Kubica Russell

Włoski motorsport: Słabszy silnik Kubicy to coś więcej niż przypuszczenie

W opublikowanym dziś tekście na łamach włoskiej edycji motorsportu Franco Nugnes sugeruje, że może być coś prawdy w przypuszczeniu, że Robert Kubica dysponuje słabszą wersją silnika niż George Russell, który ma mieć jednostkę podobną do tych, używanych przez zespół Mercedesa, podczas gdy Kubicy dostarczana jest taka sama jednostka jak kierowcom Racing Point.

„Robert Kubica w swoim powrocie do F1 nie ma powodów do zadowolenia. Polski kierowca w ośmiu dotychczasowych grand prix zajął 2 razy 16. miejsce i to był jego najlepszy finisz. To szczerze mówiąc mało jak na kierowcę tego kalibru. Robert wszedł do Williamsa w najgorszym roku w historii zespołu. Nie chodzi tylko o słabe FW42, ale również o działanie zespołu, zarządzanego słabo przez Claire Williams, która nie daje odpowiedniego pulsu potrzebnego ekipie ze zwycięskami tradycjami” – pisze Nugnes.

„Brak środków jest czynnikiem wpływającym na krytyczną ocenę, ale sytuacja Kubicy w Williamsie jest jeszcze gorsza ponieważ do wszystkich przeciwności musi zostać dodany fakt, że ma George Russella za partnera z zespołu. Młody brytyjski mistrz F2 jest wielkim talentem i pokonał Kubicę 8-0 w dotychczasowych sesjach kwalifikacyjnych, ale jest on również faworyzowany bo jest kierowcą Mercedesa” – dodaje autor.

I wówczas następuje najciekawsza część artykułu, która choć jest tylko domniemaniem, to jednak domniemaniem płynącym z motorsportu, którego informacje prawie zawsze poprzedzają oficjalki zamiast dementi.

„Domysł, który jest jednak czymś więcej niż domysłem, jest taki, że George może mieć silnik fabryczny, a zatem podobny do tych, używanych przez Lewisa Hamiltona i Valtteriego Bottasa, podczas gdy Kubica ma kliencką jednostkę, zarezerwowaną dla kierowców Racing Point. Aby rozwiać wątpliwości, wystarczy spojrzeć na pomiary prędkości od kiedy Williams dostał 2 wersję silników Mercedesa. W Kanadzie Russell osiągał w wyścigu 331,1 km/h podczas gdy prędkość Kubicy nie przekroczyła 326,6 km/h. We Francji różnica była nawet większa z George`m uzyskującym 334,6 km/h a Robertem, który miał 315,9 km/h. Liczby są jasne, różnica jest oczywista. Ale jak wiele zależy od trudności w prowadzeniu Kubicy, jak wiele od zdolności Russella, a jak wiele od technicznych różnic w samochodzie? Odpowiedź jest trudna, szczególnie że dla Toto Wolffa posiadanie Kubicy jako partnera zespołowego George Russella jest pożyteczne. Robert przez lata cierpiał by odzyskać miejsce w Formule 1, a teraz został relegowany do roli sparring – partnera dla nowicjusza. Nie jest to łatwo zaakceptować, szczególnie, że musi przezwyciężać przeszkody w jeździe” – pisze Nugnes.

Następnie wyjaśnia on między innymi różnice w wyglądzie kierownicy Roberta Kubicy, która jest dostosowana do ograniczeń Polaka, choć jeszcze nie w takim stopniu, jak Kubica zażyczył sobie przed rozpoczęciem sezonu.

Nie wiemy, czy Nugnes opiera swoje przypuszczenia wyłącznie na różnicach w prędkości, bo to byłoby trochę mało jak na plotkę tego kalibru. Teoretycznie obaj kierowcy zespołu muszą wykorzystywać identyczne fizycznie silniki, jednak pole do manewru pozostawia ich mapowanie.

Tekst Nugnesa dostępny jest tutaj.

Źródło: it.motorsport.com

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Francji

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

ELMS Runda 4 - Monza

Dni
Godzin
Minut
Sekund

4 – 6 maja:

10:30 – FP1 F1
13:00 – FP1 ELMS
14:00 – FP2 F1

09:00 – FP2 ELMS
11:00 – FP3 F1
13:40 – Kwalifikacje ELMS
14:00 – Kwalifikacje F1

11:00 – Wyścig ELMS
14:00 – Wyścig F1

Bądź na bieżąco

Popularne tagi