KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

blank

Wszystkie czasy Kubicy, ich znaczenie, porównanie z Russellem i sytuacja Williamsa

Robert Kubica inżynier F1 testy Williams Barcelona 2019

Robert Kubica i George Russell mogli w ciągu ostatnich dwóch dni wykonać prawdziwą pracę testową dla Williamsa. Przede wszystkim polega ona na zbieraniu danych na potrzeby zespołu, ale jak pokazują czasy okrążeń, również i w tym zadaniu liczą się umiejętności kierowcy. Zobaczcie wszystkie czasy Roberta dziś.

Początek

Oczywiście kilka pierwszych okrążeń to okrążenia instalacyjne. Robert zaczynał dziś nietypowo, od wyjazdów na oponach C4. Pierwsze kółka to jazda ze stałą prędkością, i czasy powyżej 1:40.

C4:
3. 1:48.852
4. 1:48.157

C4:
8. 1:42.611
9. 1:45.526

C4:
12. 1:41.622
13. 1:49.080

Szybciej

Od około 15 okrążenia, Robert rozpoczął swoje szybsze przejazdy, tempem nie maksymalnym, ale szybkim. Stint składał się na przemian z jednego kółka szybkiego i jednego spokojnego. Pierwsze dwa takie przejazdy Robert wykonał na oponie C3, a zatem pośredniej mieszance, a dwa kolejne na najszybszej dostępnej oponie, C5. Williams otwarcie przyznaje, że ma problemy z wykorzystaniem tych mieszanek, ale z drugiej strony nawet Pirelli mówi, że są one zbyt miękkie jak na tor w Barcelonie i warunki na nim panujące. Rano było dość chłodno, a w połączeniu z niższymi w tym sezonie temperaturami koców grzewczych, daje to trudne warunki do uzyskania czasów.

C3:
16. 1:21.684
17. 1:28.649
18. 1:21.165
19. 1:33.283
20. 1:21.164
21. 1:29.389
22. 1:21.987

C3:
25. 1:27.817
26. 1:20.600
27. 1:35.262
28. 1:20.650
29. 1:33.381
30. 1:20.694

C5:
33. 1:19.991
34. 1:40.211
35. 1:20.531

C5:
39. 1:34.715
40. 1:19.367

W ostatnim z przejazdów Robert, wieńczącym poranne jazdy, Robert Kubica uzyskał swój najlepszy czas – 1:19.367. Używał oczywiście mieszanki C5. Wczoraj na tych samych oponach jeździł George Russell, uzyskując 1:19.662.

Po przerwie obiadowej, Robert Kubica rozpoczął przejazdy symulujące wyścigi, które trwały prawie przez całe popołudnie. Kubica wykorzystywał do tego przede wszystkim mieszankę C3. Podczas takich przejazdów badane jest zachowanie się bolidu z większym obciążeniem paliwem oraz reakcje auta na zmniejszanie liczby paliwa. Ustawione jest odpowiednie mapowanie silnika, a zadaniem kierowcy jest przede wszystkim kręcenie dobrych i stabilnych okrążeń. Ta regularność jest ważna dla inżunierów przy późniejszej analizie danych. Liczy się tu przede wszystkim zachowanie bolidu, a nie kierowcy, którego rola jest tu mniejsza. Właśnie na to zwracał uwagę Robert Kubica, który musiał wykonywać zadanie dla zespołu, nie „kombinując” wiele z ustawianiem bolidu pod siebie.

Prawdopodobnie Williams nadal pracuje nad rozwojem części, chce się upewnić w niektórych aspektach swojego pakietu i dlatego nie pozwala kierowcom dopracowywać szczegółów, chcąc zebrać jak najwięcej danych do pracy w fabryce przez 2 najbliższe tygodnie. Ekipa z Grove to uznaje za ważniejsze niż odczucia kierowców i ich przygotowanie do jazdy obecnie dostępnym pakietem.

Jak ta regularność wychodziła Kubicy? Rewelacyjnie. Bywały przejazdy, w których Polak w ciągu 3 okrążeń uzyskiwał rezultaty różniące się o 3 setne sekundy. 3 setne. Bywają w tych rezultatach oczywiście pewne odstępstwa, jednak należy pamiętać o tym, że Kubica na torze nie był sam i czasem musiał przepuszczać szybsze bolidy.

Ci, którzy nieco jeżdżą, wiedzą, że dość „łatwo” jest uzyskiwać bardzo zbliżone czasy, cisnąc na maksa. Trudniej to robić, gdy taka jazda nie jest możliwa.

blank

Zakończenie

Końcówka dnia to wyjazdy Kubicy na oponach C5 i tu dokonywane były raczej inne testy, gdyż czasy znacznie różnią się od siebie i są dość słabe.

C5:
109: 1:26.014
110: 1:27.005
111: 1:28.115
112: 1:36.509
113: 1:34.408
114: 1:29.059
115: 1:29.309
116: 1:31.653
117: 1:28.151

C5:
120: 1:28.615
121: 1:32.985
122: 1:31.569
123: 1:35.217

C5:
127: 1:33.341
128: 1:34.362
129: 1:37.956

A Russell?

George wczoraj również wykonywał dobrą Robotę, uzyskując podczas symulacji dość dobre i stabilne czasy. Były one jednak gorsze od czasów Roberta i nie tak regularne. Poniżej 3 stinty Anglika, wykonane na oponach C3.

blank

Gdzie jest Williams?

Robert Kubica powiedział, że „to powinien być ostatni dzień 1. tury testów”. Biorąc pod uwagę czasy – choć one są obecnie słabym wyznacznikiem – rezultat uzyskany dziś przez Kubicę dawałby na koniec pierwszej tury testów miejsce jedynie przez zespołem Racing Point – również jeżdżącym bez części, również borykającym się z problemami i opóźnieniami. Ale nawet to byłoby pozytywnym aspektem.

Patrząc wyłącznie na czasy, Williams jest daleko za wszystkimi. Różnica jest jeszcze większa niż w ubiegłym sezonie. To nadal jednak tylko testy. Eksperci mówią, że widzą w bolidzie Williamsa potencjał i trzeba szukać obecnie pozytywów i mieć nadzieję, że ten sezon nie będzie w całości stracony. Niestety z oglądu aktualnej sytuacji oraz wypowiedzi Roberta można wnioskować, że początek 2019 roku to nie będzie jeszcze walka o pozycje.

Po 6 dniach

Jak już o cyfrach mówimy, podsumowanie 6 dni testów:
Przebiegi zespołów podczas wszystkich dotychczasowych dni testowych:

1. Mercedes 877 (150+163+182+116+90+176)
2. Ferrari 749 okrążeń (169+157+134+138+110+41)
3. Red Bull 739 (128+92+109+136+136+128)
4. Renault 720 (109+123+143+58+157+130)
5. Alfa Romeo 719 (114+101+138+154+99+113)
6. Toro Rosso 686 (77+132+137+136+103+101)
7. McLaren 655 (119+104+90+132+80+130)
8. Haas 568 (65+59+117+130+131+120)
9. Racing Point 418 (30+79+67+72+82+88)
10. Williams 337 (0+0+23+65+119+130)

Przebiegi producentów silników wszystkich dotychczasowych dni testowych:
1. Ferrari 2036 (679 na zespół)
2. Mercedes 1632 (544 na zespół)
3. Honda 1425 (712 na zespół)
4. Renault 1375 (688 na zespół)

Zbiorcze wyniki indywidualne 5 dni testów:

M Kierowca Zespół Best lap Opony Liczba okrążeń
1 Sainz McLaren 1:17.144 C4 339
2 Hulkenberg Renault 1:17.393 C5 385
3 Albon Toro Rosso 1:17.637 C5 371
4 Kvyat Toro Rosso 1:17.704 C5 315
5 Norris McLaren 1:17.709 C4 316
6 Gasly Red Bull 1:17.715 C3 374
7 Raikkonen Alfa Romeo 1:17.762 C5 365
8 Ricciardo Renault 1:17.785 C5 335
9 Stroll Racing Point 1:17.824 C5 233
10 Perez Racing Point 1:17.842 C5 195
11 Bottas Mercedes 1:17.857 C5 384
12 Vettel Ferrari 1:17.925 C3 384
13 Hamilton Mercedes 1:17.977 C4 522
14 Leclerc Ferrari 1:18.046 C3 325
15 Grosjean Haas 1:18.330 C3 318
16 Verstappen Red Bull 1:18.395 C3 365
17 Giovinazzi Alfa Romeo 1:18.511 C3 354
18 Magnussen Haas 1:18.720 C3 246
19 Fittipaldi Haas 1:19.249 C4 61
20 Kubica Williams 1:19.367 C5 178
21 Russell Williams 1:19.662 C5 159

Wyniki dnia 1:

blank

Wyniki dnia 2:

blank

Wyniki dnia 3:

blank

Wyniki dnia 4:

blank

Wyniki dnia 5:

blank

Dzień 6:

blank

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum