KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

blank

Niezniszczalny – przypomnieć wspaniałą historię

blank

Historia Roberta Kubicy pisze się sama, trzeba ją tylko poprawnie pokazać, okraszając ciekawymi wypowiedziami i zdjęciami. „Niezniszczalny” wychodzi w odpowiednim momencie by przybliżyć tym, którzy nie znali jeszcze dokładniej kariery Roberta Kubicy, wszystkie wydarzenia, które doprowadziły do jego zarówno pierwszego, jak i drugiego dojścia do F1.

Off the target

Gdy otrzymałem tę książkę, powiedziałem do mojej Żony, że totalnie nie nadaję się do napisania jej recenzji. Nie tylko dlatego, że moja wiedza i doświadczenia są znacznie mniejsze od autorów, ale przede wszystkim dlatego, że zwyczajnie nie jest ona do mnie skierowana. I podejrzewam, że również wielu z Was nie jest w jej targecie.

Wielu z nas zna karierę Roberta Kubicy bardzo dobrze i jest bardzo niewiele rzeczy, którymi można nas zaskoczyć. Choć jednocześnie trudno pamiętać wszystkie fakty, wypowiedzi czy zdarzenia. Nie będę kłamał, że wszystkie rzeczy znałem/pamiętałem i w „Niezniszczalnym” było kilka takich fragmentów, po których miałem uśmiech na twarzy lub podniosłem wysoko brwi ze zdziwienia.

Zakładam jednak, że takich „nas” jest mniejszość i właśnie dlatego ta książka w tym momencie była potrzebna. Kierowana jest ona przede wszystkim do tych, którzy dopiero teraz chcą się dowiedzieć, kim jest Robert Kubica i jaka była jego sportowa droga lub poszerzyć swoją niekompletną jeszcze wiedzę. Wierzę, że każda osoba, która przypadkiem zobaczy tę książkę na półce w księgarni czy w internecie i pomyśli sobie „hmm, może by przeczytać wreszcie, kim jest ten Kubica”, ma szansę na stanie się wielkim kibicem Polaka. I warto mieć to na uwadze, oceniając tę książkę.

Są oczywiście nowe fragmenty, rozmowy przeprowadzone na potrzeby pisania książki. Minimalnie więcej dowiadujemy się o samym wypadku i choć wypowiedź Jakuba Gerbera jest bardzo krótka, to jeszcze bardziej oddaje dramatyzm tamtej sytuacji.

„Niezniszczalny” pokazuje również świat motorsportu od kulis, tych mniej znanych i mniej przyjemnych. Pokazuje, jak trudna jest droga na szczyt gdy nie ma się pieniędzy lub układów. I można to oczywiście przełożyć na inne dziedziny życia. Historie z Keke Rosbergiem czy Mucke Motorsport to tylko niektóre przykłady pokazane w tej książce.

Dobrze też, że przypomniany jest w szczegółach pierwszy wypadek Roberta i przejścia, jakie miał po nim Robert. Widzimy tu znaczenie takich osób jak Ricardo Ceccarelli w ratowaniu i rozwoju kariery Roberta Kubicy.

Przyznam, że chyba największą różnicę „Niezniszczalny” zrobił w moim postrzeganiu… Roberto Chinchero. Ten dziennikarz naprawdę miał duży wpływ na Roberta Kubicę i jego karierę i mam jeszcze większy szacunek do niego.

Technicznie

Jak dla mnie objętość książki jest prawie idealna – prawie 300 stron. Okładka jest miękka i z takich „pierdół” może to mi najbardziej przeszkadza, choć według mnie lepiej zrobić tańszą książkę z miękką okładką, na gorszym papierze, która z racji ceny dotrze do szerszego grona niż silić się na wygląd i dać cenę, która odstrasza.

Książkę – objętościowo – można podzielić na 3 prawie równe części – przed Formułą 1, Formuła 1 oraz to, co działo się po wypadku. Myślę, że to dobre rozłożenie akcentów. Teoretycznie można by wskazać, że kariera Roberta przed F1 została już dokładnie opisana w książce „Moja pasja”, ale uważam, że każda okazja do przypomnienia, jak trudna była droga na szczyt jest dobra. Samo przypomnienie tego, co działo się gdy Robert już jeździł w F1, też jest przydatne, bo trzeba pamiętać, że od jego największych sukcesów minęła już prawie dekada.

Podoba mi się, że w książce znajdziemy wiele zdjęć z poszczególnych etapów kariery Roberta Kubicy. Podział na rozdziały bardzo fajnie przenosi do kolejnych etapów kariery Kubicy.

Jedno, co mi się bardzo nie spodobało, to zdjęcie Roberta na tylnej okładce książki, bo zbyt mocno przypomina mi biblijne klimaty. Brakuje tylko aureoli 🙂

Na koniec

Teoretycznie recenzja powinna odpowiadać na pytanie czy warto coś obejrzeć, kupić. Tu ta odpowiedź jest z góry wiadoma – tak. Nawet jeżeli nie jesteście jej targetem, to może kiedyś po naszej śmierci ktoś, kto będzie zbierał nasze graty spojrzy na książkę i pozna tę wspaniałą opowieść o walce o spełnianiu marzeń i podnoszeniu się z upadku.

Historia Roberta Kubicy piszę się sama, nie trzeba tu niczego dodawać, koloryzować, naginać fakty żeby wyszło bardziej kolorowo. Trzeba ją jedynie zebrać, usystematyzować i właściwie przedstawić, okraszając ciekawymi cytatami. I według mnie to zostało zrobione. Czyta się gładko i przyjemnie, choć nie powiem, kilka razy wróciły wściekłość czy smutek na to, co stało się 6 lutego 2011 roku.

Niezniszczalny nie jest arcydziełem bo na napisanie takowego nie było czasu i warunków. Przede wszystkim jednak, arcydzieło powinno mieć wspaniałe zakończenie. A my jeszcze tego zakończenia nie znamy, zatem czas na arcydzieło jeszcze przyjdzie.

Gdzie kupić?

Poniżej lista najtańszych ofert:

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Arabii Saudyjskiej

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Popularne tagi