Podsumowanie testów – czasy, opony, przebiegi i czerwone flagi

Czas na trochę cyferek, podsumowujących pierwszą turę przedsezonowych testów Formuły 1. Który kierowca przejechał najwięcej kilometrów? Jaki przebieg mają bolidy poszczególnych ekip i ich silniki? Jak czasy testów mają się do szybkości poszczególnych mieszanek opon i wyników z 2018 roku? No i która ekipa najwięcej razy sprawiała, że sesje były przerywane czerwonymi flagami?

Czasy

Zacznijmy od zestawienia łącznego czasów ze wszystkich dni. Najszybszym kierowcą okazał się Nico Hulkenberg, który uzyskał 1:17.393 na najszybszej mieszance opon. Wynik ten jest rezultatem zaledwie 2 dziesiąte sekundy gorszym od najlepszego czasu drugiej tury ubiegłorocznych przedsezonowych testów, wykręconego przez Sebastiana Vettela na mieszance hypersoft, a zatem nieco szybszej od obecnie używanych opon.

Pierwsze sześć czasów zostało wykonane właśnie na mieszance C5, co sugeruje, że może mieć ona znaczną przewagę nad pozostałymi mieszankami. Robert Kubica jest jednym z dwóch kierowców, którzy swój najlepszy czas uzyskali na oponie C2. W przypadku jazd Roberta Kubicy trudno jednak patrzeć na czasy i mówić o osiągach.

Poniżej zestawienie:

M Kierowca Zespół Best lap Best lap
zespołu 2018
Opony Liczba okrążeń
1 Hulkenberg Renault 1:17.393 1:18.047 C5 247
2 Albon Toro Rosso 1:17.637 1:18.363 C5 268
3 Kvyat Toro Rosso 1:17.704 1:18.363 C5 214
4 Raikkonen Alfa Romeo 1:17.762 1:19.118 C5 252
5 Ricciardo Renault 1:17.785 1:18.047 C5 186
6 Bottas Mercedes 1:17.857 1:18.400 C5 303
7 Hamilton Mercedes 1:17.977 1:18.400 C4 337
8 Leclerc Ferrari 1:18.046 1:17.182 C3 295
9 Vettel Ferrari 1:18.161 1:17.182 C3 303
10 Norris McLaren 1:18.431 1:17.784 C4 236
11 Giovinazzi Alfa Romeo 1:18.511 1:19.118 C3 255
12 Sainz McLaren 1:18.558 1:17.784 C4 209
13 Grosjean Haas 1:18.563 1:18.360 C3 198
14 Magnussen Haas 1:18.720 1:18.360 C3 115
15 Gasly Red Bull 1:18.780 1:18.047 C3 238
16 Verstappen Red Bull 1:18.787 1:18.047 C3 237
17 Fittipaldi Haas 1:19.249 1:18.360 C4 61
18 Stroll Racing Point 1:19.664 1:18.967 C2 151
19 Perez Racing Point 1:19.944 1:18.967 C3 107
20 Russell Williams 1:20.997 1:19.189 C3 40
21 Kubica Williams 1:21.542 1:19.189 C2 48

Opony

Testy w Barcelonie to pełnowymiarowy debiut nowych mieszanek opon, które podczas testów są oznaczone od C1 (najtwardsza) do C5 (najszybsza, najbardziej miękka). Oczywiście podczas weekendów wyścigowych będą one oznaczone kolorami i nazwami „twarda”, „średnia” i „miękka”.

Pirelli po zakończeniu dzisiejszych jazd i zebraniu doświadczeń z ponad 4000 okrążeń pokusiło się o wskazanie różnic pomiędzy poszczególnymi mieszankami:
C1 a C2: 0.8-1.0 sekundy
C2 a C3: 0.7 sekundy
C3 a C4: 0.6 sekundy
C4 a C5: 0.6 sekundy

Na Reddicie pokuszono się nawet o przeliczenie różnic uzyskiwanych przez zawodników, zgodnie z rodzajem opon, na jakich uzyskali swój najlepszy czas.

Takie porównania jednak nie mają zbytniego sensu, szczególnie w sytuacji Williamsa.

Przebiegi

To ważny wyznacznik tego, jak poszczególne ekipy przygotowały się do testów, jak niezawodne są ich ekipy, jak pewni kierowcy i… ile mają części zamiennych, bo Sergio Perez skarżył się, że jego ekipa jeździ mało właśnie na brak tych ostatnich.

Kto zatem przejechał najwięcej? Oczywiście Mercedes. Zwraca uwagę dość skromna liczba okrążeń przejechana przez Racing Point, ale również Haasa, który doświadczył kilku awarii technicznych. Poniżej zestawienie:
1. Mercedes 611 (150+163+182+116) = 2 840 km
2. Ferrari 598 (169+157+134+138) = 2 784 km
3. Alfa Romeo 507 (114+101+138+154) = 2 460 km
4. Toro Rosso 482 (77+132+137+136) = 2 244 km
5. Red Bull 475 (128+92+109+136) = 2 211 km
6. McLaren 445 (119+104+90+132) = 2 071 km
7. Renault 433 (109+123+143+58) = 2 016 km
8. Haas 317 (65+59+117+130) = 1 788 km
9. Racing Point 248 (30+79+67+72) = 1 154 km
10. Williams 88 (0+0+23+65) = 410 km

A silniki?

Mercedes i Ferrari dostarczają silniki do trzech ekip Formuły 1. Zdecydowanie więcej kilometrów pokonały jednostki Włochów, ale trzeba pamiętać, że jednym z klientów Niemców jest Williams.

Wśród dostawców z dwoma zespołami, więcej kilometrów na koncie Hondy.

Mercedes 947 (Mercedes, Racing Point, Williams)
Ferrari 1422 (Ferrari, Alfa Romeo i Haas)
Honda 957 (Red Bull i Toro Rosso)
Renault 878 (Renault i McLaren)

Czerwone flagi

Warto spojrzeć również na tych kierowców i te bolidy, które przerywały sesje. Łącznie mieliśmy 11 czerwonych flag podczas czterech dni testów. Cztery z tych flag były spowodowane wypadkami kierowców, a dokładniej utknięciem ich w pułapkach żwirowych. Łącznie czerwone flagi spowodowały ekipy czterech drużyn, a w zaszczytnym gronie ekip bez takich problemów są Mercedes, Ferrari, Racing Point i Williams.

Oto zestawienie:
Haas: 4 (wszystko problemy techniczne)
McLaren: 2 (żwir Norrisa + probem mechaniczny)
Alfa Romeo: 2 (żwir Raikkonena + problem techniczny)
Red Bull: 1 (żwir Gasly`iego)
Renault: 1 (problem techniczny + był problem z DRS-em, po którym Ricciardo wylądował w żwirze, ale wrócił)
Toro Rosso: 1 (żwir Albona)

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.