KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Kimi Raikkonen jakiego nie znamy

„Kimi Räikkönen, jakiego nie znamy” – Kari Hotakainen

Powiedzieć o Kimim Räikkönenie, że jest małomówny, to spora przesada. Ten fiński kierowca wyścigowy, startujący w Formule 1, jest bardzo oszczędny w słowach, a i jego mowa ciała nie zdradza zbyt wiele. Ale czy Kimi jest taki na co dzień? Jaki jest naprawdę, jako mąż i ojciec? Jaki był, zanim się „ustatkował”? Pora lepiej poznać tego nietuzinkowego mistrza świata z 2007 roku.

Już sam fakt, że Kimi wyraził zgodę na powstanie tej biografii i wpuścił autora nie tylko do swojego świata, ale i do swego domu, był dla mnie dużym szokiem. Trudno się zatem dziwić, że w Finlandii książka ta bije rekordy sprzedaży, a w Polsce – w której zainteresowanie F1 rośnie z dnia na dzień wraz z powrotem Roberta Kubicy – w dniu premiery trzeba było robić dodruk. To sporo mówi nie tylko o samym Räikkönenie i jego sławie, ale też o szerokiej chęci zrozumienia, co kryje się pod lodową skorupą popularnego „Icemana”, który słynie z najkrótszych wywiadów świata, w których i tak, skryty za ciemnymi okularami, tak naprawdę nie zdradza nic. Przykład?

Pytanie: „Co ma wspólnego Formuła 1 z rajdami”?
Odpowiedź Kimiego: „W obu przypadkach do kierowania potrzebna jest kierownica”.

I drugi:

Po kwalifikacjach na torze Hockenheim Kimiemu zadano pytanie o wrażenia dotyczące opon.
Odpowiedź brzmiała: „No cóż, kręciły się”.

Takiego Kimiego widzimy i słyszymy „na co dzień”, tymczasem… autor biografii, Kari Hotakainen, nie ma zielonego pojęcia o świecie F1. Jako kompletny amator i leszcz siada zatem do pisania historii nietuzinkowego sportowca, dopytując często o rzeczy wydawałoby się trywialne, oczywiste. Dzięki temu książka ta może bez przeszkód w odbiorze trafić w ręce… kogokolwiek. Naprawdę: nie ma absolutnie żadnych ograniczeń, nie trzeba posiadać żadnego wymaganego minimum wiedzy o Formule 1, by czerpać przyjemność z tej lektury.

Hotakainen – a w zasadzie nierzadko Kimi Räikkönen, za pomocą jego pióra, – opowiada o początkach kariery, o wspinaniu się po szczeblach zawodów motorsportowych, by wylądować znienacka na samym szczycie. Poznajemy Kimiego jako sportowca, walczącego o mistrzostwo świata, odkrywamy go jako hulakę i imprezowicza w latach minionych, a także jako niesamowicie spokojnego i opanowanego, dobrego męża i ojca, odkąd założył z Minttu rodzinę. To w pełni kompletna, dość aktualna (do połowy 2018 roku) historia człowieka, który swoją specyficzną charyzmą pociąga tłumy.

Co ciekawe, sam autor zaznacza, że nie należy tej książki traktować jako biografię, bo trudno nazywać tak historię człowieka, który dopiero dobija do czterdziestki i jest w połowie swej życiowej drogi. Potraktujcie zatem tę książkę – podobnie, jak ja to uczyniłem – jako opowieść o mężczyźnie, który spełnia swoje marzenia, uwielbiają go tłumy, a on sam stroni od „celebryckości”. Przyjemnej, fascynującej lektury!

Przemysław Garczyński

Gdzie kupić książkę?

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Bahrajnu

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

10h Kataru WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Popularne tagi

Archiwum