16 maja w środę Robert Kubica zasiądzie za sterami bolidu FW41 w ramach testów „dla młodych kierowców” na torze w Barcelonie. Polak dostanie cały dzień jazd. We wtorek jeździł będzie Oliver Rowland, który niedawno został ogłoszony oficjalnym młodym kierowcą ekipy.
Testy w Barcelonie
Będzie to pierwszy pełny dzień testów Roberta od testów na torze Hungaroring z zespołem Renault. Williams zdecydował się dać Kubicy jazdy zarówno w piątek przed Grand Prix Hiszpanii, jak i w środę by lepiej przetestował poprawki aerodynamiczne i wyczuł zachowanie opon.
„To świetny i profesjonalny kierowca i jestem pewien, że mimo że nie był w bolidzie przez parę miesięcy, to od razu będzie miał tempo i będzie wykonywał swoją pracę. Mamy niesamowicie napięty harmonogram z nim w piątek przed Barceloną i później będzie go kontynuował podczas testu po grand prix. Nasz program naprawczy będzie kontynuowany, a Robert będzie odgrywał w nim bardzo ważną rolę” – powiedział Rob Smedley o jazdach Kubicy.
Sam Polak jest świadom zadania, jakie przed nim stoi.
„Jest to wyjątkowe ponieważ będzie to super trudne zadanie, które stawia mnie w bardzo niekomfortowej sytuacji. Nie siedziałem w bolidzie od 3 miesięcy, auto się zmieniło, a ja będę miał tam pracę do wykonania. Nie płacą mi za bycie 3 dziesiąte, 5 dziesiątych szybszym” – powiedział Polak dla Eleven Sports.
???? BARCELONA TEST – DRIVER LINE-UP ????Day One (Tuesday 15 May): Oliver Rowland ????????
Day Two (Wednesday 16 May): Robert Kubica ????????#WeAreRacing #F1 pic.twitter.com/pCp3UbOBRh
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 1 maja 2018
Opony na Hiszpanię
Większość ekip zdecydowała się na zabranie 3 kompletów opon pośrednich, 3 lub 4 kompletów opon miękkich i 6 lub 7 kompletów opon super miękkich. Wyjątkiem jest Williams. Lance Stroll będzie miał 3 komplety opon pośrednich, 1 komplet opon miękkich i 9 kompletów opon super miękkich.
Jeszcze bardziej agresywny układ będzie miał Sergey Sirotkin – przypomnijmy, że to właśnie z jego alokacji opon będzie korzystał Robert Kubica podczas pierwszej serii treningowej. Rosjanin na cały weekend będzie miał 2 komplety opon pośrednich, 1 komplet opon miękkich oraz aż 10 kompletów opon super miękkich.
Czy oznacza to, że właśnie zachowanie opon super miękkich będzie badał Robert Kubica w pierwszej sesji? Być może, gdyż wiemy, że auto Williamsa miało problemy na najbardziej miękkich mieszankach w poprzednich wyścigach, a najlepiej sprawowały się opony miękkie.
Oto pełna alokacja opon dla kierowców na Grand Prix Hiszpanii:
Zmiany techniczne w F1
Dziś FIA ogłosiło dziś zmiany w przepisach technicznych dotyczących budowy bolidów Formuły 1. Mają one sprawić, że wyprzedzanie będzie łatwiejsze, bo auta będą mogły jechać bliżej siebie bez dużych strat w chłodzieniu i aerodynamice.
Co się zmieni przede wszystkim?
– Uproszczeniu ulegną przednie skrzydła
– Uproszczony i powiększony zostanie wlot powietrza do hamulców przednich
– Szersze będzie tylne skrzyło aby jeszcze pogłębić efekt DRS
Za tymi zmianami były jedynie 4 z 10 zespołów Formuły 1, ale FIA, F1, sponsorzy i promotorzy przegłosowali pozostałe 6 ekip.
Zmiany w relacjach
Liberty Media ogłosiła również dziś, że 10 ostatnich wyścigów tego sezonu będzie miało dodatkowe transmisje na Twitterze. Nie będą to oczywiście transmisje z wyścigów, ale zobaczyć będzie można wywiady tuż po sesjach czy dodatkowe wejścia Willa Buxtona.
Niestety, jest również jedna mniej popularna decyzja w ostatnich dniach – zrezygnowano z wywiadów na podium tuż po zakończeniu wyścigu.
Jako ciekawostkę ze świata F1 mogę jeszcze dodać, że F1 zastrzegło sobie prawa do nazwy… „Shoey” czyli zwyczaju wypijania szampana z buta, kultynowanego w F1 przez Daniela Ricciardo.