KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Paul Ricard Williams F1

O Grand Prix Francji

Po czerwcowej wyprawie za Ocean, do Kanady, teraz kierowcy Formuły 1 wracają do Europy i pozostaną w niej aż do połowy września. Po przerwie, na pierwszy ogień wśród europejskich wyścigów idzie Grand Prix Francji.

Zawody we Francji są jednymi na Starym Kontynencie, które, w erze mistrzostw świata F1, rozgrywano aż na 6 różnych torach. Zresztą to właśnie Francja uchodzi za kolebkę wyścigów samochodowych jakie znamy dziś (na torze, nie między miastami). W 1906 roku pierwsze takie zawody odbyły się w Le Mans. Zwyciężył kierujący Renault Węgier Ferenc Szisz.

Od 1925 roku do powstania Formuły 1 odbywały się Mistrzostwa Świata Bolidów, a Grand Prix Francji regularnie gościła w ich kalendarzu. Wyścigi nie odbywały się tylko w latach 1940-1946 z uwagi na działania wojenne. W 1950 roku powstała Formuła 1 i Grand Prix Francji od początku stała się ważnym punktem jej terminarza. Początkowo bardzo krótkiego, z czasem rozwijającego się. Wyścigu F1 we Francji, w początkowych latach zabrakło tylko w roku 1955, kiedy to nad Loarą panował nieprzychylny dla wyścigów samochodowych klimat, po tragicznym wypadku Mercedesa w wyścigu Le Mans (z samochodu odpadły maska i silnik, które zabiły 83 osoby. W skutek reakcji na to zdarzenie Mercedes wycofał się ze wszystkich wyścigów jako producent do 1988 roku, a w Szwajcarii wyścigi samochodowe zostały zakazane do 2007 roku).

Jak było już wspomniane, wyścigi Grand Prix odbywały się we Francji na 6 różnych torach. Pierwsze dwa wyścigi w erze F1 odbyły się na torze Reims. W 1952 roku, na jeden sezon wyścig przeniesiono na Rouen – Les – Essarts. Później, w latach 1953-1966 GP wróciła na tor Reims. Wyjątek stanowiły lata; 1957, 1962, 1964 i 1965, kiedy impreza odbywała się w Rouen. W ostatnim z wymienionych sezonów, GP odbyła się na Circuit Charade.

W 1967 wyścig o Grand Prix Francji odbył się na słynnym Circuit de la Sarthe w Le Mans. W kolejnych sezonach GP gościła w Rouen, dwukrotnie na torze Charade, Paul Ricard, Charade i ponownie na Paul Ricard w Le Castellet.

W roku 1974 po raz pierwszy w kalendarzu pojawił się tor w Dijon-Prenois, który był świadkiem wielu wiekopomnych wydarzeń, jak choćby pojedynek Gillesa Villeneuve’a z Rene Arnaux z 1979 roku. Wyścigi rozgrywane tam przeplatano z tymi na Paul Ricard aż do roku 1985, kiedy to na 6 edycji imprezę przeniesiono na stałe do Le Castellet.

W latach 1991-2008 w Grand Prix Francji ścigano się na torze Magny-Cours

Od roku 2009 roku wyścigu we Francji nie rozgrywano. Ten, do kalendarza F1 wrócił dopiero w roku 2018 i w tym sezonie odbędzie się po raz drugi z rzędu na zmodernizowanym torze Paul Ricard.

Tor charakteryzuje się długą prostą Mistral (niemal 2 km.) i niecodziennie niewielkimi amplitudami wysokości. Obiekt wielokrotnie przebudowywano. Ostatni raz w pętlę toru na której odbywa się Grand Prix F1 zmieniano w 1986 roku i ma ona obecnie długość 3,813 km. Tor oferuje 167 możliwych konfiguracji od 826 m. do pełnych 5,861 km. Wysokość toru wynosi od 408 w najniższym do 441 n.p.m. w najwyższym miejscu.

Obiekt znany jest też z charakterystycznych białych, błękitnych i czerwonych stref poza nitką przejazdu, które dzięki technologii zastosowanej w pasach pokrywających szerokie, asfaltowe pobocza ułatwiają wyhamowanie bolidu i mają zminimalizować skutki wypadnięcia z toru. Stosowane są zamiast, znanych z innych torów, „pułapek żwirowych”. Niestety, mają one też minusy; chropowatość powierzchni wiąże się z faktem, że nawet najmniejszy wyjazd na pobocze łączy się z ekstremalnym zużyciem opon.

paul ricard circuit F1

W 2019 r. wjazd do pit lane ma został przeniesiony w związku z obawami dotyczącymi bezpieczeństwa. Aleja serwisowa, do której wcześniej wjeżdżano z głównej prostej startowej, będzie teraz miała swój wjazd pomiędzy dwoma ostatnimi zakrętami (zakręty 14 i 15).

Przed rokiem, w wyścigu zwyciężył Lewis Hamilton, który wykorzystał zamieszanie na starcie, kiedy Sebastian Vettel uderzył w Valtteriego Bottasa i obaj wypadli z toru, a Bottas dodatkowo przebił oponę. Brytyjczyk od początku odjeżdżał rywalom i odniósł łatwe zwycięstwo.

W tym roku także faworytami zdają się być Lewis Hamilton z Mercedesa i jego partner z zespołu, Fin Valtteri Bottas. Popularne „Srebrne Strzały” zwyciężyły w każdym z 7 dotychczas rozegranych wyścigów w tym sezonie, a ponadto już przed rokiem widzieliśmy, że trasa w Le Castellet odpowiada bardzo charakterystyce samochodów projektowanych w Brackley.

Najwięcej zwycięstw w Grand Prix Francji w F1 ma na koncie Michael Schumacher – Niemiec triumfował aż 8 razy, wszystkie na Magny-Cours. Na Paul Ricard najwięcej, 4 razy, triumfował reprezentant gospodarzy, Alain Prost Wśród zespołów najczęściej wygrywało Ferrari – siedemnaście razy, ale na Paul Ricard tylko 2. Po trzy triumfy w Le Castelet mają Williams i McLaren.

W nadchodzący weekend w Le Castellet rywalizować będą nie tylko kierowcy F1, ale też F2 czy F3. O ile kierowcy Formuły 2 mają za sobą już 6 wyścigów, dla zawodników startujących w Formule 3 będzie to dopiero 2 runda mistrzostw. Seria ta ostatni raz ścigała się 12 maja w Barcelonie i od tego czasu, ponad miesiąc, pauzowała.

W F2 pozycji lidera będzie bronił Nicholas Latifi. Kanadyjski junior ekipy Williams, po nieudanym GP Monaco ma w klasyfikacji generalnej już tylko 1 punkt przewagi nad Holendrem Nyckiem de Vries’em. W zeszłym roku, na Paul Ricard triumfowali George Russell i właśnie De Vries.

Liderem F3, po dwóch wyścigach w Barcelonie, jest Rosjanin Robert Schwartzman.

Zapowiada się zatem pełen emocji wyścigowy weekend.

Na Grand Prix Francji, producent opon, włoskie przedsiębiorstwo Pirelli przygotowało mieszanki C2, C3 i C4.

Harmonogram weekendu F1:

Piątek, 21 czerwca:

FP1 – 11:00 – 12:30

FP2 – 15:00 – 16:30

Sobota, 22 czerwca:

FP3 – 12:00 – 13:00

Kwalifikacje – 15:00

Niedziela, 23 czerwca:

Wyścig – 15:10

Harmonogram F2 na Paul Ricard:

Piątek, 21 czerwca:

Trening: 12:55

Kwalifikacje: 16:55

Sobota, 22 czerwca:

Wyścig 1: 16:45

Niedziela, 23 czerwca:

Wyścig 2: 11:25

Harmonogram F3 na Paul Ricard:

Piątek, 21 czerwca:

Trening: 09:25 – 10:00

Kwalifikacje: 17:50 – 13:36

Sobota, 22 czerwca:

Wyścig 1: 10:30

Niedziela, 23 czerwca:

Wyścig 2: 9:55

Piotr Ciesielski

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum