KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Obcy zaczepiali mnie i mówili: Twój ojciec jest mordercą

Mija 25 lat od śmierci Ayrtona Senny. 1 maja na torze Imola, 3-krotny mistrz świata zginął w bolidzie Williamsa. Ten dzień oraz wydarzenia po nim wspomina dzisiejsza faktyczna szefowa zespołu, Claire Williams w rozmowie z The Independent.

„Rok później byłam w pubie. Nie wiem, skąd wiedział, kim jestem, ale kompletnie obcy człowiek podszedł do mnie i powiedział: Twój ojciec jest mordercą. Nie wiedziałam, że ludzie mogą tak do tego podchodzić, ale widocznie są oni ignorantami” – mówi dziś Claire Williams.

Frank Williams oraz Patrick Head byli oskarżeni przez włoskie władze o przyczynienie się do śmierci Senny, jednak w 1997 roku zostali oczyszczeni z zarzutów.

„Frank nigdy nie rozmawiał o tym z nikim. To nie leżało w jego naturze. Nie jest typem człowieka, który będzie chodził na terapie czy potrzebował długich rozmów. Trzyma to wszystko w sobie. Tak został wychowany, ale widać ból w jego oczach za każdym razem, gdy myśli o wypadku”.

To był trzeci wyścig Ayrtona Senny dla Williamsa, zespołu bezkonkurencyjnego w dwóch poprzednich sezonach, w których mistrzostwa zdobyli Nigel Mansell i Alain Prost. Na sezon 1994 udało się zakontraktować zawodnika, o którym Frank Williams zawsze marzył. Senna wywalczył we wszystkich rundach pole position, mimo mocno niestabilnego i nieprzewidywalnego auta. Dwóch pierwszych rund jednak nie ukończył Problemem było zakazanie systemu kontroli trakcji oraz aktywnego zawieszenia, które wcześniej dawały Williamsowi taką przewagę.

„Ayrton był bogiem w naszym domu i było tak od wielu lat, jeżeli nie od dekady. Frank był w nim zakochany, miał go w sercu, głowie i zawsze chciał wsadzić go do samochodu wyścigowego. Jego marzenie się spełniło, ale skończyło w najgorszy możliwy sposób” – wspomina Claire Williams.

W dniu wypadku, Claire Williams była 17-latką przygotowującą się do egzaminów.

„Oglądałam wyścig w sypialni. Tata był oczywiście na torze, a mama (Lady Virginia Williams) oglądała na dole. To był straszny wypadek i coś nagle zmieniło się w naszym domu. To było bardzo dziwne. Dość szybko mama przyszła do mnie. Wieczorem miałam wracać do szkoły, ale mama kazała mi jechać od razu. Zostałam wsadzona w pociąg. Rodzice zawsze woleli nas chronić przed takimi rzeczami. Zrobili to po wypadku taty i zrobili też po śmierci Ayrtona” – mówi faktyczna szefowa Williamsa.

Dzień przed wypadkiem Senny, na Imoli doszło do innego śmiertelnego wypadku. W trakcie kwalifikacji zginął Roland Ratzenberger, uderzając w betonowy mur. Jeszcze wcześniej, podczas treningu, poważną kraksę zaliczył Rubens Barrichello. Senna mocno przeżył te wydarzenia. Na samym początku wyścigu miejsce miał jeszcze jeden poważny incydent. Z auta Pedro Lamy po uderzeniu odpadło koło, raniąc 9 widzów. Rywalizacja była kontynuowana.

Już na 7. okrążeniu bolid Senny nagle zmienił kierunek jazdy i opuścił tor na zakręcie Tamburello z prędkością 310 km/h. W momencie uderzenia auto pędziło z prędkością 218 km/h. Po uderzeniu z bolidu Senny odpadło koło, a jeden z elementów zawieszenia uderzył Brazylijczyka w głowę, przebijając wizjer i doprowadzając do nieodwracalnych uszkodzeń mózgu. Senna był jeszcze reanimowany, choć według wielu, nie było to właściwe. Oficjalnie zmarł w szpitalu po przeprowadzeniu trepanacji czaszki.

Przyczyny wypadku pozostają nieznane, ale teorii było wiele. Jedną z nich jest uszkodzenie układu kierowniczego. Senna od początku sezonu 1994 narzekał na pozycję kierownicy i na Imoli Patrick Head i Adrian Newey zgodzili się na wykonanie modyfikacji, polegających na skróceniu kolumny kierowniczej. Użyto do tego jednak rurki o mniejszej średnicy niż poprzednia.

Inna teoria mówiła, że powodem było zbyt niskie ciśnienie opon, które mocno schłodziły się podczas kilku okrążeń jazdy za samochodem bezpieczeństwa. Senna zwracał uwagę na ten fakt przed weekendem, a nagranie z bolidu Schumachera pokazuje, że przed zakrętem auto Brazylijczyka mocno dobijało do asfaltu. Ta teoria ma jednak wielu krytyków, gdyż okrążenie wcześniej Senna przejechał ten zakręt z podobną prędkością i mniej dogrzanymi oponami.

Niestety z powodu braku onboardu z kluczowego momentu (realizator zakończył nagrywanie 1,5 sekundy przed wypadkiem, mimo nieprzerwanego nagrania przez poprzednie 9 minut), okoliczności wypadku nigdy nie zostaną wyjaśnione.

Senna był drugim kierowcą, który zginął w samochodzie Williamsa, po Piersie Courage w 1970 roku na Zandvoort.

„To było straszne, że spotkało to tatę ponownie. Poleciał na pogrzeb Senny do Brazylii, a ze względów bezpieczeństwa wszyscy się o niego baliśmy ponieważ Ayrton był wielką gwiazdą i zginął w naszym samochodzie. Ale Frank chciał tam być. Potem wszyscy udaliśmy się na uroczystości do Londynu. Nigdy nie zapomnę, gdy moja matka powiedziała mi: Bez płaczu dziś, to nie jest twoja strata.”

„W naszym filmie z 2017 roku, jest scena z obecności Franka na pogrzebie Ayrtona i nigdy nie widziałam taty takiego. To niesamowita scena, gdy jest pytany, jak się dziś czuje i odpowiada: daleko od tego, jak bym chciał się czuć. Myślę, że to mówi wszystko. Jestem pewna, że czuł się tak jeszcze przez wiele, wiele lat i nawet dziś nie mówi o nim. Będzie rozmawiał o tym, jak wspaniały był Ayrton, jakim był wybitnym kierowcą, ale nigdy o wypadku” – dodaje Claire.

Pomimo tragedii, Williams kontynuował walkę. Miejsce Senny zajął David Coulthard, a liderem zespołu został Damon Hill. Brakło mu jednego punktu do zdobycia mistrzostwa świata, które trafiło – po raz pierwszy z siedmiu, do Michaela Schumachera.

„Jestem pewna, że to były dni, w których tata nie chciał uczestniczyć w wyścigach, wolał zaszyć się w domu. Czasem chce się po prostu zatrzymać i to jest najtrudniejszy moment. Ale ludzie w tym sporcie są ulepieni z innej gliny i pewnie sam Ayrton chciałby, żebyśmy się dalej ścigali” – kończy Williams.

Źródło: The Independent

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi