Czas na rywalizację na jedynym stałym torze w kalendarzu obecnego sezonu Formuły E. Toczyć będzie się ona na torze Autodromo Hermanos Redriguez w Meksyku. Zobaczcie, o której odbędzie się wyścig i gdzie go oglądać. Kwalifikacje zdominowali kierowcy Formuły 1.
O ePrix Santiago de Chile
Tor liczy sobie 2093 metry i składa się z 17 zakrętów. Poniżej zobaczycie mapę tego ulicznego obiektu.
Harmonogram dnia:
godz. 19:00 – Kwalifikacje
godz. 23:00 – Wyścig
Transmisje
Transmisję z wyścigu w Eurosporcie. Zaplanowano ją na godz. 22:45 polskiego czasu.
Wyniki kwalifikacji:
Klasyfikacja generalna Formuły E przed dzisiejszą rundą:
Kierowcy
Wymienianie tych, którzy mieli kontakt z Formułą 1 nie ma sensu, gdyż zdecydowana większość kierowców Formuły E jeździła lub przynajmniej testowała w „Jedynce”. Warto dodać jedynie, że w stawce mamy jeden nowy zespół oraz 5 debiutantów.
Oto składy ekip, ich sukcesy oraz osiągnięcia kierowców:
Audi Sport ABT Schaeffler – 45 wyścigów, 10 zwycięstw, 35 podiów
Daniel Abt – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 8 podiów
Lucas di Grassi – 45 wyścigów, 8 zwycięstw, 27 podiów
BMW i Andretti Motorsport – 45 wyścigów, 0 zwycięstw, 5 podiów
Antonio Felix Da Costa – 41 wyścigów, 1 zwycięstwo, 1 podium
Alexander Sims – Debiutant
DS Techeetah Formula E Team – 24 wyścigi, 5 zwycięstw, 15 podiów
Jean Eric Vergne – 43 wyścigi, 5 zwycięstw, 15 podiów
Andre Lotterer – 12 wyścigów, 0 zwycięstw, 2 podia
Envision Virgin Racing – 45 wyścigów, 7 zwycięstw, 19 podiów
Sam Bird – 45 wyścigów, 7 zwycięstw, 15 podiów
Robin Frijns – 22 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Geox Dragon – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 9 podiów
Jose Maria Lopez – 20 wyścigów, 0 zwycięstw, 2 podia
Max Guenther – Debiutant
HWA Racelab – Debiutanci
Stoffel Vandoorne – Debiutant
Gary Paffett – Debiutant
Mahindra Racing – 45 wyścigów, 3 zwycięstwa, 15 podiów
Jerome D`Ambrosio – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 7 podiów
Felix Rosenqvist – 24 wyścigi, 3 zwycięstwa, 7 podiów
NIO Formula E team – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 6 podiów
Oliver Turvey – 34 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Tom Dillmann – 10 wyścigów, 0 zwycięstw, 0 podiów
Nissan e.dams – 45 wyścigów, 15 zwycięstw, 26 podiów
Sebastien Buemi – 43 wyścigi, 12 zwycięstw, 21 podiów
Oliver Rowland – 1 wyścig, 0 podiów
Panasonic Jaguar Racing – 24 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Nelson Piquet Jr – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 5 podiów
Mitch Evans – 24 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Venturi Formule E Team – 45 wyścigów, 0 zwycięstw, 3 podia
Felipe Massa – Debiutant
Edoardo Mortara – 9 wyścigów, 0 zwycięstw, 1 podium
Kalendarz
15 grudnia – Ad Diriyah (Arabia Saudyjska)
12 stycznia – Marakesz – Maroko
26 stycznia – Santiago de Chile (Chile)
16 lutego – Meksyk
10 marca – Hong Kong
23 marca – Sanya (Chiny)
13 kwietnia – Rzym (Włochy)
27 kwietnia – Paryż (Francja)
11 maja – Monako
25 maja – Berlin (Niemcy)
22 czerwca – Berno (Szwajcaria)
13 lipca – Nowy Jork (USA)
14 lipca – Nowy Jork (USA)
Samochody
Od tego sezonu, Formuła E będzie używała samochodów drugiej generacji, które mają wytrzymywać całą długość wyścigu. Wyższa moc i akumulatory, a do tego znacznie zmieniony wygląd aut (wraz z systemem Halo) mogą zapowiadać całkiem ciekawy sezon.
Samochody są obecnie 16 cm dłuższe (5,16 metra), 2,5 centymetra wyższe i mają mniejszą wagę minimalną – 900 kg. Moc maksymalna zwiększyła się do 250kw, a zatem do 335 koni mechanicznych. W wyścigu jest to 200kw (270KM). Prędkość maksymalna skoczyła z 225 km/h do 280 km/h.
Auta nie będą zatem wymagały zjazdu do pit-stopu, chyba że dojdzie np. do przebicia opony.
Przebieg rywalizacji
Przed każdym E-Prix odbywają się dwie sesje treningowe – pierwsza trwa 45 minut, a druga 30 minut. Sesja kwalifikacyjna trwa godzinę, a kierowcy są w niej podzieleni na grupy, zgodnie z pozycją w mistrzostwach. W pierwszym wyścigu decyduje kolejność z poprzedniego sezonu. W poszczególnych grupach, każdy kierowca ma 6 minut na ustanowienie najlepszego czasu. Autorzy 6 najlepszych wyników wchodzą do Super Pole, gdzie wyjeżdżają oni pojedynczo. To tam decyduje się ustawienie na najwyższych polach startowych.
Sam wyścig trwa 45 minut, a ostatnie okrążenie zaczyna się wówczas, gdy lider przekracza linię mety po upływie przewidzianego czasu. Nowością w tym sezonie będzie Attack Mode. W wyznaczonej strefie, poza linią wyścigową, kierowca będzie mógł aktywować dodatkowe 25kW mocy.
Utrzymany został Fanboost, a zatem dodatkowa moc płynąca z… głosowania kibiców. Kończy się ono 15 minut przed wyścigiem, a nagrodę za popularność otrzymuje 5 kierowców.
System punktowy w Formule E jest identyczny z systemem znanym w Formule 1, ale przyznawane są również dodatkowe punkty. Zwycięzca kwalifikacji dostaje 3 punkty, a autor najszybszego okrążenia 1 punkt.