W drugi weekend maja, przy okazji pierwszego w sezonie europejskiego wyścigu F1 – Grand Prix Hiszpanii na torze Circuit de Barcelona-Catalunya – odbędzie się inauguracja sezonu organizowanej przez FIA Europejskiej Formuły 3. Zawody te, od 2019 roku zastąpią dotychczas rozgrywaną serię GP3.
F3 to seria stworzona, aby umożliwić młodym kierowcom wyścigowym ściganie się na tych samych torach i poruszanie się po tych samych paddockach co gwiazdy F1. Formuła 3 będzie odbywała się bowiem jako seria towarzysząca przy wyścigach „królowej motorsportu”.
Do dyspozycji młodych kierowców będą 380 konne samochody z silnikami Mecachrome. Nadwozia dostarczy Dallara, a opony, podobnie jak w F1, włoskie Pirelli.
Weekend wyścigowy składał się będzie z jednej czterdziestopięciominutowej sesji treningowej, jednej trzydziestominutowej sesji kwalifikacyjnej, po której nastąpią dwa wyścigi, przy czym żaden z nich nie może trwać dłużej niż 40 minut.
Jeśli chodzi o nagradzanie kierowców, dziesięciu najlepszych zdobędzie punkty w wyścigu nr. 1 (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1), a dodatkowo dwa punkty przyznane zostaną kierowcy, który ustanowi najszybsze okrążenie wyścigu.
W wyścigu nr. 2 ośmioro najlepszych zawodników otrzyma punkty (15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1), a kierowca, który ustanowi najszybsze okrążenie zdobędzie dwa punkty.
Punkt za najszybsze okrążenie w wyścigach nr. 1 i 2 zostaną przyznane tylko kierowcom, którzy zajmą miejsce punktowane w wyścigu.
Cztery punkty są przyznawane za zdobycie pole position.
Na sezon 2019 zaplanowano 8 eliminacji. Każda z nich składać się będzie z dwóch wyścigów, o czym była już mowa. Sezon rozpocznie się do weekendu w Barcelonie od 10 do 12 maja. Zakończy go Grand Prix Rosji w dniach 27-29 września.
Pełny kalendarz F3;
Do serii zgłoszono 10 zespołów, każdy po 3 zawodników. ART Grand Prix (David Beckmann, Niemcy #1, Max Fewtrell, Wielka Brytania #2, Christian Lundgaard, Dania #3), MP Motorsport (Liam Lawson, Nowa Zelandia #4, Simo Laaksonen, Finlandia #5, Richard Verschoor, Holandia #6), Sauber Junior Team by Charouz (Lirim Zendeli, Niemcy #7, Fabio Scherer, Szwajcaria #8, Raoul Hyman, Wielka Brytania #9), HWA Racelab (Bent Viscaal, Holandia #10, Jake Hughes, Wielka Brytania #11, Keyvan Andres, Iran #12), JENZER Motorsport (Yuki Tsunoda, Japonia #14, Artem Petrov, Rosja #15, Andreas Estner, Niemcy #16), TRIDENT (Devlin DeFrancesco, Kanada #17, Pedro Piquet, Brazylia #18, Niko Kari, Finlandia #19), HITECH Grand Prix (Leonardo Pulcini, Włochy #20, Jüri Vips, Estonia #21, Ye Yifei, Chiny #22), CAMPOS Racing (Alex Peroni, Australia #23, Alessio Deledda, Włochy #24, Sebastián Fernández, Hiszpania #25), PREMA Racing (Marcus Armstrong, Nowa Zelandia #26, Jehan Daruvala, Indie #27, Robert Shwartzman, Rosja #28) i CARLIN BUZZ RACING (Teppei Natori, Japonia #29, Felipe Drugovich, Brazylia #30, Logan Sargeant, USA #31).
W poprzednich latach, jeszcze pod nazwą GP3, serię wygrywał włoski zespół PREMA. Ubiegłorocznym triumfatorem Mistrzostw wśród kierowców został syn niemieckiego, siedmiokrotnego mistrza świata Formuły 1 Michaela Schumachera, 19 letni wówczas Mick, który od tego roku jeździ już w F2.
Ciężko wskazać jednoznacznego faworyta, ale po trzech przedsezonowych sesjach testowych, kandydatów do zwycięstw w pierwszych wyścigach można upatrywać w Leonardo Pulcinim z Hitech Grand Prix czy Christianie Lundgaardzie z ART. Dobre rezultaty notowali też kierowcy obrońcy tytułu, zespołu PREMA Racing.
Piotr Ciesielski