Ile ekipy wydały na naprawy w 2019 roku?

Portal Formulanewslive policzył jakie koszty, od początku sezonu, na naprawę bolidów poniosły poszczególne zespoły Formuły 1.

Najbardziej kosztowny w tym sezonie okazał się jak dotąd wypadek Pierre’a Gasly z przedsezonowych testów w Barcelonie. Zespół Aston Martin Red Bull Racing zapłacił za rekonstrukcję jego auta aż przeszło 2 200 000 $. Pozostając przy lutowych wydarzeniach, za naprawy bolidu musiał też zapłacić zespół Scuderia Ferrari. Sebastian Vettel wypadł z toru i zniszczył m. in. przednie zawieszenie i skrzydło. Wypadek ten kosztował jednak nieporównywalnie mniej, jedynie niecałe 500 000 $.

Australijska Grand Prix najdroższa okazała się dla zespołu Renault. Tuż po starcie, na pobocze wyjechał, uszkadzając swój samochód, lokalny bohater, Daniel Riccardo. Jego zniszczenia wyceniono na ok 270 000 $. W trakcie całego weekendu najpoważniej wyglądała jednak przygoda Alexandra Albona z Toro Rosso. Włoski team, co jest zaskoczeniem, nowe części wycenił „jedynie” na 250 000 $. Nieco mniej kosztownych napraw dokonały też ekipy Mercedes (Lewis Hamilton, podłoga) i Williams (Robert Kubica, m. in tylna oś).

W Bahrajnie, zespoły F1 na naprawy bolidów wydały w sumie ok 1 200 000 $. Najbardziej kosztowny okazał się wypadek Lance’a Strolla. Za jego „występ” zespół Racing Point zapłacił 415 000 $. Kanadyjczyk swój „wyczyn” powtórzył w trakcie testów, jakie po GP Bahrajnu odbyły się na torze Sakhir. Tym razem straty wyniosły 247 000 $.

Po wyścigu na Bliskim Wschodzie kierowcy i teamy przeniosły się do Szanghaju na Grand Prix Chin – 1000 wyścig w historii F1. Jubileusz hucznie uczcił Taj Alexander Albon z Toro Rosso. Tym razem zniszczenia w jego bolidzie wyceniono na 2 195 000 $. Także obaj kierowcy McLarena narazili swój zespół na koszty. Carlos Sainz i Lando Norris „solidarnie” obciążyli ekipę wydatkami po 245 000 $. Budżety swoich ekip uszczuplili też Danił Kvyat z Toro Rosso i Romain Grosjean oraz Kevin Magnussen z Haasa.

Ostatnim uwzględnionym w wyliczeniach dokonanych przez portal wyścigiem jest Grand Prix Azerbejdżanu. W Baku najdroższa okazała się „studzienkowa” przygoda Georgea Russella z FP1. Team Williams, aby zrekonstruować bolid Brytyjczyka (na kolejne GP, bo jak wiemy w Baku pojechał autem rezerwowym) zespół musiał „wyjąć z kieszeni” 1 200 000 $. Na szczęście, koszty te zespołowi z Grove oddać ma organizator kwietniowej Grand Prix. Biednemu jednak wiatr w oczy i incydent Russella nie był jedynym wydarzeniem w ten weekend obciążającym finanse teamu Williams. W kwalifikacjach swój bolid rozbił Robert Kubica. Aby Polak mógł wystartować w wyścigu, zespół na naprawę jego auta wyłożył 545 000 $. Bliźniaczy wypadek, a co za tym idzie identyczne koszty, kilka minut później spowodował Charles Leclerc ze Scuderii Ferrari. Podczas samego wyścigu uszkodzenia dotknęły też Daniła Kvyata i Daniela Ricciardo.

W drugi weekend maja Formuła 1 wróciła do Europy. W dniach 10 -12 odbyło się Grand Prix Hiszpanii na torze Circuit de Barcelona – Catalunya. Wprawdzie Formulanewslive swój raport opublikowała przed wyścigiem w Montmelo, możemy oszacować, że ponownie największa koszty poniósł zespół Williams. W FP3 swój pojazd rozbił George Russell. W aucie Brytyjczyka trzeba było wymienić m. in. skrzynię biegów, więc koszty wyniosły ok 600 000 $. W kwalifikacjach przednie skrzydło urwał też Nico Hulkenberg, a w samym wyścigu kolizję zaliczyli Lance Stroll z Racing Point i Lando Norris z McLarena.

W skutek tych wyliczeń, zastanawiające wydają się perypetie Roberta Kubicy z uszkodzoną na początku sezonu podłogą bolidu. Teoretycznie jedną z najtańszych, a jakże istotnych części w F1.

Piotr Ciesielski

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum
Tego dnia w F1

1955 – Na torze Monza, testując nowy samochód Ferrari, zmarł Alberto Ascari, dwukrotny mistrz świata F1.
1958 – Stirling Moss odniósł swoje 8. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Holandii na Zandvoort.
1963 – Graham Hill wygrywa GP Monako, odnosząc 5. zwycięstwo w karierze.
1974 – GP Monako, odnosząc 5. zwycięstwo w karierze, wygrywa Ronnie Peterson
2001 – Zmarł Vittorio Brambilla, mający na swoim koncie 74 starty w F1 i po 1 zwycięstwie, pole position i najszybszym okrążeniu.
2002 – David Coulthard wygrywa po raz 12. w karierze, triumfując w Grand Prix Monako przed Michaelem Schumacherem i jego bratem Ralfem.
2013 – W Grand Prix Monako zwycięża Nico Rosberg przed Sebastianem Vettelem i Markiem Webberem.