KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Marcin Rentflejsz, szymon034, Tomasz Ignaczak, Izabela Ch, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Grzegorz Wojtaszewski, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Paweł Kozłowski, Michał Pędzikiewicz.
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
I fit I sit, Dastan, Piotr, Kamil Orczyk, Robert

Wyniki

“Na pochyłe drzewo” czyli co z tym zawieszeniem i lusterkiem? [Aktualizacja]

Wczoraj media, prawie wyłącznie polskie, obiegła kolejna “sensacyjna” informacja: “Zawieszenie i lusterka Williamsa niezgodne z regulaminem”. Czy te doniesienia, które świadczyłyby o kolejnych dużych opóźnieniach w przygotowaniu bolidu do startu sezonu są prawdziwe? Odpowiedź jest prosta: I tak i nie.

Elementy

O tym, że Williams “pokombinował” przy dwóch elementach swojego auta mówiło się od początku testów. Chodziło o lusterka, które dawały znacznie więcej w kwestii aerodynamiki niż widoczności oraz o przednie zawieszenie, a przede wszystkim jego górne łączenia. Pisał o tym Auto Motor und Sport.

Po pierwszej turze testów głosy ucichły, ale teraz wróciły ze zdwojoną siłą. Wszystko za sprawą artykułu we włoskiej edycji motorsportu, autorstwa świetnego specjalisty, Franco Nugnesa, a podparte grafikami jeszcze lepszego specjalisty, Giorgio Pioli.

W tekście mowa, że ekipa z Grove została poproszona o zmiany lusterek oraz w obrębie zawieszenia przed Grand Prix Australii.

Na te pierwsze miał zwrócić uwagę Andrew Green, dyrektor techniczny Racing Point. Chodziło o to, że lusterka znacząco zmieniają przepływ powietrza wokół bolidu. Pojawiły się również wątpliwości co do widoczności, jaką mają George Russell i Robert Kubica. Pierwotnie lusterko było podzielone na trzy części, potem jednak to zmieniono. W artykule Nugnesa mamy informację, że Williams zmienił też kształt obudowy i mocowań lusterek, ale na zdjęciach z 20 lutego i 28 lutego dużych różnic nie widać.

Zdecydowanie większym problemem może być jednak zawieszenie, którego przeprojektowanie wiązałoby się ze stratą wielu dni czy nawet tygodni. Problem stanowi przede wszystkim górne mocowanie, które było przykryte podczas testów gumą. Być może już samo jej usunięcie/zastąpienie kompozytami zniweluje wątpliwości i sprawi, że rozwiązanie prezentowane przez Williamsa nie będzie już podważane. Dokładniej chodzi o ten element:

Kontrowersje budzi również jeden element aerodynamiczny umieszczony na dolnym wahaczu, ale w tym przypadku wystarczy jego usunięcie i po sprawie.

Trzeba pamiętać, że ekipy zazwyczaj konsultują takie rozwiązania z FIA aby uniknąć kłopotów.

 

Znamienne jest to, że oprócz włoskiego motorsportu, inne liczące się zagraniczne media branżowe obecnie nie podały dalej tych rewelacji. Uspokaja również Patryk Sokołowski, inżynier McLarena w rozmowie Twitterowej z F1Talks.

Sprawa może nie być tak poważna, jak się wydaje i zdecydowanie polecam spokój i nie kierowanie się tym, co piszą niektóre mainstreamowe media. Tak jak pisałem wcześniej – poniekąd cieszę się, że Williams “szuka limitów” i chcąc odrobić straty próbuje różnych rozwiązań. A środki na te próby mają ograniczone.

Trzeba czekać

Obecnie bardzo łatwo jest krytykować Williamsa. Nie mają możliwości obrony. Na pochyłe drzewo wszystkie kozy skaczą. Nie chciałem dołączać do tego stadka więc postanowiłem poczekać na rozwój sytuacji w sprawie lusterek i zawieszenia. Niestety “info” poszło w świat i cofnąć się go nie da.

W Williamsie trwa praca na trzy zmiany i wszyscy robią co mogą by zdążyć na czas. Po raz kolejny należy jednak podkreślić, że opóźnienia będą się za nimi ciągnęły jeszcze przez wiele tygodni, a może nawet miesięcy.

Ważną informacją jest stabilność platformy do dalszego rozwoju auta. Ekipa nie mogła podczas testów pokazać pełni swojej prędkości ponieważ elementy kompozytowe tak się zużyły, że auto traciło przez to prawie sekundę w piątek. Wierzę, że gdy ekipa upora się z obecnymi problemami, rozwój w kolejnych tygodniach będzie postępował znacznie szybciej.

Jest niemal przesądzone, że na części trzeba będzie uważać, a poprawki będą wprowadzane bardzo regularnie. Musimy się do tego przyzwyczaić i nie oczekiwać zbyt wiele po początku sezonu. Ale o tym pisałem już wczoraj TUTAJ.

Aktualizacja

Pirelli podało wybory opon na pierwszy wyścig sezonu. W Grand Prix Australii Robert będzie miał do dyspozycji nieco inny zestaw mieszanek niż George Russell.

 

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Arabii Saudyjskiej

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 kwietnia:
godz. 15:30 – 1. Trening
godz. 19:00 – 2. Trening

Sobota, 19 kwietnia:
godz. 15:30 – 3. Trening
godz. 19:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 kwietnia:
godz. 19:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi