KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Wyniki GP Australii

blank

Czasy, sektory, prędkości, strategie i statystyki Williamsa z Grand Prix Hiszpanii

Tradycyjnie po weekendzie wyścigowym zapraszam Was na liczbowe podsumowanie zmagań kierowców w Barcelonie. Zobaczcie czasy wszystkich okrążeń Roberta Kubicy i George Russella, ich wykresy performance, czasy sektorów i pit-stopów oraz maksymalne prędkości.

Na papierze, a są tacy, którzy patrzą jedynie na gołe wyniki, Robert Kubica stracił do zwycięzcy wyścigu, Lewisa Hamiltona, ponad okrążenie – podobnie jak George Russell. Pomiędzy kierowcami Williamsa było na mecie 7,5 sekundy. To oczywiście zasługa samochodu bezpieczeństwa, który wyjechał na 44. okrążeniu wyścigu i pozostawał do 51. Gdyby nie on, przewagę Russella na koniec wyścigu można by oszacować na około 30 sekund, czyli nieco mniej niż 0,5 sekundy na okrążeniu, przy czym Robert Kubica zaliczył nieco więcej niebieskich flag.

Oto ostateczne wyniki wyścigu:

blank

Robert Kubica startował do wyścigu z 17. miejsca, a za nim ustawili się Antonio Giovinazzi i George Russell. Z boksów gonił ich Nico Hulkenberg. Pierwsze okrążenia w tym sezonie Robert Kubica zawsze ma nieco słabsze, co wynika z braku odpowiedniej temperatury opon. Polak nieźle ruszył spod świateł, choć jeszcze lepiej start wyszedł Russellowi, który od razu zjechał na zewnętrzną. Po tym, jak Kubica został przyblokowany przez bolidy Racing Point, również Anglik musiał zwolnić. Potem na chwilę Russell wyprzedził Roberta, ale Polak szybko odzyskał miejsce.

Około 4 okrążenia panowie zaczęli jechać już obok siebie i Robert Kubica raczej nie miał problemu z utrzymaniem prowadzenia. Russell zbliżał się w strefie DRS, ale nie na tyle, by zaatakować. Okazja nadarzyła się na 11 okrążeniu. Robert Kubica został poproszony o zmianę 2 rzeczy na kierownicy i robił to na prostej startowej. Przez to Polak za późno zauważył zbliżającego się Russella i zdołał wykonać jedynie lekki zjazd do prawej. Anglik nie odpuścił i potem mógł chwalić się w social mediach wyprzedzaniem Kubicy. Nie ma jednak wątpliwości, że Anglik był nieco szybszy, pomógł mu DRS, a Robert Kubica nie zachował wystarczającej czujności, o którą trudno po czterech wyścigach bez walki z innymi.

Gdy doszło do zamiany miejsc, Russell szybko odjechał Kubicy na bezpieczną odległość. Zniszczone podczas jazdy za Polakiem opony szybko dały o sobie znać i Robert zaczął kręcić nieco lepsze czasy okrążeń od Anglika. Szybko jednak i on zaczął mieć problemy z ogumieniem i jego tempo spadło. Dodatkowo, zaczęły się dublowania, które totalnie zaburzają nam odbiór poszczególnych czasów, jednak tempo obu kierowców pod koniec ich stintu było bardzo podobne.

Kubica zjechał do boksów na 31. a Russell na 32. kółku. Plan był taki, by przejechać stint na oponach miękkich i na końcówkę wyścigu zastosować opony pośrednie. Williams ponownie nie zdecydował się na użycie opon twardych, choć podczas symulacji wyścigu w trzecim treningu, Robert uzyskiwał całkiem niezłe czasy, nawet porównując je z tymi w wyścigu.

Na nowych oponach ponownie Russell był znacznie szybszy, ale znów zaczęły się dublowania, przez które nie mamy większej skali porównawczej. Na jedno kółku przed samochodem bezpieczeństwa, Russell uzyskał czas o pół sekundy lepszy od Kubicy. Po raz kolejny widać, że albo auto Kubicy nie współpracuje dobrze z najbardziej miękkimi oponami, albo Polak nie potrafi ich jeszcze odpowiednio dogrzać, albo oszczędzał je, wiedząc, że będzie to dłuższy stint.

Pierwsze okrążenia po wznowieniu były niezłe, a Russell był nieznacznie szybszy. Najgorsza dla Roberta była końcówka wyścigu, podczas której tracił nawet sekundę na okrążeniu do Anglika. Poniżej zobaczycie wszystkie czasy okrążeń Kubicy i Russella z wyścigu:

blank

Tak przedstawiały się zmiany pozycji kierowców podczas tego wyścigu:

blank

 

Najszybsze kółko

 

Różnicę widać również w czasach najszybszych okrążeń. Zarówno Kubica, jak i Russell uzyskali swoje najlepsze kółka pod koniec wyścigu. Russell na 64 okrążeniu, a Robert na 65. Ich opony były w podobnym stanie, dysponowali też podobną ilością paliwa w baku.

Russell wykręcił czas 1:22.382 i co ciekawe, były to czasy gorsze od wyników Serio Pereza czy Antonio Giovinazziego z identycznej fazy wyścigu, gorsze o około pół sekundy. Jest to dość pozytywne, bowiem widać, że tempo Williamsa jest lepsze po wprowadzeniu poprawek w Barcelonie. Pytanie brzmi, czy wszystkie te poprawki co Russell, miał Robert Kubica. Jego najlepszy czas okrążenia był bowiem gorszy o 820 tysięcznych sekundy od czasu Russella czyli o standardowe dla Williamsa w poprzednich rundach 1,3 sekundy do reszty.

Oto zestawienie najlepszych czasów wyścigu:

blank

Gdyby złożyć najlepsze czasy sektorów poszczególnych kierowców, sytuacja jest jeszcze lepsza dla Russella, którego kombinowany czas to 1:22.237, a Kubicy 1:23.167.

Najwięcej Polak tracił w środkowym, dość krętym sektorze – pół sekundy, co wskazuje, że są problemy z przyczepnością jego bolidu. W pierwszym i trzecim sektorze te różnice to około ćwierć sekundy. Oto zestawienie czasów:

blank

Powyższe wyniki pokazują, że coś nadal musiało być nie tak z bolidem Roberta Kubicy lub jego ustawieniami, bowiem trudno uwierzyć, by Anglik był o około sekundę szybszy od Polaka.

Prędkości

 

Intrygująco wygląda sprawa jeżeli chodzi o prędkości maksymalne. W punkcie pomiaru, gdzie kierowcy uzyskują największe prędkości, Robert ma 11. wynik – tylko 5 km/h gorszy od rekordzisty wyścigu, Lando Norrisa. Russell jechał tam aż 7 km/h wolniej od Polaka.

Na linii mety Kubica traci jednak zdecydowanie do Russella, podobnie jak w punktach pomiarów w 2. i 3. sektorze. Powodem mogą być zwyczajnie inne ustawienia bolidów.

Jeżeli chodzi o podsumowanie wizyt w boksach, to postój Roberta Kubicy był trzecim najszybszym wczoraj. Mechanicy Williamsa uporali się ze zmianą 4 kół w czasie 2.16 sekundy. Trzeba przyznać, że Robert Kubica wczoraj stracił na pit-stopach prawie najmniej, a w czołówce czasu od przecięcia linii wjazdu do boksów i wyjazdu z nich był też George Russell.

blank

Strategia

 

Tylko Nico Hulkenberg zdecydował się wczoraj na strategię jednego postoju. Gdyby nie samochód bezpieczeństwa, zapewne do mety dojechaliby też Charles Leclerc, Daniel Ricciardo oraz Kimi Raikkonen, którzy mieli w połowie wyścigu opony twarde.

blank

Najwięcej na oponach twardych przejechał Antonio Giovinazzi – 35 kółek. Tak sam dystans na oponach pośrednich pokonał Nico Hulkenberg i ten sam kierowca wykonał aż 31 okrążeń na oponach miękkich.

blank

Performance

 

Na koniec jeszcze wykresy Performance z live timingu Formuły 1. Po raz pierwszy w nich wskaźnik ogólny Robert Kubica miał lepszy od George Russella. Zaskakuje bardzo wysoki wskaźnik „steering” u Russella. Kubica częściej używał gazu i doznawał wyższych przeciążeń podczas hamowań.

Niestety, u kilku kierowców nie działał ów wskaźnik przez co nie mamy pełnych danych.

blank

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi