Tradycyjnie przed rozpoczęciem weekendu wyścigowego, zbieram w jednym miejscu większość zmian, przywiezionych przez ekipy na Grand Prix Monako. Dziś również przedstawienie ciekawostek związanych z przygotowaniami do Grand Prix Monako oraz tego, jak ekipy dziękują Nikiemu Laudzie.
Zmiany
Mercedes – liderzy mistrzostw świata będą jutro testowali dwa różne rozwiązania bocznych sekcji tylnego skrzydła.
Diferente configuración de pletina lateral en ala posterior de Mercedes
Diferent endplate configuration for Mercedes. pic.twitter.com/xp7f4ii3mM
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Alfa Romeo również przetestuje dwie specyfikacje, tyle że przedniego skrzydła.
Alfa Romeo con los 2 tipos d ala delantera que ya vimos en Barcelona
Alfa Romeo with 2 of specifications of Front wing. We saw them already in Barcelona. pic.twitter.com/QVGRjYUTA7
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Renault będzie jeździło w ten weekend ze „skrzydełkami królika”. Te dodatkowe elementy aerodynamiczne mają lepiej kierować powietrze do wlotów bocznych. Ta ekipa może najbardziej obawiać się przegrzewania w ten weekend.
Renault con los deflectores d L invertida para guiar flujo d zona superior y mejorar rendimiento conducto S. Parecido a Mercedes.
Renault adds deflectors on top of the chasis around S duct exit. Similar to Mercedes. pic.twitter.com/C6W2PimHbV
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Red Bull zrezygnował na Monako z pochylonej przedniej części nosa oraz z wlotu powietrza na jego szczycie.
Más del nuevo morro de Red Bull sin la entrada d aire.
More pics fron new Red Bull nose with no air intake. pic.twitter.com/3d6Bm6hz8p
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Ekipa ta będzie miała również zmienione deflektory, które w Monako będą bardziej „agresywne”.
Nuevos fondo con deflectores verticales en el fondo del Red Bull en Mónaco pic.twitter.com/9LgS1GCiQB
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Podobnie będzie w Red Bullu.
#F1 #FUnoAT #MonacoGp??
Ecco la specifica di fondo Red Bull con i nuovi deflettori verticali, utili a migliorare l’aerodinamica nella parte posteriore della vettura. pic.twitter.com/ViO3kcxlHz— Alessandro Arcari (@BerrageizF1) May 22, 2019
Jeszcze ostrzejszy kierunek obrało w tym elemencie Ferrari.
The Scuderia Ferrari bargeboards #MonacoGP #AMuS pic.twitter.com/ZafybcZ425
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) May 22, 2019
Nie oszczędzał się też Haas.
#F1 #FUnoAT #MonacoGp??
Ecco la complicatissima zona bargeboard e deviatori di flusso della Haas VF19 pic.twitter.com/62dtTGRZrY— Alessandro Arcari (@BerrageizF1) May 22, 2019
Racing Point dokonało zmian w skrzydełku T, które w Monako będzie podwójne. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie, mające dodać docisku tylnej osi.
Racing Point con ala de T doble de 2 elementos.
Racing Point with a 2 elements Double T wing. pic.twitter.com/DFFr5i7OAo
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Na zmiany w tej części bolidu zdecydował się również Haas.
Haas ha añadido una ala entre los soportes del ala posterior con la ala de T doble q estrenaron en Barcelona.
Haas added a wing between rear wing pilons and is using the 2 elements T wing from Barcelona. pic.twitter.com/BCKJNpv5o9
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Chłodzenie
Jak wiadomo, Grand Prix Monako zawsze było wyzwaniem dla samochodów w kwestii chłodzenia. Również na te okoliczności przygotowały się zespoły, robiąc dodatkowe wycięcia chłodzące w swoich autach.
Los equipos abren refrigeración para Mónaco.
Teams increase cooling for Mónaco pic.twitter.com/Dy5U20ChYT
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Ciekawostki
Podczas każdego grand prix, marshale trenują wyciąganie nieprzytomnego kierowcy z kokpitu. Co weekend wyścigowy wyznaczony jest jeden zespół, który użycza swojego bolidu do tego testu – oczywiście na zmianę. Tym razem, padło na Ferrari.
Prácticas d extracción d pilotos por parte d comisarios pista. Se hace en cada circuito con un equipo diferente. Hoy, turno para Ferrari.
Drivers extraction practice for Monaco Marshalls. It's mandatory in every circuit with a different team. Today, it's Ferrari turn. pic.twitter.com/wvzSvfTizz
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Zmianą, która dokonywana jest wyłącznie na Monako, jest ustawienie układu kierowniczego. Ekipy potrzebują innego promienia skrętu do najwolniejszego i najciaśniejszego nawrotu sezonu Fairmont. Oprócz zmiany samych ustawień, czasem potrzebna jest również modyfikacja podłogi i zawieszenia, by koła nie blokowały się o nie, mając większy skręt w Monako.
Para Mónaco, los equipos tienen que aumentar el ángulo de giro para curva Fairmont. Eso les obliga también a rebajar zonas de interferencia con trapecio.
In Mónaco, teams increase car's more steering angle for Fairmont corner. That forces them to trim wishbones-rim contact area pic.twitter.com/kTxrxwgSjz
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Zmiany dokonują się jednak nie tylko w bolidach, ale również na torze. Strefa wyjazdowa przy zakręcie 11 została pokryta przyczepniejszą nawierzchnią.
La escapatoria d la frenada de T11 en salida túnel, se ha cubierto con una capa más abrasiva para mejorar desacceleración en caso d pasada d frenada
The run-off area at T11 after tunel exit has been coated with high grip material. See the comparison with standard tarmac. pic.twitter.com/GXBo7RvZr6
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Warto przypomnieć, że większość toru w Monako ma w tym roku nową nawierzchnię, co również będzie dużym wyzwaniem dla kierowców i zespołów.
Varías zonas reasfaltadas en Monaco. Sobre 2/3 d total circuito.
Various resurfed areas in Monaco. About 2/3 of the circuitExit/Salida T19 a/to Exit T3
Exit T7 to Exit T8
Entry/Entrada T10 to Exit T11
Entry T12 to Entry T15 pic.twitter.com/HMNA1UzC7y— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 21, 2019
Chcąc uniknąć wpadki z Baku, obsługa toru sprawdzała dziś i spawała studzienki kanalizacyjne toru.
Los servicios d mantenimiento soldando y sellando las tapas de alcantarilla. ?
Circuit maintenance services fixing and welding the manhole covers ? pic.twitter.com/mKgAY3aR1W
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Charles Leclerc zaprezentował na swój domowy wyścig, nowy kask.
. @Charles_Leclerc revealed his #MonacoGP special helmet
"Half of this helmet is Jules' one and the other part is my father's one. Without these 2 I would not be here. Let's give it all for this special week-end. ??"#F1 #Charles16 pic.twitter.com/CcxKygBRq9
— Charles Leclerc #16 (@LeclercNews) May 22, 2019
Ciekawostką w padoku był również Lewis Hamilton, jeżdżący po nim motocyklem. Bez kakakasku.
Here's @LewisHamilton arriving at the #MonacoGP on his @mvagustamotor Brutale 800 RR LH44 #F1 pic.twitter.com/N211WdpQSP
— RaceFans (@racefansdotnet) May 22, 2019
Padok odwiedził dziś też… krecik.
Kimi Raikkonen and Antonio Giovinazzi posing for photos with a MOLE or groundhog. #LATImages #MonacoGP pic.twitter.com/TRS94sXdNt
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) May 22, 2019
Pamiętają o Laudzie
Po poniedziałkowej śmierci Nikiego Laudy, zespoły oddają cześć jego pamięci, umieszczając na swoich bolidach napisy.
La estrella que brillará por encima de todas #dankeniki ?
The star that will shine over the others. #dankeniki ? pic.twitter.com/vMEmPW3CoD
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019
Napis „Danke Niki” będzie miało również Toro Rosso.
In memory of Niki Lauda.
We will have this sticker on both cars throughout the #MonacoGP ?? pic.twitter.com/RFEJgF3DS5
— Toro Rosso (@ToroRosso) May 22, 2019
Podziękowanie dla Laudy znalazło się również w motorhome Red Bulla.
Red Bulls hommage aan een ander Oostenrijks icoon… #MonacoGP #RIPNikiLauda pic.twitter.com/67HHYM6Tq3
— Venema, André (@AndreF1nl) May 22, 2019
Na koniec, przyjrzyjmy się jeszcze… podłogom.
First walk through the pitlane in Monaco. Always a nice spot for tech fans as you can take photos close to the garage. Just spotted this floor of Renault #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/axilm6rs2P
— Bianca Leppert (@janci1612) May 22, 2019
El fondo q Haas estrenó en Barcelona.
The floor that Haas used for the first time in Barcelona. pic.twitter.com/ZpeloHaGjl
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 22, 2019