KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
blank

„Cisnąłem najbardziej jak mogłem” – Silverstone z George Russellem [Aktualizacja]

To był ponownie dość intensywny wyścig dla George`a Russella oraz jego inżyniera. Anglik również zgłaszał problemy z autem, ale było ich mniej niż w przypadku Roberta Kubicy. Zapraszam do przejechania Grand Prix Wielkiej Brytanii z George Russellem.

Wyłącznym partnerem blogowych „stenogramów” jest mubi.pl – porównywarka ubezpieczeń OC/AC online!

blank

Przed rozpoczęciem rywalizacji George Russell rozmawia ze swoim inżynierem o tym, gdzie najlepiej wykonywać lift and coast w celu oszczędzania paliwa. Inżynier zgadza się z Anglikiem, że odpuszczanie w zakręcie 9 da więcej niż w 10 i 11 dlatego w razie potrzeby tak może robić.

Wygląda zatem na to, że George Russell był świadom, że może być konieczność oszczędzania paliwa i powstaje pytanie, czy wiedział też o tym Robert Kubica, który podczas wyścigu był zdziwiony prośbą o oszczędzanie paliwa.

Pozwolę tu sobie na moją teorię, która oczywiście nie musi być prawdziwa. Być może Williams zauważył po ostatnich wyścigach, że w baku zostaje im sporo paliwa. Wynika to oczywiście z dużej liczby dublowań. Podczas przepuszczania innych kierowca nie wciska gazu, a zatem zużywa mniej paliwa. Jeżeli dublowań jest ponad 25 – jak w przypadku Roberta Kubicy w Austrii – to robi to sporą różnicę. Williams mógł zaryzykować zatankowanie mniejszej ilości paliwa i ewentualnie przygotować się na oszczędzanie jeżeli dublowań byłoby mniej. Jechali zatem lżejszym bolidem.

Jeżeli tak rzeczywiście było, to Williamsowi mocno pomógł wyjazd samochodu bezpieczeństwa, który sprawił, że oszczędzili sporo paliwa podczas neutralizacji. Był to sprytny sposób na zaprezentowanie nieco lepszej formy, szczególnie na początku wyścigu, który ostatecznie się opłacił więc brawa dla Williamsa. Z drugiej strony, jak przekonacie się poniżej, Russell raczej nie był tak intensywnie proszony o oszczędzanie paliwa jak Kubica.

Jeszcze przed okrążeniem rozgrzewkowym Russell upewnia się czy stoi dobrze w stosunku do żółtej linii, a jego bolid jest delikatnie przepychany do tyłu.

Russell startuje nieźle do wyścigu, ale nie ma możliwości podjęcia walki w pierwszych kółkach z innymi kierowcami. Bronić musi się za to przed Robertem i widać, że kilka razy spogląda w lusterka, orientując się gdzie jest Polak.

Po wyprzedzeniu mających przebite opony Haasów Anglik pyta, czy przełączniki ma dobrze ustawione i otrzymuje potwierdzenie.

Pod koniec pierwszego okrążenia Russell dostaje polecenie przełączenia na Mode 7.

Na 3. okrążeniu Anglik jest informowany o tym, że możliwe jest już użycie systemu DRS, a przewaga nad Robertem wynosi 1,4 sekundy. Inżynier mówi mu również, że kierowcy Haasa mieli kontakt i zjechali do boksów, a jadący przed nim Kvyat jest na miękkich oponach.

George chwilę później skarży się, że ma mało stabilności na wyjściach z zakrętów. Otrzymuje sugestię ustawienia Diff Exit na pozycję 4. Russell jest informowany, że Stroll może zjeżdżać do boksów bo może mieć problem z hamulcami.

Russell jest informowany, że ma dobre tempo, a jego opony wyglądają dobrze. Natomiast jadący z przodu Giovinazzi ma problemy. Otrzymuje też sugestię jak przejeżdżać zakręt 16.

Po jednym okrążeniu Russell dostaje polecenie zmiany ustawień na pokrętle Multi function B na godzinę 6 i ustawienia pozycji 4. Jest też informowany, że opony są w dobrym stanie.

George zgłasza na 10 okrążeniu problemy w szybkich zakrętach. Otrzymuje polecenie zmiany ustawień dyferencjału na przełączniku Torque na 1.

Na 12. okrążeniu Russell jest informowany, że Robert Kubica jedzie obecnie 0,2 sekundy szybciej na okrążeniu. Kilka zakrętów później słyszy: ciśnij, ciśnij oraz jest upewniany że wszystko jest w porządku z oponami.

George jest informowany, że w boksach są trzy samochody, ma dobre tempo, a Albon, który jest teraz za nim, będzie miał jeszcze postój w boksach. Russell nie walczy z kierowcą Toro Rosso, a gdy ten go mija, Russell otrzymuje kolejne sugestie na temat przejeżdżania zakrętów.

Na 17. okrążeniu Russell otrzymuje polecenie zmian na Multi Function A na godzinę 2 i ustawienia pozycji 10. Na tym samym kółku Russell wydaje niezrozumiały komunikat, dotyczy on jednak lift and coast na prostej.

Raikkonen wyjeżdża z boksu za Russellem. Anglik otrzymuje informację, że może dojść do wyścigu między nimi na wyjeździe z boksów, a potem że ma podobną prędkość jak Kimi na prostych.

Gdy Giovinazzi wypada, Russell otrzymuje informację, ze okno samochodu bezpieczeństwa jest zamknięte, co ciekawe, na tym samym kółku do boksów zjedzie Kubica, który miał inne wyliczenia dotyczące okna samochodu bezpieczeństwa.

Russell jest informowany, ze zostaje na torze i że mijając wyjazd z boksów ma trzymać się blisko delty. Potem jest mu to jeszcze powtarzane. Gdy dojeżdża do innych, otrzymuje polecenie dbania o temperaturę hamulców.

Na następnym okrążeniu George otrzymuje potwierdzenie, że może zjeżdżać do boksów. Ma ustawić balans tylnych hamulców +5. Russell dwukrotnie pyta czy i z kim się ścigają. Za drugim razem otrzymuje potwierdzenie. Zjeżdżamy, balans tylnych hamulców na +5. Russell dwukrotnie pyta, czy z kimś się ścigają. „Potwierdzam, ścigamy się, trzymaj deltę” – mówi James Urwin.

Sam postój Russella nie przebiega gładko. Spędza w alei serwisowej 1,2 sekundy więcej niż Robert Kubica, choć sam postój trwał prawdopodobnie około 4 sekund.

Russell nie był informowany, że blisko niego będzie jechał Robert Kubica. Po wyjeździe dostaje natomiast informacje, kto zjechał na wymiany opon i że ci kierowcy mogą mieć problemy z temperaturami. Jednocześnie sam Russel zgłasza problemy. Po kilku zakrętach otrzymuje informację, że jego temperatury rosną więc powinien niebawem mieć większą przyczepność.

blank

Na 25. kółku Russell informuje, że jego auto ściąga na lewą stronę w zakręcie 16. Inżynier wyjaśnia mu, że to wynik postoju w boksach. Informuje również, że prawe przednie hamulce nie mają temperatury.

Na 29. okrążeniu Russell dostaje informację: „Obecnie mamy takie samo tempo jak Robert, jest 3 sekundy z tyłu”. Okrążenie później informacja jest jeszcze bardziej dokładna: „Tempo Roberta wygląda dobrze, jest od ciebie 0,2 sekundy szybszy. Zyskuje na wyjściu z zakrętu 13” – słyszy Anglik.

31. kółko: „Zostało 21 okrążeń, jedziesz takim samym tempem jak Robert”.

Na 33. okrążeniu Russell słyszy, że jego tempo jest dobre i ma teraz budować przewagę nad Robertem. „Tempo jest dobre, utrzymajmy je”.

Po najdłuższej przerwie w komunikacji w tym wyścigu, około 37 kółka, Russell otrzymuje informację, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte oraz że możliwe są kawałki bolidów po kolizji Vettela i Verstappena.

Na 38. okrążeniu Russell słyszy, że ma takie samo tempo, jak Robert Kubica i że różnica między nimi to 3 sekundy.

Na 39. kółku Stroll odwiedza boksy i wyjeżdża 1,2 sekundy za Russellem. Jest jednak na oponach miękkich więc szybko dopada i wyprzedza Anglika.

Na 44. okrążeniu Russell zgłasza dziwny balans auta. Jest informowany, że zespół jest zadowolony z utrzymania opon i prawdopodobnie będzie walczył z Perezem na 2 okrążenia przed końcem.

Anglik zapytał o tempo i przewagę nad innymi. „Jesteś 0,7 sekundy szybszy od Roberta więc jest dobrze” – powiedział James Urwin.

Na 47. kółku Russell otrzymuje polecenie Mode 12 i informację, że 3 sekundy za nim jest lider wyścigu, Lewis Hamilton. Będzie to pierwsze dublowanie.

„Nie będzie już niebieskich flag, teraz ścigamy się z Vettelem” – usłyszał Russell i zapytał od razu, ile okrążeń pozostaje do mety – cztery.

Na 3 kółka przed metą Russell pyta o tempo. Dostaje polecenie zmiany na mode 4 i informację, że tempo jest dobre.

Na okrążenie przed końcem Russell otrzymuje prośbę o wyłączenie HPP. Po minięciu linii mety jest informowany o swoim miejscu i mówi: „Dzięki chłopaki, nie mogłem pojechać szybciej na ostatnich kółkach, cisnąłem najbardziej jak mogłem. Im bardziej cisnąłem, tym trudniej się robiło ze względu na opony” – powiedział Russell i zapytał o różnice przed sobą i za sobą. Otrzymał wyliczenie oraz informację, kto wygrał. Dostał też polecenia zmiany ERS14.

„Dlaczego na starcie relatywne tempo było lepsze, jak myślicie?” – zapytał potem Russell. Odpowiedzi nie otrzymał.

Aktualizacja

 

George Russell we wtorek, Robert Kubica w środę – oto plan testów Williamsa z oponami Pirelli jutro i pojutrze na Silverstone.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi