W mijającym tygodniu miał miejsce debiut nie tylko bolidu Williamsa oraz George Russella i Roberta Kubicy jako kierowców wyścigowych tej ekipy. Poznaliśmy również fizjoterapeutę Roberta Kubicy oraz jego inżynierów wyścigowych. Wcześniej dowiedzieliśmy się również, kto będzie odpowiedzialny za mechaników, pracujących przy aucie Polaka. Jednej postaci będzie brakowało.
Fizjoterapeuta
Edoardo Bendinelli będzie pełnił tę funkcję w sezonie 2019. Można powiedzieć, że Polak „odziedziczył” go po Fernando Alonso, który odszedł w ubiegłym roku z Formuły 1. Zapewne dobre relacje Kubicy i Alonso pomogły w tym transferze.
Bendinelli pracował z Alonso prawie od początku kariery Hiszpana w Formule 1 czyli od 2003 roku. Włoch towarzyszył mu podczas startów w Renault, McLarenie czy Ferrari. W padoku mówią na niego „Edo”, a prywatnie jest byłym mężem siostry Fernando Alonso.
Bendinelli nie jest aktywny w mediach społecznościowych, ma jedynie konto na Twitterze, na którym od 7 lat nic się nie pojawia.
Edo Bendinelli (entrenador físico de Alonso): „Puedo decir que Fernando está en su mejor momento de forma, más fuerte y motivado que nunca”. pic.twitter.com/nkXAdndDFq— Juanjo Sáez F1 (@JuanjoSaezF1) 9 lutego 2017
Zmiana ta oznacza, że przy Robercie zabraknie niestety Franchesco Monachino, fizjoterapeuty, który współpracował z Robertem przez kilka ostatnich lat. Franchesco pojawiał się w padoku przez dwa ostatnie sezony podczas okazjonalnych występów w bolidzie. Teraz praca z Kubicą oznacza pracę na cały etat, a to oznaczałoby dla Franchesco konieczność rezygnacji w swojej klinice.
Inżynier
Niedawno poznaliśmy również inżyniera wyścigowego Roberta Kubicy. Będzie nim 40-letni Andrew Murdoch, który jest jednym z bardziej doświadczonych członków wyścigowej części Williamsa. W ekipie pracuje od 2006 roku, najpierw będąc częścią zespołu testowego, a od 2008 roku jest inżynierem wyścigowym. Współpracował kolejno z Kazukim Nakajimą, Nico Hulkenbergiem, Pastorem Maldonado, Felipe Massą, Valtterim Bottasem i Sergeyem Sirotkinem. Od sezonu 2015 piastował stanowisko starszego inżyniera ekipy.
Z wykształcenia Murdoch jest magistrem inżynierem w kierunku Automotive Product Engineering, ma też dyplom licencjata w „Chemical Engineering”. Studia kończył w Balfaście, a później rok studiował w Cranfield University obok Milton Keynes, gdzie siedzibę obecnie ma Red Bull.
Był pasjonatem wyścigów, ścigał się na motocyklach, ale bardziej podobała mu się praca przy nich. Zainteresował się motorsportem, dlatego poszedł na studia związane z tym tematem i chciał w przyszłości pracować w zespołach wyścigowych. Udało mu się dostać w 2001 roku do ekipy Lola, przygotowującej auta do ChampCar. Kolejnym jego przystankiem był właśnie Williams.
Drugim inżynierem Kubicy będzie Paul Williams (zbieżność nazwisk przypadkowa), który w ubiegłym roku był inżynierem wyścigowym Sergeya Sirotkina. Williams znacznie mniej doświadczony niż Murdoch. Zanim został inżynierem wyścigowym Sirotkina, był inżynierem aerodynamicznym w Williamsie. W 2002 roku ukończył University of Southampton na kierunku Inżynieria Mechaniczna. W 2005 roku związał się z Penske Racing, gdzie pracował w tunelu aerodynamicznym tej ekipy. Z tą ekipą pracował 5 lat, a w 2011 roku przeszedł do Williamsa. Do 2014 roku był inżynierem aerodynamicznym, a przez 3 następne lata był szefem aerodynamików na torze.
W ubiegłym roku Williams współpracował z Robertem Kubicą podczas występów Polaka na torze.
Robert jumps out of the car and catches up with Sergey and his race engineer Paul ???????? #SpanishGP #F1Barcelona #F1. pic.twitter.com/5wQSAE7VEe— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 11 maja 2018
Główny mechanik
Ben Howard będzie głównym mechanikiem, odpowiedzialnym za auto Roberta Kubicy w sezonie 2019. Mieli oni okazję współpracować już podczas Grand Prix Abu Zabi. Howard ma 12-letnie doświadczenie w Formule 1, a od 10 lat jest w Williamsie. Pierwszym zespołem Howarda w F1 było Super Aguri, następnie pracował w Prodrive m.in. podczas 24-godzin Le Mans. Niedługo po wygraniu przez jego zespół tej prestiżowej imprezy, otrzymał propozycję z Williamsa. Howard od 3 lat jest głównym mechanikiem w Williamsie, teraz będzie odpowiedzialny za samochód Kubicy. Kierował będzie 6-osobowym zespołem, pracującym przy aucie Polaka.
Oprócz pracy w Williamsie, Howard ściga się również w serii BRISCA F1, w której ściga się stock carami.
Aktualizacja
Robert Kubica miał dziś „swój” dzień filmowy. Polak jeździł na rowerze, a przyglądały się temu kamery operatorów przygotowujących serial dokumentalny o Formule 1 dla Netflixa.
Robert na Instagramie pokazał swój dzisiejszy "dzień filmowy" 🙂
Ciekawe co to się tam kombinuje 🙂#Kubica #F1 #F1pl #elevenf1 #SupportKubica #powrotroberta pic.twitter.com/j0tSc07jRN— Powrót Roberta (@powrotroberta) 23 lutego 2019
Niezniszczalny
27 lutego ukaże się nowa książka dotycząca Roberta Kubicy. Więcej o niej przeczytacie TUTAJ.