Cisnął, nie miał problemów z płynnością jazdy, ale jednocześnie był bardzo cichy i głównie wysłuchiwał częstych komunikatów inżyniera. Zapraszam do „przejechania” Grand Prix Austrii z George Russellem.
W tym wpisie będę nieco porównywał, a najlepiej na porównaniach zna się Mubi – porównywarka ubezpieczeń OC/AC, którą miło mi powitać jako nowego partnera bloga.
Russell startował z alei serwisowej i już po praktycznie jednym okrążeniu dojechał na koniec stawki. Pod koniec pierwszego kółka Russell otrzymuje polecenie Mode 6.
Na 3. okrążeniu ma informację o możliwości skorzystania z DRS-u co czyni. W pierwszym zakręcie widać, jak bardzo Kubica przytarł prawą przednią oponę i jak wyprzedza go przez to Albon.
4. Kółko – Russell jest blisko za Kubicą i Kvyatem. Anglik dostaje informację, że musi zmniejszyć stratę do nich. Nadspodziewanie szybko nadarza się okaza do ataku. Kubica blokuje koła, Kvyat traci za nim tempo i Russell w bardzo łatwy sposób mija obu używając nie tylko DRS-u, ale też cienia aerodynamicznego. „Pięknie zrobione” – mówi inżynier.
Na 5. okrążeniu Russell otrzymuje taką samą informację jak Robert – inni mają problemy z temperaturami.
Gdy zaczyna się kolejne kółko, Russell otrzymuje informację, że Kvyat wykonuje lift and coast (dojeżdża do zakrętu odpuszczając wcześniej gaz i nie hamując – pozwala to obniżyć temperaturę hamulców), ale za to ciśnie w zakręcie 4.
Na 7. kółku Russell otrzymuje informację, że opony wyglądają dobrze. Inżynier sugeruje mu rónież „Go defend” w obronie przed Kvyatem. Nieco później ponownie ma informację o tym, co robi Kvyat w poszczególnych zakrętach.
8. okrążenie – Russell słyszy: HPP On oraz że otwarte jest okno samochodu bezpieczeństwa, a zatem Russell mógłby zjeżdżać po nowe opony gdyby teraz pojawił się na torze samochód bezpieczeństwa. Kolejna informacja przychodzi za pół okrążenia – jadący 3 samochody z przodu Magnussen ma problemy z oponami.
Na 9. kółku Russell dostaje polecenie HPP Off. Jest też informowany o dalszych problemach Magnussena i dobrym tempie.
Na 10. okrążeniu Russell dostaje kolejne polecenia od inżyniera. Minutę później jest informowany o postoju Kevina Magnussena.
Na 12. okrążeniu George jest proszony o opinię dotyczącą balansu. Bardzo długo jej nie wygłasza. Warto zauważyć, że do tego momentu Russell nie odezwał się ani razu przez radio.
Dopiero na 13. kółku pierwszy raz słyszymy głos Anglika podczas tego wyścigu. Niestety nie jest to komunikat zrozumiały. Chwilę później Danil Kvyat wyprzedza Russella.
Co ciekawe, inżynier zgłasza później Russellowi, że nie znają w tym tygodniu prędkości na prostych więc Russell poprostu musi cisnąć.
George zgłasza następnie problem z tylnymi oponami w pierwszym sektorze. Inżynier radzi mu zmniejszenie temperatur oraz informuje o karze dla Magnussena oraz tym, że Robert traci do George`a 5 sekund.
Na 17. kółku pojawia się informacja o strategii – Plan A minus 5. Później Russell zgłasza kolejne problemy z oponami.
18. okrążenie – keep Pushing od inżyniera.
19. Russell otrzymuje polecenie Go Race oraz Mode 7. Jest też informowany o tym, że Robert zjechał do boksów. Chwilę później Russell jest informowany o tym, że czołówka rozpoczęła zjazdy do boksów.
Na 22 okrążeniu Russell otrzymuje informacje, że tempo jest dobre, musi tylko „zarządzać niebieskimi flagami”.
23. okrążenie i komunikat inżyniera: „Robert miał 4 niebieskie flagi po wyjeździe. Hamilton jest teraz liderem”. Później jest również informacja o tym, jak szybko zbliża się Lewis do George`a. Inżynier cały czas powtarza również „keep pushing”. Russell dostaje polecenie Mode 4.
George zjeżdża do boksów na 27. kółku. Jego pit-stop nie przebiega bezproblemowo, ale dzięki temu unika niebieskiej flagi za Bottasa po wyjeździe. Od razu jest też proszony o Mode 6.
Tuż po wyjeździe George prosi o różnice do innych kierowców. Po kilkunastu sekundach dowiaduje się o tym ile ma przewagi nad Magnussenem i Vettelem, który będzie go niebawem dublował. Inżynier mówi Anglikowi, że jedzie lepszym tempem niż Kvyat. Podobnie będzie na kolejnym kółku.
Na 30. kółku Russella dopada jedna z 7 w cały wyścigu niebieskich flag. Kółko później Russell ma niebieską flagę za Verstappena, ale jest też informowany, że Kvyat zjechał do boksów. Inżynier poleca mu cisnąć, powtarza to za kilkanaście sekund gdy Kvyat wyjeżdża. Russellowi brakło około 3 sekund by wyprzedzić Rosjanina.
Kilka okrążeń później George prosi o odniesienie się do czasów i słyszy, że są one dobre. Hamiltona przepuszcza tuż po wyjściu z zakrętu by złapać się w sekundzie za nim na punkcie pomiaru DRS. Russell jest też proszony o zarządzanie oponami. Po kolejnym kółku pyta, czy to wystarczy.
Na 35. kółku otrzymuje informacje o tempe Magnussena i fakcie, że ścigają się właśnie z nim.
38. okrążenie – „Sugerujemy torque 1 by pomóc z temperaturami” – słyszy Russell. George dostaje też informacje, że Magnussen zbliża się do niego i jest szybszy w kilku zakrętach, ale traci na prostych.
Russell otrzymuje rzadko słyszane polecenie w tym sezonie – na pokręte Multi Function A ma ustawić godzinę 4 i flow 7. Może zatem chodzić o coś związanego z oszczędzaniem paliwa.
Kilka okążeń później Anglik jest informowany o 3-sekundowej przewadze nad Magnussenem oraz fakcie, że Duńczyk wykonuje lif and coast by zmniejszyć temperatury. Dostaje również informację, że opony wyglądają dobrze.
Zaledwie kilka okrążeń później Russell jest pytany, czy wchodzi w grę jeszcze jeden postój po pośrednie opony, ale odmawia takiej opcji. Jest zatem proszony o feedback dotyczący opon i mówi, że są OK.
Russell około 50 kółka informuje, że traci stabilność przepustnicy. Dostaje też komunikat, że przyglądają się Magnussenowi, który teraz ma takie samo tempo jak Russell. Anglik jest nawet informowany o przejechaniu dobrych sektorów.
Russell na 52. kółku dostaje polecenie zmiany AGM na pozycję 3 na pokrętle Multi B. George dostaje kolejne informacje o tempie, sam dopytuje o 1. sektor.
Kilka okrążeń później inżynier informuje Russella, że samochodem przed nim jest Robert, który jest minutę z tyłu i robi czasy o sekundę gorsze od niego. „Jest 11 sekund z przodu”. Russell po chwili prosi inżyniera, żeby mówił do niego na najdłuższej prostej, a nie najkrótszej.
Okrążenie później Russell dostaje polecenie kolejnych zmian na kierownicy. Były to rzadko używane ustawienia, dlatego Russell poprosił o potwierdzenie, że zrobił wszystko dobrze. Otrzymuje potwierdzenie i informację, że niebawem będzie dublowany. Dostał też kolejne polecenia zmiany ustawień. Russell jest proszony o dbanie o temperatury podczas dublowań.
Russell skarży się na przegrzewanie opon, dostaje też informację, że Magnussen zjechał do boksów więc on zostanie na torze.
Na 6 okrążeń przed końcem jest chwalony za obniżenie temperatur i dostaje polecenie zmiany AGM na pozycję 1.
Na kolejnych kółkach Russell jest informowany ile okrążeń zostało do końca. Po przejechaniu linii w biało czarną szachownicę, George jest chwalony za swoją jazdę i zdawany jest mu raport z wyników.
Oglądając onboardy najpierw Roberta Kubicy a potem George Russella, widać ogromny kontrast w prowadzeniu obu aut. Kubica co chwile kontruje i ślizga się w zakrętach, Russell przejeżdża je pewnie i bezproblemowo, praktycznie cały czas cisnąć. Ponownie wykonuje on więcej zmian na kierownicy oraz jedzie na agresywniejszych trybach silnika. Było to jednak uzasadnione jego pozycją na torze.
Tym razem Anglik wygłaszał bardzo mało komunikatów radiowych, ale bardzo aktywny był jego inżynier. Dawał Russellowi mnóstwo komunikatów i robił to często.