KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Recenzja: „Wieczny Ayrton Senna” – Richard Williams

Dziś mija 59 lat od chwili narodziny Ayrtona Senny. Legendy, której nikomu w padoku przedstawiać nie trzeba. Z tej okazji zapraszam do lektury skromnej recenzji książki, która ukazała się na naszym rynku w ubiegłym roku.

1 maja. Dla wielu z Was to zapewne data kojarząca się bezapelacyjnie z długim weekendem i majówkowymi wyprawami. Innym przychodzi na myśl 1.05.2004 roku i wejście Polski do Unii Europejskiej. Mnie natomiast, jak i wielu innym fanom królowej motosportu automatycznie przychodzi na myśl 01.05.1994 roku i tragiczny weekend na torze Imola. Dzień, w którym zginął Ayrton Senna – bezapelacyjnie najlepszy kierowca w historii Formuły 1.

Przyznaję, że w 1994 roku nie miałem zielonego pojęcia, czym jest F1 (nawet jako przycisk na klawiaturze, bo komputer w domu pojawił się rok później), a motosportem zacząłem się interesować dopiero po spektakularnym transferze Roberta Kubicy, ale od tamtej pory starałem się doinformować (choćby za pośrednictwem YouTube i internetu w ogóle) o historii wyścigów, a Ayrton Senna jest niewątpliwie jednym z istotnych jej elementów.

Książka Richarda Williamsa rozpoczyna się dość nietypowo, bo od śmierci i pogrzebu Ayrtona. Dopiero po tym unaocznieniu czytelnikowi nie tylko tragedii, ale i wielkiej sławy tego kierowcy, autor zabiera nas w lata młodości utalentowanego sportowca. Razem z Senną pniemy się zatem po szczeblach wyścigowej kariery, rywalizując nie tylko z innymi samochodami i kierowcami, ale chyba przede wszystkim – z nim samym.

Williams przedstawia historię legendy prostymi słowami, choć nie brak chwilami motoryzacyjnego żargonu – trudno się jednak temu dziwić i bujaj nie przeszkadza to w odbiorze książki (choć tu muszę zaznaczyć, że jestem lekko stronniczy – bo choć motoryzacją nie interesuję się ani trochę, to już F1 tak, i zawarte w książce zwroty raczej obce mi nie były). Doskonale autor natomiast przedstawia Ayrtona, malując go na wielu płaszczyznach – jako profesjonalistę, perfekcjonistę, rywala, ale i człowieka rodzinnego czy religijnego, faceta z pasją. Nie jest to słodka laurka niesamowitego Brazylijczyka, bowiem znajdziemy także rozdziały czy wątki ukazujące, ze bywam gwałtowny, narwany czy agresywny – otrzymujemy zatem pełen obraz sytuacji, z dużym naciskiem na (co nie powinno dziwić) ów pamiętny dzień na torze Imola w San Marino.

Dla miłośników Formuły 1 ta książka to pozycja bardziej niż obowiązkowa. Powinna także spodobać się tym, którzy lubią czytać biografie nietuzinkowych postaci – Ayrton Senna niewątpliwie się do nich zaliczał.

Przemysław Garczyński

Gdzie kupić?

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Portimao ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 18 października
godz. 19:30 – 1. trening
godz. 23:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 19 października
godz. 20:00 – Sprint
godz. 00:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 20 października
godz. 21:00 – Wyścig

Popularne tagi