Wreszcie się doczekamy – Robert Kubica znów za kierownicą auta Formuły 1 w oficjalnej sesji. Po raz drugi po powrocie do świata królowej motorsportu Polak weźmie udział w pierwszym piątkowym treningu. Jedyne, czego pozostaje mu życzyć, to by dopisała pogoda, a z tym może być trudno. Przeczytajcie pełną zapowiedź weekendu z wypowiedziami Williamsa, informacjami o pogodzie, torze, oponach i nie tylko!
U Roberta
Zacznijmy jednak od tego, co robił w ostatnich dniach Robert. Polak w rozmowie z Eleven Sports zapowiadał, że wtorek i prawdopodobnie również środę spędzi w fabryce. Wczoraj jednak był na długiej wycieczce rowerowej „w drodze do Austrii” z Kevinem Cecconem.
Wieczorem natomiast zespół Esuka wstawił zdjęcie z kolacji z udziałem Kubicy.
Wypowiedzi Williamsa
„Zmierzamy po Francji na Grand Prix Austrii – drugi wyścig z serii trzech weekendów po sobie. Ten wyboisty tor jest otoczony imponującą scenerią, co często tworzy wspaniałe wyścigi. Tor jest krótki więc będzie tłoczno, ale to obiekt, na którym notowaliśmy dobre rezultaty jako zespół. Czekamy by zobaczyć Roberta Kubicę znów za kierownicą w pierwszym treningu i nadal kontynuujemy wprowadzanie poprawek do FW41. Nie jesteśmy tam, gdzie potrzebujemy być w tym momencie, ale za kulisami odbywa się dużo pracy i będziemy nadal walczyć do końca sezonu” – powiedział Paddy Lowe.
Lance Stroll w ubiegłym roku zdobył punkt na Red Bull Ring i teraz z pewnością chętnie powtórzyłby ten wynik. Szanse na to są jednak niskie, nawet z silnikiem Mercedesa za plecami. W Formule 3 Stroll startował tu sześciokrotnie, odnosząc dwa zwycięstwa, będąc raz drugim, trzecim, czwartym i piątym.
„To wspaniały tor. Uwielbiam go i wszystko co z nim związane – scenerię, wysokość. Wszystko jest po prostu fantastyczne. To piękne miejsce i piękny tor, jeden z moich ulubionych. Kiedy przyjechałem tu w ubiegłym roku, czułem się bardzo dobrze, gdyż był to pierwszy tor w ubiegłym roku, który znałem z występów w Formuły 3 i na dodatek miałem na nim kilka zwycięstw” – powiedział Stroll.
Również sześć razy w seriach juniorskich na Red Bull Ring startował Sergey Sirotkin. Nigdy nie wygrał, ale dwa razy był czwarty (Formula Renault 3.5 w 2013 roku oraz GP2 w 2015 roku).
„Bardzo lubię austriacki tor. Nie jest długi i nie ma wielu zakrętów, ale podoba mi się jego układ. Nie moge się doczekać jazdy po nim. Tor powinien pasować nieco lepiej naszemu bolidowi więc możemy spodziewać się dobrego weekendu. To będzie ważne przed przerwą letnią” – mówi Sirotkin.
Harmonogram weekendu
Czwartek, 28 czerwca
godz. 16:00 – Konferencja prasowa (Kevin Magnussen, Kimi Raikkonen, Daniel Ricciardo i Sergey Sirotkin)
godz. 16:05 – Pit Lane Walk
Piątek, 29 czerwca
godz. 9:35 – 10:20 – Trening GP3
godz. 11:00 – 12:30 – Trening F1
godz. 13:00 – 13:45 – Trening F2
godz. 15:00 – 16:30 – Trening F1
godz. 16:55 – 17:25 – Kwalifikacje F2
godz. 17:45 – 18:15 – Kwalifikacje GP3
godz. 18:35 – 19:20 – Trening Porsche Supercup
Sobota, 30 czerwca
godz. 10:15 – 11:00 – Pierwszy wyścig GP3
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 13:25 – 13:55 – Kwalifikacje Porsche Supercup
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
godz. 16:45 – 17:55 – Pierwszy wyścig F2
Niedziela, 1 lipca
godz. 10:00 – 10:35 – Drugi wyścig GP3
godz. 11:10 – 12:00 – Drugi wyścig F2
godz. 12:20 – 12:55 – Wyścig Porsche Supercup
godz. 12:30 – 12:40 – Parada kierowców
godz. 15:10 – Wyścig F1
Relacje telewizyjne
Tradycyjnie wszystkie sesje zobaczycie podczas tego weekendu w Eleven Sports. Oto ich rozpiska:
O torze
Tor w Spielberg nosi obecnie nazwę Red Bull Ring – to skutek zakupu obiektu przez koncern i przeprowadzenie remontu. Poprzednio nosił on nazwę A1 Ring (w latach 1997 – 2003 odbywało się na nim grand prix Formuły 1) a jeszcze wcześniej Osterreichring (1970 – 1987 z F1). Tor nigdy nie należał do mocno skomplikowanych. Jest natomiast bardzo wyboisty.
Tor liczy sobie 4326 metrów, a najdłuższa prosta na nim liczy sobie 650 metrów. Maksymalna prędkość to 315 km/h a średnia to aż 228 km. Rekordzistą toru jest Lewis Hamilton, który w ubiegłym roku uzyskał tu 1:07.411. Tor wymaga średniego poziomu siły docisku i dużego chłodzenia. Na jedno okrążenie bolidy zużywają 1,4 kg paliwa, a z gazem w podłodze kierowcy jadą przez aż 77% okrążenia.
Poniżej zobaczycie onboard z toru:
W tym roku kierowcy przejadą 70 okrążeń co równa się 306,6 km. Podobnie jak na kilku wcześniejszych torach, FIA zdecydowała się dodać trzecią strefę DRS. Oto mapa toru z zaznaczonymi sekcjami:
Opony
Robert Kubica będzie w najbliższy piątek korzystał z alokacji opon Sergeya Sirotkina. Oznacza to jednak, że będzie jeździł wyłącznie na oponach ultrasoft, których kompletów Rosjanin będzie miał aż 10 w ten weekend.
Pogoda
Spielberg to jeden z najwyżej położonych torów w kalendarzu Formuły 1 (660 m) – między górami i lasami, co sprawia, że pogoda jest tu często kapryśna. Niestety, prognozy pogody wskazują, że zarówno w czwartek, jak i w piątek ma tam padać, a do tego w piątek i sobotę można spodziewać się burz. Niedziela oczywiście sucha.
Występy Roberta
Robert Kubica nigdy nie jeździł autem Formuły 1 na A1 Ring czy Red Bull Ring. Tor ten zniknął z kalendarza po sezonie 2003, a wrócił gdy Robert nie jeździł już w F1. Tor ze względu na swoją charakterystykę nie był również wykorzystywany do testów, gdy były jeszcze one możliwe.
Pierwsze występy Roberta Kubicy na A1 Ring to rok 2001 i Formuła Renault 2000 Eurocup. Polak zdobył pole position, jednak wyścigu nie ukończył. W roku 2003 Polak testował na A1 Ring wracając do Formuły 3 po poważnym złamaniu ręki. „Właściwie już wróciłem do poziomu sprzed wypadku. prawie 200 okrążeń przejechanych na testach na A1 Ring pozwoliło mi poznać granice i możliwości bolidu. Teraz jest to ten sam Kubica. Wrócił i jest nawet silniejszy, niż przed wypadkiem” – mówił po tych jazdach Robert Kubica dla autoklubu.
Polak później jechał jeszcze w F3 Euro Series na tym torze, wygrywając czasówkę i będąc drugim w kwalifikacjach. W samych wyścigach było gorzej i jeden ukończył na 11. miejscu, a w drugim nie dojechał do mety.
Występy Williamsa
Ekipa z Grove wygrywała na tym torze trzykrotnie – w 1979 (Alan Jones), 1987 (Nigel Mansell) oraz 1997 roku (Jacques Villeneuve). Za czasów Red Bull Ring Williamsowi szło całkiem nieźle – Felipe Massa był dwa razy czwarty, a Valtteri Bottas w 2014 znalazł się na podium:
2017: 9. Felipe Massa, 10. Lance Stroll.
2016: 9. Valtteri Bottas, 20. Felipe Massa
2015: 4. Felipe Massa, 6. Valtteri Bottas
2014: 3. Valtteri Bottas, 4. Felipe Massa