Wypowiedzi Williamsa
W ekipie z Grove liczą zapewne, że będzie to dla nich lepszy wyścig niż poprzednie i ponownie tor zamaskuje ich największe tegoroczne problemy.
„Monako to wyjątkowy wyścig w kalendarzu Formuły 1. To unikalny tor ze wspaniałą historią. To zawsze było grand prix wybierane przez sławnych i bogatych, a jednocześnie żyjące każdego dnia wieczorem kiedy Rascasse jest otwierane dla fanów imprezujących w nocy. To bardzo popularny tor zarówno dla zespołów jak i kierowców. Są na nim trudne wyzwania i nie wybacza błędów w kontroli samochodu, który przejeżdża centymetry od barier. Jednym z naszych głównych punktów skupienia na ten weekend jest danie kierowcom maksymalnej liczby okrążeń w samochodzie ponieważ nie można tu trenować na sucho. By wydobyć te ostatnie dziesiąte części sekundy, potrzebna jest ekstremalna precyzja, która przychodzi wraz z praktyką. Nie robimy zatem dużych zmian w samochodzie bo chcemy mieć pewność, że będzie niezawodny ze strony hamulców, opon i zawieszenia. To będzie drugi wyścig Lance`a w Monako w aucie Formuły 1 i debiut Sergeya, choć on ma tu pewne sukcesy na koncie w postaci podium w GP2” – mówi przed weekendem Paddy Lowe.
W ubiegłym roku Lance Stroll odpadł z rywalizacji tuż przed końcem wyścigu i został sklasyfikowany na 15. miejscu. Wcześniej był 18. w kwalifikacjach – 1,1, sekundy za Felipe Massą.
„Monako jest prawdopodobnie najbardziej szczególnym weekendem roku. Atmosfera tu, tor, jego historia – to wszystko elektryzuje. Przed tym weekendem towarzyszy nam ekscytacja i fani ją odczuwają. Zatoka jest pełna łodzi i wiele się dzieje. To fajny event, a jazda po torze jest spektakularna. Na szczęście, jako kierowca, nie jestem dekoncentrowany tym co się dzieje i zostaję zamknięty w mojej bańce, skupiając się na wyścigu” – mówi Lance Stroll.
Co ciekawe, z dwójki kierowców Williamsa to Sergey Sirotkin ma większe doświadczenie na torze w Monako niż Lance Stroll. Rosjanin startował tu dwukrotnie w Formule Renault 3.5 (w 2013 i 2014 roku nie ukończył wyścigów) i czterokrotnie w GP2 (5. i 3. w 2015 roku oraz dwa nieukończone wyścigi w 2016).
„Miło będzie wrócić do Monako, gdyż nie jeździłem tu przez kilka lat. To prawdopodobnie jeden z moich dwóch – trzech najbardziej ulubionych eventów w roku bo bardzo podoba mi się ten tor i będzie to bardzo dobre doświadczenie przejechać go w samochodzie Formuły 1. Oczywiście, będzie szybciej niż wówczas, gdy jechałem tu poprzednio, co czyni sprawy jeszcze bardziej ekscytującymi. To bardzo trudny i techniczny tor, na którym nie ma miejscu na błędy więc uzyskanie dobrego czasu jest bardzo wymagające. Trzeba podjąć sporo ryzyka i spróbowac dostarczyć najlepsze czasy okrążeń jak to możliwe” – mówi Sergey Sirotkin przed weekendem wyścigowym.
Harmonogram weekendu
Środa, 23 maja
15:00 – 16:00 – Konferencja prasowa
Czwartek, 24 maja
8:00 – 8:45 – Trening Eurocup Formula Renault
9:15 – 10:00 – Trening F2
11:00 – 12:30 – Pierwszy trening F1
13:20 – 14:00 – Kwalifikacje F2
13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa
15:00 – 16:30 – Drugi trening F1
17:15 – 18:00 – Trening Porsche Supercup
Piątek, 25 maja
7:55 – 9:03 – Kwalifikacje Eurocup Formula Renault
10:00 – 10:30 – Kwalifikacje Porsche Supercup
11:30 – 12:35 – Pierwszy wyścig F2
15:00 – 16:30 – Sesja autografów kierowców F1
Sobota, 26 maja
09:00 – 09:30 – Trening pit-stopów F1
10:00 – 10:30 – Pierwszy wyścig Eurocup Formula Renault
12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
15:00 – 16:00 – Kwalifikacje
17:20 – 18:10 – Drugi wyścig F2
Niedziela, 27 maja
10:30 – 11:05 – Wyścig Porsche Supercup
12:00 – 12:30 – Drugi wyścig Eurocup Formula Renault
13:40 – 14:10 – Parada kierowców
15:10 – 17:10 – Wyścig F1
Relacje telewizyjne
Tradycyjnie wszystkie sesje Formuły 1 będziemy mogli obejrzeć w Eleven Sports. Oto pełny harmonogram weekendu:
O torze
Uliczny tor w Monte Carlo liczy sobie 3337 metrów i jest najkrótszym obiektem w kalendarzu F1. Najdłuższa prosta ma tu jedynie 320 metrów. Maksymalna prędkość jaką osiągają kierowcy to 286 km/h. Średnia prędkość na okrężeniu to 157 km/h. Rekordzistą toru jest… Sergio Perez, który rok temu uzyskał tu 1:14.820. Tor wymaga wysokiego poziomu docisku i bardzo dobrego chłodzenia. Na jednym okrążeniu zużywany jest ponad kilogram paliwa, a z pełnym gazem kierowcy jadą przez 52,9% dystansu.
W tym roku wyścig będzie liczył 78 okrążeń, a zatem kierowcy przejadą 260 286 metrów.
Występy Roberta
TUTAJ przeczytacie o występach Roberta Kubicy w Monte Carlo, które były zawsze nisamowite i dostarczały wielu emocji.
Występy Williamsa
Kierowcy Williamsa wygrywali w Monako tylko trzykrotnie – Carlos Reutemann w 1980, Keke Rosberg w 1983 i Juan pablo Montoya w 2003 roku. Tak przedstawia się historia występów kierowców tej ekipy w ostatnich 11 latach:
2017: 9. Felipe Massa, 15. Lance Stroll
2016: 10. Felipe Massa, 12. Valtteri Bottas
2015: 14. Valtteri Bottas, 15. Felipe Massa
2014: 7. Felipe Massa, DNF Valtteri Bottas
2013: 12. Valtteri Bottas, DNF Pastor Maldonado
2012: 10. Bruno Senna, DNF Pastor Maldonado
2011: 9. Rubens Barichello, 18. Pastor Maldonado
2010: DNF Rubens Barichello, DNF Nico Hulkenberg (3. Robert Kubica)
2009: 6. Nico Rosberg, 15. Kazuki Nakajima (DNF Robert Kubica)
2008: 7. Kazuki Nakajima, DNF Nico Rosberg (2. Robert Kubica)
2007: 7. Alex Wurz, 12. Nico Rosberg (5. Robert Kubica)
Opony
Oto wybór opon poszczególnych kierowców na to Grand Prix.
Pogoda
Nie powinniśmy się w Monako spodziewać niespodzianek w postaci opadów deszczu. Zdecydowana większość prognoz wskazuje, że przez wszystkie dni ma być sucho, a temperatury wynosić będą od 21 do 23 stopni. Nie powinno być zatem problemów z chłodzeniem w niektórych autach.