Mark Hughes, który jeszcze niedawno dawał 98% szans Robertowi Kubicy na angaż w Williamsie, zauważa, że po teście Polaka w Abu Zabi, powstało więcej pytań niż odpowiedzi. Dowiadujemy się od niego większej liczby szczegółów dotyczących jazd Polaka na torze Yas Marina. Według dziennikarza, Robert nadal jest faworytem do miejsca w ekipie z Grove.
Hughes na łamach motorsportmagazine dokładnie analizuje dwa dni testowe Roberta, pisząc, że we wtorek, podczas długich przejazdów, Polak był szybki i konkurencyjny, dysponując tempem szybszym od Felipe Massy.
„Kubica chciał zmian w samochodzie, ale zespół nalegał aby nie byly one zmieniane przez cały dzień. Na środę dokonali zmian, o które prosił i wygląda na to, że Sergey Sirotkin skorzystał z nich podczas długich przejazdów o poranku. Na tych długich przejazdach był nieznacznie szybszy od Kubicy, ale jak wiele z tego wynikało ze zmian w ustawieniach? Kubica był szybszy na długich przejazdach od Massy, a Sirotkin od nich obu” – pisze Hughes.
Popołudniu Kubica próbował auta na nowych oponach hyper-soft, przeznaczonych na sezon 2018 z małym obciążeniem paliwem. Wykonał dwa przejazdy. Podczas pierwszego natrafił na ruch na torze i jego pierwsze szybkie kółko było zepsute, również przez przegrzaną oponę. Zaatakował drugi raz, ale opony nadal były przegrzane. Podczas swojej drugiej próby uzyskał 1:39.485, ale nie była ona czysta i czas nie był kombinacją jego najlepszych czasów w poszczególnych sektorach” – zdradza Hughes.
Jak pisze dziennikarz, dzień wcześniej Lance Stroll zrobił 1:39.5, a zatem uzyskał taki sam czas jak w kwalifikacjach – o sekundę wolniejszy od Felipe Massy.
„Kubica czuł, że środowy, stary silnik, nie dawał mu więcej mocy niż jednostka Renault, którą miał okazję testować kilka miesięcy temu. Czuł również dużą podsterowność samochodu. Dodatkowo opony hyper-soft byly prawdopodobnie zbyt miękkie dla tego toru i wymagały dbania o nie w pierwszym sektorze, aby nie przegrzały się w kolejnych. Opona ultra z 2017 roku, używana przez Massę, była prawdopodobnie szybsza na przestrzeni całego okrążenia. Czy ta różnica w oponach i mocy silnika to te brakujące 0,9 sekundy do okrążenia kwalifikacyjnego Massy? Tego nie wiemy” – pisze Hughes.
„Wygląda na to, że z jakiegoś powodu Kubica miał problemy ze znalezieniem najlepszej drogi do wykorzystania opon na jednym okrążeniu, ale na dystansie wyścigu był konkurencyjny. To koresponduje z sugestiami, że podczas testów z Williamsem na Węgrzech w samochodzie z 2014 roku, Paul di Resta był szybszy na przejazdach z małym obciążeniem. Czy problemy Kubicy na kółkach kwalifikacyjnych wynikają z braku przejechanych kilometrów? Czy chodzi o opony, do których nie może się przystosować? Czy może opony hyper-soft były zbyt wymagające na ten tor? Teraz widzimy już, co Paddy Lowe miał na myśli, mówiąc, że ocena szybkości po tych testach to skomplikowana sprawa” – kontynuuje dziennikarz.
Według niego, Robert prawdopodobnie nadal jest faworytem do miejsca w Williamsie.
„Prawdopodobnie tak jest, ale na ironię, test w Abu Zabi prawdopodobnie przyniósł więcej pytań niż odpowiedzi, czyniąc decyzję Williamsa jeszcze trudniejszą” – kończy Hughes.
Przypomnijmy, że dziś pojawiły się inne teksty dotyczące Roberta Kubicy oraz podcast Autosportu, w którym było wiele o Robercie. Przeczytacie je i wysłuchacie TUTAJ.
Aktualizacja
Jak informuje Sky Sports, Robert Kubica odwiedził siedzibę Williamsa w poniedziałek aby odbyć odprawę po swoim teście. Wczoraj natomiast to samo zrobił Sergey Sirotkin. Dziennikarze nie wykluczają, że Polak i Rosjanin testowali jeszcze w symulatorze.
Aktualizacja czwartek
Robert Kubica obchodzi dziś 33. urodziny. Życzymy mu przede wszystkim zdrowia, a także możliwości realizacji swojej pasji na najwyższym poziomie!
Aktualizacja
Węgierski motorsport.com, napisał, że „Robert Kubica podpisał dziś prawdopodobnie kontrakt z Williamsem na starty w 2018 roku”.
Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com