Nie ma odpoczynku! Kilka dni po Grand Prix Bahrajnu przygotowujemy się już do Grand Prix Chin, w którym warunki mogą być zupełnie inne niż podczas drugiej rundy sezonu Formuły 1. Historia startów Williamsa nie jest tu zbyt szczęśliwa i ten trend raczej nie zostanie przełamany w tym roku. Zapraszam do przeczytania zapowiedzi Grand Prix Chin 2018 z prognozą pogody, informacjami o torze, wypowiedziami kierowców i nie tylko!
Wypowiedzi
Przed Grand Prix Chin Paddy Lowe zdaje się mieć niewiele pewnych informacji, poza tą, że trzeba się… ciepło ubrać.
„Zmierzamy do Chin, które będzie pierwszym wyścigiem w tym sezonie odbywającym się tydzień po tygodniu. Tor w Szanghaju jest znakomitym torem z bardzo wymagającymi, szybkimi zakrętami i bardzo długą prostą, która tradycyjnie jest dobra do wyprzedzania. To bardzo ważny wyścig, odbywający się na ekscytującym rynku dla Formuły 1, który wciąż gwałtownie rośnie. W przeszłości odbywały się tu bardzo emocjonujące wyścigi, szczególnie dlatego, że warunki pogodowe mogą być wymgające i wywrócić cały weekend do góry nogami. Może być tam zimno o tej porze roku – być może najzimniej w sezonie więc trzeba pamiętać żeby brać ciepłe ubrania”.
Wyścig w Szanghaju w 2017 roku był bardzo pechowy dla Lance Strolla. Zakwalifikował się on na 10. miejscu, jednak na pierwszym okrążeniu uderzył w niego Sergio Perez i to oznaczało koniec rywalizacji dla Kanadyjczyka. Poniżej zobaczycie tę sytuację.
„W ubiegłym roku pogoda nie była to idealna i pamiętam, że było sporo mgły, było mokro i zimno na początku weekendu. Oprócz tego to dobry tor do jazdy, posiadający bardzo szybkie zakręty i można złapać dobry rytm. W ubiegłym roku kwalifikacje były bardzo zacięte, a później miałem pecha w wyścigu. Mam nadzieję, że w tym roku pogoda będzie lepsza, osiągnę lepszy rezultat i to będzie miły weekend”.
Dla Sergeya Sirotkina Shanghai International Circuit będzie zupełnie nowym torem, a Rosjanin zdaje sobie sprawę, że nie będzie to łatwy weekend i liczy na zbieranie doświadczeń.
„Chiny są dość trudnym torem z trudnymi warunkami atmosferycznymi, które mogą wpłynąć na zachowanie opon i samochodu. Na torze są długie i szybkie zakręty oraz fragmenty dogodne do wyprzedzania. Jest tu również jedna z największych stref hamowania w sezonie. To wymagający tor i zupełnie nowy dla mnie. Wiem, że nie będzie łatwo, ale mam nadzieję na dużą liczbę okrążeń i czyste przejazdy, byśmy mogli budować pewność siebie i wywieźć dobry rezultat z Szanghaju”.
Wybory opon
Dostępne będą mieszanki ultrasoft, soft i medium. Sergey Sirotkin i Lance Stroll zdecydowali się na nieco inną strategię – Stroll będzie miał 2 komplety opon medium i 3 komplety softów, a Sirotkin dysponował będzie 1 kompletem mediumów i 4 softów.
Wyniki Williamsa
Chiny nie są zbyt szczęśliwym miejscem dla Williamsa. W ciągu 14 lat kierowcy tego zespołu zdobywali tu punkty zaledwie 9 razy, a tylko 3 razy zdarzyło się, by wyścig w punktach zakończyło obu zawodników.
Oto historia startów Williamsa w Grand Prix Chin:
2017 – 14. Felipe Massa, DNF Lance Stroll
2016 – 6. Felipe Massa, 10. Valtteri Bottas
2015 – 5. Felipe Massa, 6. Valtteri Bottas
2014 – 7. Valtteri Bottas, 15. Felipe Massa
2013 – 13. Valtteri Bottas, 14. Pastor Maldonado
2012 – 7. Bruno Senna, 8. Pastor Maldonado
2011 – 13. Rubens Barrichello, 18. Pastor Maldonado
2010 – 12. Rubens Barrichello, 15. Nico Hulkenberg (5. Robert Kubica)
2009 – 15. Nico Rosberg, DNF Kazuki Nakajima (13. Robert Kubica)
2008 – 12. Kazuki Nakajima, 15. Nico Rosberg (6. Robert Kubica)
2007 – 12. Alexander Wurz, 16. Nico Rosberg (DNF Robert Kubica)
2006 – 9. Mark Webber, 10. Nico Rosberg (17. Robert Kubica)
2005 – 7. Mark Webber, 13. Antonio Pizzonia
2004 – 5. Juan Pablo Montoya, DNF Ralf Schumacher
O torze
Tor w Szanghaju liczy sobie 5451 metrów i posiada prostą liczącą aż 1397 metrów. Maksymalna prędkość wynosi 327 kilometrów na godzinę, a średnia to 194 km/h. Tor wymaga średniego docisku aerodynamicznego i średniego poziomu chłodzenia. Na okrążeniu auto F1 zużywa 1,88 kg paliwa, a kierowcy jadą z gazem w podłodze tylko przez 51% okrążenia.
W wyścigu kierowcy przejadą po torze 56 okrążeń, a zatem dystans wyścigu będzie liczył 305 066. Rekordzistą toru podczas wyścigu jest Michael Schumacher, który w 2004 roku przejechal go w 1:32.238. W ubiegłorocznych kwalifikacjach jednak ich zwycięzca, Lewis Hamilton wykręcił w Q3 wynik 1:31.678.
Pogoda
Po upalnym Bahrajnie, temperatury w Chinach mogą być niemiłą niespodzianką dla kierowców. Ale tragedii nie będzie – średnio ma być 17 stopni. Niestety nie ma sensu pokazywać żadnej konkretnej prognozy, gdyż są takie, które przewidują opady deszczu w piątek i sobotę oraz słoneczną niedzielę, a są takie, które twierdzą, że dopiero w niedzielę będzie padać. Może być zatem bardzo ciekawie!