Po czterech wyścigach Formuła 1 znów przybywa do Europy. Na torze w Barcelonie kierowcy i zespoły po raz kolejny będą mogli udowodnić swoją szybkość. Kto przywiezie poprawki? Kto zaskoczy nas najbardziej? Czas pokaże – tymczasem rzućmy okiem na statystyki związane z wcześniejszą rywalizacją na torze w Katalonii…
O torze i wyścigu:
1002 Grand Prix Formuły 1 w historii.
66 okrążeń x 4,655 km = 307,230 km
Rekord okrążenia: 1:18.441 – Daniel Ricciardo (Red Bull – TAG Heuer, 2018)
Rekord kwalifikacji: 1:16.173 – Lewis Hamilton (Mercedes, 2018)
49 wyścig w Hiszpanii
29 na torze w Barcelonie (lata 1991-2018 plus nadchodząca runda)
Pole position (kierowca):
7 – Michael Schumacher
4 – Lewis Hamilton
2 – Kimi Räikkönen, Mika Hakkinen, Mark Webber, Nico Rosberg
1 – Gerhard Berger, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Fernando Alonso, Felipe Massa, Jenson Button, Pastor Maldonado
Pole position (zespół):
7 – Ferrari
6 – Mercedes
5 – Williams
4 – McLaren
2 – Red Bull, Benetton
1 – Renault, Brawn GP
Pole position (dostawca silników):
10 – Mercedes
9 – Renault
7 – Ferrari
1 – Honda, Ford Cosworth
Najszybsze okrążenie (kierowca):
7 – Michael Schumacher
4 – Lewis Hamilton
2 – Mika Hakkinen, Giancarlo Fisichella, Felipe Massa, Rubens Barrichello
1 – Kimi Räikkönen, Romain Grosjean, Sebastian Vettel, Daniil Kvyat, Daniel Ricciardo, Ricardo Patrese, Nigel Mansell, Damon Hill, Esteban Gutierrez
Najszybsze okrążenie (zespół):
9 – Ferrari
4 – McLaren
3 – Williams
2 – Mercedes, Red Bull, Benetton
1 – Renault, Toro Rosso, Jordan, Brawn GP, Lotus, Sauber
Najszybsze okrążenie (dostawca silników):
11 – Ferrari
7 – Mercedes
6 – Renault
2 – Ford Cosworth
1 – Peugeot, TAG Heuer
Zwycięstwo w wyścigu (kierowca):
6 – Michael Schumacher
3 – Lewis Hamilton, Mika Hakkinen
2 – Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Nigel Mansell
1 – Sebastian Vettel, Max Verstappen, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Felipe Massa, Jenson Button, Mark Webber, Pastor Maldonado, Nico Rosberg
Zwycięstwo w wyścigu (zespół):
8 – Ferrari
6 – Williams
4 – McLaren, Mercedes
3 – Red Bull
1 – Renault, Benetton, Brawn GP
Zwycięstwo w wyścigu (dostawca silników):
10 – Renault
9 – Mercedes
8 – Ferrari
1 – TAG Heuer
Pozycja na gridzie dająca zwycięstwo:
5 – Fernando Alonso (2013)
4 – Max Verstappen (2016)
3 – Michael Schumacher (1996)
2 – Sebastian Vettel (2011), Mika Hakkinen (2000), Damon Hill (1994), Nigel Mansell (1991)
1 – Lewis Hamilton (2014, 2017, 2018), Kimi Räikkönen (2005, 2008), Nico Rosberg (2015), Pastor Maldonado (2012), Mark Webber (2010), Jenson Button (2009), Felipe Massa (2007), Fernando Alonso (2006), Michael Schumacher (1995, 2001-2004), Mika Hakkinen (1998-1999), Jacques Villeneuve (1997), Alain Prost (1993), Nigel Mansell (1992)
Obecność na podium (kierowca):
12 – Michael Schumacher
7 – Lewis Hamilton, Fernando Alonso
5 – Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel
4 – David Coulthard, Rubens Barrichello
3 – Jean Alesi, Mika Hakkinen, Jacques Villeneuve, Felipe Massa
2 – Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Nigel Mansell, Alain Prost, Juan Pablo Montoya, Jarno Trulli, Mark Weber, Jenson Button, Nico Rosberg
1 – Valtteri Bottas, Riccardo Patrese, Ayrton Senna, Mark Blundell, Damon Hill, Johnny Herbert, Gerhard Berger, Olivier Panis, Giancarlo Fisichella, Pastor Maldonado
Obecność na podium (zespół):
25 – Ferrari
14 – McLaren
10 – Williams
8 – Red Bull
7 – Mercedes, Benetton
5 – Renault
2 – Brawn GP, Lotus
1 – Tyrrell, Prost, BAR, Toyota
Obecność na podium (dostawca silników):
25 – Ferrari
24 – Renault
22 – Mercedes
4 – Ford Cosworth
3 – TAG Heuer
2 – BMW
1 – Honda, Yamaha, Mugen Honda, Toyota
Okrążenia na prowadzeniu (kierowca):
411 – Michael Schumacher
185 – Mika Hakkinen
173 – Lewis Hamilton
149 – Fernando Alonso
137 – Kimi Räikkönen
111 – Nigel Mansell
77 – Sebastian Vettel
76 – Nico Rosberg
73 – Jacques Villeneuve
66 – Mark Webber
56 – Felipe Massa
55 – Alain Prost
41 – Rubens Barrichello
40 – Damon Hill
38 – Max Verstappen
37 – Pastor Maldonado
33 – Jenson Button
30 – Daniel Ricciardo
17 – Gerhard Berger
8 – Jarno Trulli
6 – David Coulthard
5 – Nick Heidfeld
3 – Valtteri Bottas
2 – Esteban Guttierez
1 – Giancarlo Fisichella, Riccardo Patrese, Jean Alesi, Ayrton Senna
Okrążenia na prowadzeniu (zespół):
577 – Ferrari
317 – Williams
294 – McLaren
233 – Mercedes
175 – Red Bull
93 – Benetton
66 – Renault
65 – Brawn GP
6 – Lotus
5 – BMW Sauber
2 – Sauber
Okrążenia na prowadzeniu (dostawca silników):
579 – Ferrari
566 – Mercedes
562 – Renault
68 – TAG Heuer
27 – Ford Cosworth
18 – Honda
8 – Peugeot
5 – BMW
Zdobyte tutaj punkty*:
137 – Sebastian Vettel
129 – Lewis Hamilton
124 – Fernando Alonso
118 – Michael Schumacher
91 – Kimi Räikkönen
67 – Nico Rosberg
63 – Felipe Massa
62 – Mark Webber
59 – Daniel Ricciardo
50 – Valtteri Bottas
50 – Jenson Button
40 – Max Verstappen
32 – Mika Hakkinen
32 – Rubens Barrichello
30 – David Coulthard
26 – Sergio Perez
25 – Pastor Maldonado
22 – Carlos Sainz
21 – Romain Grosjean
20 – Nigel Mansell
20 – Jean Alesi
19 – Jacques Villeneuve
19 – Juan Pablo Montoya
17 – Ralf Schumacher
17 – Jarno Trulli
16 – Alain Prost
14 – Robert Kubica
13 – Damon Hill
12 – Giancarlo Fisichella
11 – Nick Heidfeld
11 – Kamui Kobayashi
10 – Esteban Ocon
10 – Nico Hulkenberg
8 – Ayrton Senna
8 – Gerhard Berger
8 – Johnny Herbert
8 – Kevin Magnussen
7 – Riccardo Patrese
7 – Olivier Panis
6 – Eddie Irvine
6 – Adrian Sutil
6 – Paul di Resta
5 – Heinz-Harald Frentzen
5 – Takuma Sato
4 – Mark Blundell
4 – Pascal Wehrlein
4 – Daniil Kvyat
3 – Pierluigi Martini
3 – Alexander Wurz
3 – Cristiano da Matta
2 – Michele Alboreto
2 – Michael Andretti
2 – Heikki Kovalainen
2 – Kazuki Nakajima
1 – Pedro Diniz
1 – Ralph Firman
1 – Jaime Alguersuari
1 – Charles Leclerc
*dla ścisłości, w latach 1991-2002 obowiązywała punktacja 10-6-4-3-2-1, 2003-2009 punktacja 10-8-6-5-4-3-2-1, od 2010 obecna 25-18-15-12-10-8-6-4-3-1, więc powyższe punktowe zestawienie nie jest w pełni miarodajne, dla przykładu Schumacher za pięć zwycięstw zgarnął tyle samo punktów, co Hamilton za dwa itp.
I w związku z tym pytanie do Was – tory takie jak Monza czy Silverstone będą obfitować w jeszcze dłuższe wykazy kierowców, a zatem… skupiać się tylko i wyłącznie na zawodnikach i zespołach obecnych w 2019 roku w stawce, czy publikować wszystko o wszystkich?
Przemysław Garczyński