KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Rywalizacja w F1 – jak bardzo nieprzewidywalna może być?

Formuła 1 i generalnie motorsport to bardzo specyficzne sporty, w których do sukcesu potrzebne jest nie tylko idealne współgranie człowieka i maszyny, ale również ich niezawodność. Faworytów w Formule 1 – nawet gdy jeden zespół wyraźnie dominuje – nie da się wskazać z taką pewnością jak w innych dyscyplinach. I właśnie to, że motorsport bywa zupełnie nieprzewidywalny, czyni go tak pięknym.

Jasne, tę nieprzewidywalność można wykorzystać, na przykład dobrze obstawiając. Wystarczy choćby dowiedzieć się, jak działa kod promocyjny STS? a potem zagrać. Ale trzeba pamiętać, że to zabawa dla dużych chłopców i zazwyczaj w motorsporcie nie ma półśrodków. Albo ciśniesz na maksa i masz wszystko, albo przesadzasz i kończysz z niczym.

Wielokrotnie widzieliśmy już w sporcie sensacje – wyniki, które nie miały prawa się zdarzyć. Nie raz przecieraliśmy oczy ze zdumienia po wpadkach faworytów. Nie inaczej było w F1, gdzie do sensacji dochodziło w przeszłości dość często.

Aby w F1 zdarzył się nieprzewidywalny wynik, potrzeba wystąpienia jednego z kilku czynników. Pierwszym z nich jest błąd ludzki. Mówi się, że w motorsporcie każdy – nawet najmniejszy – błąd, może kosztować przegraną. Wystarczy minimalne otarcie bandy w Monako, delikatny wyjazd na mniej przyczepną trawę czy przestrzelenie punktu hamowania i już mamy do czynienia z sytuacją mogącą na przykład zakończyć wyścig, a zatem sprawić, że ten, który prowadził, będzie ostatni. W innych dyscyplinach trudniej jest spaść z nieba do piekła. Lider popełniający błąd, straci kilka pozycji. W F1 często te błędy oznaczają brak zdobyczy puktowej.

Innym czynnikiem jest pogoda. Oczywiście, jest ona ściśle skorelowana z tym, co robi kierowca. Nie mniej ulewy nad torem potrafią nie tylko doprowadzić do katastrofalnych błędów, ale też na przykład sprawić, że inni lepiej wykorzystają te trudne warunki, na przykład lepszą taktyką.

Ale chyba największą nieprzewidywalność wprowadza owa „maszyna”, z którą musi współgrać kierowca. Widywaliśmy – i to całkiem niedawno – przypadki, gdy po 24 godzinach jazdy na ostatnim okrążeniu psuł się zwycięski samochód. Awarie to przykry urok motorsportu i na pewnym etapie dotykają one wszystkich – czasem bardziej, a czasem mniej boleśnie. W większości przypadków nie da się im zapobiec. Kierowca może jechać nieco inaczej by zmniejszyć ich ryzyko, ale nigdy nie da się go wyeliminować. Kierowca zawsze będzie drżał o to, czy nie zepsuje się silnik, czy hamulce dobrze zatrzymają auto, czy nie zostanie przebita opona. Umiejętność niemyślenia o tym strachu to podstawa do osiągania dobrych wyników.

Piękno motorsportu ma kilka twarzy, a jedną z nich jest z pewnością owa niepewność o wynik do ostatnich minut rywalizacji. Dlatego zawsze warto walczyć do końca i wiedzieć, że wszystko może się zdarzyć.

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi