KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Obejrzyjcie drugi wyścig obecnego sezonu Formuły E [Aktualizacja – Wyniki]

blank

Czas na drugą odsłonę rywalizacji w obecnym sezonie Formuły E, która powinna nam umilić oczekiwanie na start sezonu Formuły 1. Już w sobotę, 12 stycznia odbędzie się ePrix Marakeszu na bardzo ciekawym, ulicznym torze. Poniżej przeczytacie jego zapowiedź i obejrzycie wszystkie sesje rywalizacji.

O ePrix Marakeszu

Tor w Maroku liczy sobie 2,99 km i składa się z 12 zakrętów. Jest to oczywiście obiekt uliczny.

blank

Harmonogram dnia

godz. 8:15 – Pierwszy trening
godz. 10:15 – Drugi trening
godz. 12:00 – Kwalifikacje
godz. 16:00 – Wyścig

Transmisja

Wyścigi Formuły E możecie oglądać na żywo w Eurosporcie, ale także na YouTube na oficjalnym kanale Formuły E. Rozpoczyna się ePrix Marakeszu. Transmisja na Eurosporcie.

Oto wyniki kwalifikacji:

blank

 

Przebieg rywalizacji

Już start był ciekawy, doszło bowiem tuż po nim do kolizji liderów. Jean Eric Vergne podjął zbyt optymistyczną próbę ataku i jego auto obróciło się.

W taki sposób odpadł Pascal Wehrlein:

Na prowadzenie po kilku kółkach wyszli kierowcy BMW Andretti:

Potem jednak zdarzyło się to. Antonio Felix da Costa odpadł z wyścigu, a Alexander Sims spadł na 5. miejsce. Po tym incydencie na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa.

Rywalizację wznowiono na ostatnim kółku, zwyciężył Jerome diAmbrosio.

Wyniki ePrix Marakeszu:

blank

Oto klasyfikacja serii po 2. rundach

blank

 

Wyniki pierwszej rundy

Inauguracja sezonu odbyła się 15 grudnia w Arabii Saudyjskiej. Najlepszym w niej okazał się Antonio Felix da Costa.

blank

 

Kierowcy

Wymienianie tych, którzy mieli kontakt z Formułą 1 nie ma sensu, gdyż zdecydowana większość kierowców Formuły E jeździła lub przynajmniej testowała w „Jedynce”. Warto dodać jedynie, że w stawce mamy jeden nowy zespół oraz 5 debiutantów.

Oto składy ekip, ich sukcesy oraz osiągnięcia kierowców:
Audi Sport ABT Schaeffler – 45 wyścigów, 10 zwycięstw, 35 podiów
Daniel Abt – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 8 podiów
Lucas di Grassi – 45 wyścigów, 8 zwycięstw, 27 podiów

BMW i Andretti Motorsport – 45 wyścigów, 0 zwycięstw, 5 podiów
Antonio Felix Da Costa – 41 wyścigów, 1 zwycięstwo, 1 podium
Alexander Sims – Debiutant

DS Techeetah Formula E Team – 24 wyścigi, 5 zwycięstw, 15 podiów
Jean Eric Vergne – 43 wyścigi, 5 zwycięstw, 15 podiów
Andre Lotterer – 12 wyścigów, 0 zwycięstw, 2 podia

Envision Virgin Racing – 45 wyścigów, 7 zwycięstw, 19 podiów
Sam Bird – 45 wyścigów, 7 zwycięstw, 15 podiów
Robin Frijns – 22 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium

Geox Dragon – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 9 podiów
Jose Maria Lopez – 20 wyścigów, 0 zwycięstw, 2 podia
Max Guenther – Debiutant

HWA Racelab – Debiutanci
Stoffel Vandoorne – Debiutant
Gary Paffett – Debiutant

Mahindra Racing – 45 wyścigów, 3 zwycięstwa, 15 podiów
Jerome D`Ambrosio – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 7 podiów
Felix Rosenqvist – 24 wyścigi, 3 zwycięstwa, 7 podiów

NIO Formula E team – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 6 podiów
Oliver Turvey – 34 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Tom Dillmann – 10 wyścigów, 0 zwycięstw, 0 podiów

Nissan e.dams – 45 wyścigów, 15 zwycięstw, 26 podiów
Sebastien Buemi – 43 wyścigi, 12 zwycięstw, 21 podiów
Oliver Rowland – 1 wyścig, 0 podiów

Panasonic Jaguar Racing – 24 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Nelson Piquet Jr – 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 5 podiów
Mitch Evans – 24 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium

Venturi Formule E Team – 45 wyścigów, 0 zwycięstw, 3 podia
Felipe Massa – Debiutant
Edoardo Mortara – 9 wyścigów, 0 zwycięstw, 1 podium

Kalendarz

15 grudnia – Ad Diriyah (Arabia Saudyjska)
12 stycznia – Marakesz – Maroko
26 stycznia – Santiago de Chile (Chile)
16 lutego – Meksyk
10 marca – Hong Kong
23 marca – Sanya (Chiny)
13 kwietnia – Rzym (Włochy)
27 kwietnia – Paryż (Francja)
11 maja – Monako
25 maja – Berlin (Niemcy)
22 czerwca – Berno (Szwajcaria)
13 lipca – Nowy Jork (USA)
14 lipca – Nowy Jork (USA)

Samochody

Od tego sezonu, Formuła E będzie używała samochodów drugiej generacji, które mają wytrzymywać całą długość wyścigu. Wyższa moc i akumulatory, a do tego znacznie zmieniony wygląd aut (wraz z systemem Halo) mogą zapowiadać całkiem ciekawy sezon.

Samochody są obecnie 16 cm dłuższe (5,16 metra), 2,5 centymetra wyższe i mają mniejszą wagę minimalną – 900 kg. Moc maksymalna zwiększyła się do 250kw, a zatem do 335 koni mechanicznych. W wyścigu jest to 200kw (270KM). Prędkość maksymalna skoczyła z 225 km/h do 280 km/h.

Auta nie będą zatem wymagały zjazdu do pit-stopu, chyba że dojdzie np. do przebicia opony.

Przebieg rywalizacji

Przed każdym E-Prix odbywają się dwie sesje treningowe – pierwsza trwa 45 minut, a druga 30 minut. Sesja kwalifikacyjna trwa godzinę, a kierowcy są w niej podzieleni na grupy, zgodnie z pozycją w mistrzostwach. W pierwszym wyścigu decyduje kolejność z poprzedniego sezonu. W poszczególnych grupach, każdy kierowca ma 6 minut na ustanowienie najlepszego czasu. Autorzy 6 najlepszych wyników wchodzą do Super Pole, gdzie wyjeżdżają oni pojedynczo. To tam decyduje się ustawienie na najwyższych polach startowych.

Sam wyścig trwa 45 minut, a ostatnie okrążenie zaczyna się wówczas, gdy lider przekracza linię mety po upływie przewidzianego czasu. Nowością w tym sezonie będzie Attack Mode. W wyznaczonej strefie, poza linią wyścigową, kierowca będzie mógł aktywować dodatkowe 25kW mocy.

Utrzymany został Fanboost, a zatem dodatkowa moc płynąca z… głosowania kibiców. Kończy się ono 15 minut przed wyścigiem, a nagrodę za popularność otrzymuje 5 kierowców.

System punktowy w Formule E jest identyczny z systemem znanym w Formule 1, ale przyznawane są również dodatkowe punkty. Zwycięzca kwalifikacji dostaje 3 punkty, a autor najszybszego okrążenia 1 punkt.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi