Czas na trochę cyferek, podsumowujących pierwszą turę przedsezonowych testów Formuły 1. Który kierowca przejechał najwięcej kilometrów? Jaki przebieg mają bolidy poszczególnych ekip i ich silniki? Jak czasy testów mają się do szybkości poszczególnych mieszanek opon i wyników z 2018 roku? No i która ekipa najwięcej razy sprawiała, że sesje były przerywane czerwonymi flagami?
Czasy
Zacznijmy od zestawienia łącznego czasów ze wszystkich dni. Najszybszym kierowcą okazał się Nico Hulkenberg, który uzyskał 1:17.393 na najszybszej mieszance opon. Wynik ten jest rezultatem zaledwie 2 dziesiąte sekundy gorszym od najlepszego czasu drugiej tury ubiegłorocznych przedsezonowych testów, wykręconego przez Sebastiana Vettela na mieszance hypersoft, a zatem nieco szybszej od obecnie używanych opon.
Pierwsze sześć czasów zostało wykonane właśnie na mieszance C5, co sugeruje, że może mieć ona znaczną przewagę nad pozostałymi mieszankami. Robert Kubica jest jednym z dwóch kierowców, którzy swój najlepszy czas uzyskali na oponie C2. W przypadku jazd Roberta Kubicy trudno jednak patrzeć na czasy i mówić o osiągach.
Poniżej zestawienie:
M | Kierowca | Zespół | Best lap | Best lap zespołu 2018 |
Opony | Liczba okrążeń |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hulkenberg | Renault | 1:17.393 | 1:18.047 | C5 | 247 |
2 | Albon | Toro Rosso | 1:17.637 | 1:18.363 | C5 | 268 |
3 | Kvyat | Toro Rosso | 1:17.704 | 1:18.363 | C5 | 214 |
4 | Raikkonen | Alfa Romeo | 1:17.762 | 1:19.118 | C5 | 252 |
5 | Ricciardo | Renault | 1:17.785 | 1:18.047 | C5 | 186 |
6 | Bottas | Mercedes | 1:17.857 | 1:18.400 | C5 | 303 |
7 | Hamilton | Mercedes | 1:17.977 | 1:18.400 | C4 | 337 |
8 | Leclerc | Ferrari | 1:18.046 | 1:17.182 | C3 | 295 |
9 | Vettel | Ferrari | 1:18.161 | 1:17.182 | C3 | 303 |
10 | Norris | McLaren | 1:18.431 | 1:17.784 | C4 | 236 |
11 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1:18.511 | 1:19.118 | C3 | 255 |
12 | Sainz | McLaren | 1:18.558 | 1:17.784 | C4 | 209 |
13 | Grosjean | Haas | 1:18.563 | 1:18.360 | C3 | 198 |
14 | Magnussen | Haas | 1:18.720 | 1:18.360 | C3 | 115 |
15 | Gasly | Red Bull | 1:18.780 | 1:18.047 | C3 | 238 |
16 | Verstappen | Red Bull | 1:18.787 | 1:18.047 | C3 | 237 |
17 | Fittipaldi | Haas | 1:19.249 | 1:18.360 | C4 | 61 |
18 | Stroll | Racing Point | 1:19.664 | 1:18.967 | C2 | 151 |
19 | Perez | Racing Point | 1:19.944 | 1:18.967 | C3 | 107 |
20 | Russell | Williams | 1:20.997 | 1:19.189 | C3 | 40 |
21 | Kubica | Williams | 1:21.542 | 1:19.189 | C2 | 48 |
Opony
Testy w Barcelonie to pełnowymiarowy debiut nowych mieszanek opon, które podczas testów są oznaczone od C1 (najtwardsza) do C5 (najszybsza, najbardziej miękka). Oczywiście podczas weekendów wyścigowych będą one oznaczone kolorami i nazwami „twarda”, „średnia” i „miękka”.
Pirelli po zakończeniu dzisiejszych jazd i zebraniu doświadczeń z ponad 4000 okrążeń pokusiło się o wskazanie różnic pomiędzy poszczególnymi mieszankami:
C1 a C2: 0.8-1.0 sekundy
C2 a C3: 0.7 sekundy
C3 a C4: 0.6 sekundy
C4 a C5: 0.6 sekundy
Na Reddicie pokuszono się nawet o przeliczenie różnic uzyskiwanych przez zawodników, zgodnie z rodzajem opon, na jakich uzyskali swój najlepszy czas.
Takie porównania jednak nie mają zbytniego sensu, szczególnie w sytuacji Williamsa.
Przebiegi
To ważny wyznacznik tego, jak poszczególne ekipy przygotowały się do testów, jak niezawodne są ich ekipy, jak pewni kierowcy i… ile mają części zamiennych, bo Sergio Perez skarżył się, że jego ekipa jeździ mało właśnie na brak tych ostatnich.
Kto zatem przejechał najwięcej? Oczywiście Mercedes. Zwraca uwagę dość skromna liczba okrążeń przejechana przez Racing Point, ale również Haasa, który doświadczył kilku awarii technicznych. Poniżej zestawienie:
1. Mercedes 611 (150+163+182+116) = 2 840 km
2. Ferrari 598 (169+157+134+138) = 2 784 km
3. Alfa Romeo 507 (114+101+138+154) = 2 460 km
4. Toro Rosso 482 (77+132+137+136) = 2 244 km
5. Red Bull 475 (128+92+109+136) = 2 211 km
6. McLaren 445 (119+104+90+132) = 2 071 km
7. Renault 433 (109+123+143+58) = 2 016 km
8. Haas 317 (65+59+117+130) = 1 788 km
9. Racing Point 248 (30+79+67+72) = 1 154 km
10. Williams 88 (0+0+23+65) = 410 km
A silniki?
Mercedes i Ferrari dostarczają silniki do trzech ekip Formuły 1. Zdecydowanie więcej kilometrów pokonały jednostki Włochów, ale trzeba pamiętać, że jednym z klientów Niemców jest Williams.
Wśród dostawców z dwoma zespołami, więcej kilometrów na koncie Hondy.
Mercedes 947 (Mercedes, Racing Point, Williams)
Ferrari 1422 (Ferrari, Alfa Romeo i Haas)
Honda 957 (Red Bull i Toro Rosso)
Renault 878 (Renault i McLaren)
Czerwone flagi
Warto spojrzeć również na tych kierowców i te bolidy, które przerywały sesje. Łącznie mieliśmy 11 czerwonych flag podczas czterech dni testów. Cztery z tych flag były spowodowane wypadkami kierowców, a dokładniej utknięciem ich w pułapkach żwirowych. Łącznie czerwone flagi spowodowały ekipy czterech drużyn, a w zaszczytnym gronie ekip bez takich problemów są Mercedes, Ferrari, Racing Point i Williams.
Oto zestawienie:
Haas: 4 (wszystko problemy techniczne)
McLaren: 2 (żwir Norrisa + probem mechaniczny)
Alfa Romeo: 2 (żwir Raikkonena + problem techniczny)
Red Bull: 1 (żwir Gasly`iego)
Renault: 1 (problem techniczny + był problem z DRS-em, po którym Ricciardo wylądował w żwirze, ale wrócił)
Toro Rosso: 1 (żwir Albona)