KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
blank

Identyczne narzędzia? I tak i nie

W Grand Prix Wielkiej Brytanii zarówno Robert Kubica jak i George Russell jeździli z poprawkami aerodynamicznymi, które wydają się być skuteczne i nieco zbliżyły Williamsa do reszty stawki. Te najbardziej widoczne narzędzia Polak i Anglik mają podobne. Gorzej, gdy zaczniemy wnikać w szczegóły. Wówczas okazuje się, że jeden ma nowości, a drugi nie.

Claire Williams oburza się na dziennikarzy, gdy pytają o różnice w bolidach Roberta Kubicy i George’a Russella. Jeżeli ktoś chce dostać wywiad 1 na 1 z kierowcą ekipy to otrzymuje pod warunkiem, że nie będzie pytał o różnice w bolidach. Pisał o tym niedawno Cezary Gutowski.

I choć nie mam wątpliwości, że Williams stara się dać swoim kierowcom równe narzędzia, to jednak dzieje się to w innym czasie. Widać to dobrze na dokładniejszych porównaniach bolidów obu kierowców z Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Analizę zamieścił dziś profil LuisFEF1 na Twitterze, specjalizujący się w analizach technicznych bolidów Formuły 1. Widać na nim, że George Russell jechał z delikatnie innym zawieszeniem niż Robert Kubica w Grand Prix Wielkiej Brytanii.

blank

Nieco poważniej te różnice pomiędzy tym, co używali obaj kierowcy w Austrii, a tylko Robert Kubica w Wielkiej Brytanii widać poniżej.

I nie, nie chodzi mi teraz o udowodnienie, że te różnice pokazane wyżej robiły 0,5 sekundy, które Kubica tracił na Silverstone do Russella. Być może miały one bardzo mały wpływ na zachowanie się samochodu na wyjściu z zakrętów. Wiemy również, że to nie zawieszenie jest największą bolączką FW42, a brak docisku. Wygląda na to, że ten ostatni (na szczęście) został poprawiony w obu samochodach na Silverstone poprzez nowe elementy w bocznych sekcjach bolidu oraz lusterka. Chodzi mi o pokazanie faktu – po raz kolejny – że nie zawsze wierzenie w to, co mówi i pisze zespół jest najlepszą drogą. Nie chcę przy tym tworzyć wrażenia sabotażu wobec Roberta Kubicy czy szerzyć teorie spiskowe. Jestem od tego daleki.

Kierowca nr 1

 

Jeszcze w kwietniu mówiłem Wam we vlogach od moich źródeł w fabryce (już tam nie pracują – dostali lepsze i bardziej rozwojowe oferty), że Williams stawia bardzo mocno na George’a Russella, który dostaje jako pierwszy wszystkie poprawki i to on nadaje kierunek rozwoju bolidu pod swoje preferencje.

Nie możemy się temu dziwić. Jest podopiecznym Mercedesa, jest Brytyjczykiem w Brytyjskim zespole, widzi się w nim wielki talent. Wyobraźcie sobie co by było, gdyby Williams był polskim zespołem. Wówczas nazywałby się Kowalski Racing Team. Wymagalibyśmy wręcz i wydawałoby nam się to naturalnym, że ekipa w pierwszej kolejności dba o Polaka, szczególnie takiego, za którym stoi wielki partner i może on być kandydatem do mistrzostwa świata. A do tego nie narzeka na zespół tylko robi dobrą robotę PR w mediach. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia i w tej kwestii nie możemy mieć pretensji do Williamsa.

Dawanie różnych aut dwóm kierowcom, szczególnie gdy ma się ograniczone środki i nie jest się ich pewnym nie jest niczym niezwykłym w Formule 1. Robią tak wszyscy. Tu anomalii zatem nie ma.

Anomalia wytworzyła się natomiast z powodu różnicy, jaką ten priorytet dla Russella robi w czasach okrążeń. I choć pewnie ta różnica nie jest spowodowana wyłącznie przez różne auta, to mimo wszystko Robert Kubica cierpi na tym podwójnie. Kontuzja, którą ma oraz przerwa w startach w F1 sprawiają, że wiele osób – również w Polsce – nie przyjmuje innych argumentów niż ten, że „Kubica się już nie nadaje”. Ciągłe PR-owe zapewnienia o jednakowych bolidach, ustalone po pierwszych dwóch wyścigach sezonu (jeszcze w Bahrajnie Russell mówił: „Dane pokazują, że jeździmy z innymi skrzydłami, a tak nie jest”) oraz powątpiewania tych nie dopuszczających do siebie innej rzeczywistości niż ta, która płynie z tych komunikatów, sprawiają, że Robert zaczyna w przestrzeni medialnej obecnie zostawać sam ze swoimi kibicami, którzy przez niektórych nazywani są fanatykami.

A co to wszystko dla nas, fanów Roberta, próbujących zagłębić się nieco bardziej w sytuację, oznacza? Że wbrew wszystkiemu i wszystkim jest dobrze (za 8 dni będzie rocznica mojego „będzie dobrze”). Robert mimo tych okoliczności potrafi robić bardzo dobrą robotę i w momentach, w których nowsze zawieszenie czy jakość bolidu nie robią wielkiej różnicy, pokazywać klasę.

Trudno będzie dziś zachować pozytywny obiektywizm (co ja staram się robić). Czasy są takie, że każdy chce nas zaszufladkować. Ty będziesz fanatykiem, a ty będziesz obiektywny. Ty będziesz fanem teorii spiskowych, a ty będziesz ignorantem, który nie widzi oczywistości. Szkoda, ale mimo wszystko ufajmy Robertowi, wyrabiajmy sobie własne zdanie i szanujmy zdanie innych albo się po prostu nim nie przejmujmy. Będziemy zdrowsi 🙂

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi