Zapowiedź E-Prix Nowego Jorku 2019

Podwójna dawka emocji na koniec – do takiego double-headera Formuła E przyzwyczaiła nas już od pierwszego sezonu. To trzecia wizyta kierowców w Nowym Jorku, ale dopiero po raz drugi te wyścigi są ostatnimi w kalendarzu.

Tor

 

W zeszłym roku do trasy na Brooklynie wprowadzono dodatkową sekcję zakrętów od 6 do 10. Tym razem zmiany lekkie – przeniesiono pit-lane, który znajdować się będzie wzdłuż prostej startowej oraz samą linię mety w miejsce, gdzie znajduje się start, w związku z czym zmieni się numeracja zakrętów i podział sektorów. Tor ma czternaście zakrętów i mierzy 2,373 km. Najlepsze okazje do przetestowania prędkości to dwie proste – startowa i równoległa do niej, w przeciwnym kierunku. Nie zabraknie spektakularnych ujęć ze spider-camu. Duże emocje przynosi także nawrót, gdzie już nieraz samochody stykały się ze sobą w bliskich starciach o wyższą pozycję.

 

Poprzednim razem…

 

Dwa wyścigi do końca sezonu i sprawa wyglądała podobnie jak w tym roku. Jean-Éric Vergne prowadził w klasyfikacji generalnej z dużą przewagą – mianowicie wyprzedzał Sama Birda o 23 punkty. Sobotni wyścig odbywał się pod pełnym słońcem. Francuz musiał w nim zgarnąć siedem punktów więcej od swojego najbliższego rywala, aby zapewnić sobie mistrzowskie trofeum. Początek nie był łatwy, bo Vergne miał anulowany czas w kwalifikacjach za przekroczenie dopuszczalnego zużycia mocy i startował z 18. pozycji. Bird jednak też nie mógł liczyć na dobry start, bo jego czas był dopiero czternasty. Obaj starali się odrabiać straty podczas wyścigu, ale lepiej szło to reprezentantowi Techeetah. Dublet zaliczył team Audi, na pierwszej pozycji zameldował się Lucas di Grassi, a na drugiej Daniel Abt. Jean ukończył wyścig na piątej pozycji, a Sam na dziewiątej, co dało możliwość przypieczętowania tytułu sezonu 2017-18 przez Vergne’a. W niedzielę skupienie przełożyło się na klasyfikację zespołową, bo tam Techeetah wiele straciło i musiało jeszcze walczyć z Audi o utrzymanie prowadzenia. Co gorsza, na trzecim okrążeniu sędziowie ogłosili postępowanie w sprawie domniemanego falstartu popełnionego przez Vergne’a i Lotterera. Ten pierwszy ostatecznie uniknął kary, ale jego kolega musiał odbyć 10 sekund postoju w boksie. Mimo tego, że przez cały wyścig prowadzenie obejmował Jean-Éric Vergne, to zaledwie 2 punkty zdobyte przez Andre Lotterera nie wystarczyły do dostatecznego uzupełnienia dorobku punktowego. Di Grassi i Abt uplasowali się odpowiednio na drugiej i trzeciej pozycji, do tego dokładając najszybsze okrążenie. Audi wyprzedziło Techeetah jedynie o 2 punkty, aby zdobyć mistrzostwo zespołów.

Obecna sytuacja

 

E-Prix Szwajcarii zakończyło się triumfem Jeana-Érica Vergne’a. To było trzecie zwycięstwo dla niego w tym sezonie. Na jego koncie już 130 punktów, trzydzieści dwa więcej niż Lucas di Grassi i czterdzieści trzy więcej niż Mitch Evans. Znów wszystko może rozstrzygnąć się w przedostatnim wyścigu, ale nie mówmy hop – bo tak naprawdę nigdy nie wiadomo, co może się wydarzyć. Matematyczne szanse zachowuje aż ośmiu kierowców, jednak większość z nich musi liczyć na brak punktów Vergne’a. Wśród zespołów znowu głównymi pretendentami są Techeetah i Audi. Jest 216 do 173, natomiast w zeszłym roku było 219 do 186. Tutaj też jest nieco więcej do odrobienia.

Harmonogram

 

Sobota:

godz. 13:30 – 1. trening
godz. 16:00 – 2. trening
godz. 17:45 – Kwalifikacje
godz. 22:03 – E-Prix

Niedziela:

godz. 15:00 – 3. trening
godz. 17:45 – Kwalifikacje
godz. 22:03 – E-Prix

Autor: O Formule E

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 22 maja

Pierwsze zwycięstwo w F1 odnosi Maurice Trintignant, wygrywając GP Monako. Pierwszy raz na podium stają Cesare Perdisa i Eugenio Castellotti. Po raz ostatni w F1 jedzie Alberto Ascari. Pierwsze i jedyne podium w Formule 1 zgarnęła w tym wyścigu Lancia.

Wolfgang von Trips odnosi pierwsze zwycięstwo w F1, wygrywając GP Holandii.

Drugie zwycięstwo w F1 odnosi Jackie Stewart, triumfując w GP Monako. Po raz pierwszy best lapa wyścigu uzyskuje Lorenzo Bandini, a John Surtees zalicza 50. start w F1.

Urodził się Pedro Diniz (98 startów).

Jody Scheckter odnosi 6. triumf w F1, wygrywając GP Monako. Pierwszy raz z pole position startował John Watson, a w F1 zadebiutował Riccardo Patrese.

Alain Prost wygrywa po raz 7. w F1, triumfując w GP Belgii. Jedyne najszybsze kółko wyścigu w karierze wykręca Andrea De Cesaris. W F1 debiutuje Thierry Boutsen.

Kimi Raikkonen triumfuje w GP Monako, odnosząc 4. zwycięstwo w karierze. Pierwszy raz na podium staje Mark Webber.

Sebastian Vettel wygrywa GP Hiszpanii, odnosząc 14. zwycięstwo w karierze.

Na torze Monza odbywają się testy zespołu SMP Racing, startującego w kategorii LMP2 w WEC. Nie może brać w nich udziału Sergey Sirotkin, dlatego zastępuje go… Robert Kubica. Władze ekipy są bardzo zadowolone z jazdy Kubicy Dallarą P217 Gibson. „To będzie dla mnie przyjemność pomagać SMP Racing do tak wymagającego wyścigu jak 24H Le Mans. Mamy wiele pracy podczas tych dwóch dni testów, ale jestem przekonany, że wspólnie z Maurizio i Viktorem zbierzemy przydatne informacje aby optymalnie ustawić samochód” – komentuje test Kubica.

„Uwielbiam ich. Są nadzwyczajni. Pojawili się na testach, gdy było jasne, że mamy poważne problemy. Ich widok wraz z wielką flagą wspierającą Roberta był wzruszający. To samo działo się w Australii. Wokół naszego zaplecza było mnóstwo zagorzałych polskich fanów dopingujących Roberta i cały zespół. Myślę, że to nieocenione wsparcie, zwłaszcza gdy nie idzie zbyt dobrze. Jesteśmy bardzo wdzięczni polskim fanom w tej chwili i mamy nadzieję, że zdołamy nieco odwrócić sytuację, by Robert mógł pokazać trochę swojego talentu, który bez wątpienia ma. To dla nas główny cel – wynagrodzić wsparcie i wiarę polskich kibiców nie tylko w Roberta, ale i cały zespół” – mówi Claire Williams o polskich kibicach dla Autosportu.

Archiwum