fot. Williams Martini Racing |
Wyścigi o Grand Prix Kanady bywają niezwykle interesujące, nie tylko przy pomocy pogody i liczymy na to, że podobnie będzie w tym roku. Wymagający tor, nie wybaczający błędów, bliskość ścian i kilka ciekawych miejsc do wyprzedzania – to może nam stworzyć bardzo ciekawy spektakl w najbliższą niedzielę. Przeczytajcie zapowiedź całego weekendu wyścigowego z wypowiedziami Williamsa, informacjami o relacjach telewizyjnych, harmonogramem weekendu, pogodą, informacjami o torze i wynikach Williamsa oraz Roberta Kubicy.
Wypowiedzi Williamsa
„Czekamy na powrót do fantastycznego Montrealu. To oczywiście domowy wyścig Lence`a i to również tu zdobył swoje debiutanckie punkty w Formule 1 więc ma dobre wspomnienia. To zupełnie inny tor niż Monako, jest znacznie szybciej i mamy długie proste więc skłaniamy się tu ku mniejszej przyczepności aerodynamicznej. Jest to również trudny wyścig pod względem silnika i hamulców. Są jednak pewne interesujące podobieństwa z Monako, jak wolne zakręty, niska przyczepność nawierzchni i trudność w rozgrzaniu opon. Znów będziemy mieli hypersofty jako oponę kwalifikacyjną, co jest wspaniałe pod względem przyczepności, ale stwarza wyzwania w przetrwaniu wyścigu. Jako zespół nie wykorzystaliśmy w pełni potencjału samochodu w Monako z racji nieszczęśliwych błędów. Zmieniliśmy jednak swoje ustawienie i wracamy do Kanady by zrobić wszystko w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu po obu stronach garażu” – powiedział Paddy Lowe.
W ubiegłym roku Grand Prix Kanady było bardzo szczęśliwe dla Lance Strolla – zdobył w nim bowiem swoje pierwsze punkty w Formule 1, zajmując 9. miejsce. Teraz liczy na powtórzenie tego rezultatu.
„Nie mogę doczekać się jazdy w Kanadzie – to mój ulubiony wyścig w roku. Nie mogę się go doczekać najbardziej ze wszystkich i jestem podekscytowany wracając do domu. Jest tu trybuna dla moich fanów w tym roku i to będzie coś szczególnego. Tor sam w sobie jest bardzo fajny i ma swój charakter. Trzeba jechać blisko murów, jest wyboiście, technicznie i ciasno w niektórych partiach toru, ale wyprzedzanie jest możliwe. Dla mnie to będzie bardzo ekscytujący wyścig” – mówi Lance Stroll.
Dla Sergeya Sirotkina będzie to pierwsza w historii wizyta na torze Gillesa Villeneuva.
„Nigdy nie jeździłem w Montrealu i nie mogę się tego doczekać. To bardzo podchwytliwy i oldschoolowy tor i już wiem, że będzie mi się bardzo podobał. Jest tu miks skomplikowanych szykan i stref dohamowania bez miejsca na błąd więc wszystko, co lubię. Czekam na Kanadę, to będzie dobry wyścig – powiedział Sergey Sirotkin.
Harmonogram weekendu
Godziny czasu polskiego:
Czwartek, 7 czerwca
godz. 17:00 – Konferencja prasowa (Bottas, Stroll, Vandoorne, Verstappen)
Piątek, 8 czerwca
godz. 14:55 – Trening Ferrari Challenge
godz. 16:00 – Pierwszy trening Formuły 1
godz. 17:55 – Trening Porsche GT3 Cup Challenge
godz. 18:00 – Konferencja prasowa (Fernley, Steiner, Williams)
godz. 20:00 – Drugi trening Formuły 1
godz. 21:55 – Trening Formula Tour 1600
godz. 22:50 – Drugi trening Ferrari Challenge
godz. 23:35 – Kwalifikacje Porsche GT3 Cup Challenge
Sobota, 9 czerwca
godz. 13:30 – Kwalifikacje Formula Tour 1600
godz. 17:00 – Trzeci trening Formuły 1
godz. 18:20 – Kwalifikacje Ferrari Challenge
godz. 20:00 – Kwalifikacje Formuły 1
godz. 21:35 – Pierwszy wyścig Ferrari Challenge
godz. 22:35 – Pierwszy wyścig Porsche GT3 Cup
godz. 23:40 – Pierwszy wyścig Formula Tour 1600
Niedziela, 10 czerwca
godz. 15:05 – Drugi wyścig Formula Tour 1600
godz. 16:05 – Drugi wyścig Porsche GT3 Cup
godz. 17:05 – Drugi wyścig Ferrari Challenge
godz. 18:30 – Parada kierowców F1
godz. 20:10 – Wyścig Formuły 1
Relacje telewizyjne
O torze
Tor Gillesa Villeneuva liczy sobie 4361 metrów i prawie 25% z tego dystansu stanowi najdłuższa prosta, licząca 1064 metry. Maksymalna prędkość osiągana na jej końcu to 317,7 km, a średnia prędkość całego okrążenia to 204,6 km. Rekordzistą obiektu jest Rubens Barrichello, który w 2004 roku przejechał swoim Ferrari w 1:13.622. Jest to oczywiście czas uzyskany w wyścigu. W ubiegłorocznych kwalifikacjach jednak Lewis Hamilton uzyskał 1:11.459. Obiekt wymaga średniego poziomu przyczepności aerodynamicznej i chłodzenia. Zużycie paliwa wynosi 1,453 kg na okrążenie, a z gazem w podłodze kierowcy jadą przez 72,9% dystansu jednego kółka.
Kierowcy przejadą 70 okrążeń, łącznie liczących 305,270 km.
Pogoda
Prognozy pogody mocno zmieniają się przed weekendem. Nie będzie gorąco i temperatury będą osiągały maksymalnie 23 stopnie Celsjusza. Póki co zapowiada się bezdeszczowy weekend, jednak jeszcze wczoraj prognozy pokazywały opady w niedzielę.
Opony
Ponownie ekipy zdecydowały się na dość różne strategie dotyczące opon na Grand Prix Kanady. Poniżej pełne zestawienie:
Wyniki Roberta
Pełne podsumowanie startów Roberta Kubicy w Grand Prix Kanady zobaczycie TUTAJ. Wspomnienia Roberta na temat wyścigów w 2007 i 2008 roku znajdziecie TUTAJ.
Wyniki Williamsa
Kierowcy Williamsa wygrywali w Kanadzie siedmiokrotnie (Alan Jones – 1979 i 1980, Nigel Mansell – 1986, Thierry Boutsen – 1989, Alain Prost – 1993, Damon Hill – 1996 i Ralf Schumacher – 2001). W ostatnich 10 latach zawodnikom Williamsa udało się trzykrotnie zająć trzecie miejsce w Grand Prix Kanady. Od 2014 roku ekipa ta nieprzerwanie zdobywa tu punkty. Oto zestawienie ostatnich wyników zespołu z Grove:
2017 – 9. Lance Stroll, DNF Felipe Massa
2016 – 3. Valtteri Bottas, DNF Felipe Massa
2015 – 3. Valtteri Bottas, 6. Felipe Massa
2014 – 7. Valtteri Bottas, 12. Felipe Massa
2013 – 14. Valtteri Bottas, 16. Pastor Maldonado
2012 – 13. Pastor Maldonado, 17. Bruno Senna
2011 – 9. Rubens Barichello, DNF Pastor Maldonado
2010 – 13. Nico Hulkenberg, 14. Rubens Barichello (7. Robert Kubica)
2008 – 10. Nico Rosberg, DNF Kazuki Nakajima (1. Robert Kubica)
2007 – 3. Alexander Wurz, 10. Nico Rosberg (Robert Kubica DNF)
Aktualizacja
Robert Kubica już w ogniu pytań dziennikarzy.
Kanada to pełne emocji wspomnienia, więc Robert #Kubica ma o czym opowiadać dziennikarzom ???????????????? #ElevenF1 pic.twitter.com/Q0Oe3aul81— Mikołaj Sokół (@SokolimOkiem) 7 czerwca 2018