Jak wyglądają weekendy wyścigowe European Le Mans Series? Jakim samochodem pojedzie Robert Kubica i w ilu wyścigach weźmie udział? Kiedy będzie się zmieniał ze swoim partnerem? Czy ten start to coś więcej niż tylko odpowiedź na zaproszenie od zaprzyjaźnionej marki? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania!
Robert Kubica zdążył nas przyzwyczaić do tego, że nic, co oczywiste, nie jest w jego stylu. We czwartek świat motosportu obiegła wiadomość, że Polak wystartuje w Renault Sport Trophy na torze Spa 24 i 25 września. Czy wielu z nas spodziewało się takiego obrotu sprawy? Ja na pewno nie. Zgodnie z zapowiedzią, mieliśmy dłuższą przerwę w oficjalnych startach Kubicy. W międzyczasie dochodziły do nas informacje o gościnnych „występach” na torach kartingowych oraz mogliśmy przyglądać się treningom kolarskim Roberta. Widać, że przyniosły one zamierzony efekt – obecnie sylwetką przypomina siebie z czasów startów w F1. W okolicach Mistrzostw Świata w piłce nożnej mogliśmy również zaobserwować opatrunek na łokciu kierowcy. Nie będziemy gdybać czy jest to wynik oparzenia z toru kartingowego (oficjalna informacja) czy efekt jakiegoś zabiegu – być może otrzymamy oświadczenie na ten temat podczas następnego weekendu.
ELMS
W związku z zapowiedzianym startem, pomyślałam, że warto wrzucić garść informacji na temat ELMS – European Le Mans Series. Nie jest to tak popularna seria jak F1 czy WTCC, stąd być może nie wszyscy orientują się w zagadnieniach z nią związanych.
Czym jest ELMS? Z założenia jest to przedsionek WEC (o tej serii szerzej napiszę w najbliższym czasie). W ramach ELMS funkcjonują trzy kategorie: LMP2, LMP3 oraz LMGTE. Kierowcy ścigają się w dwóch wariantach – GT i Prototype – w zależności od doświadczenia oraz – jak to bywa w świecie motorsportu – budżetu. Zawodnicy oraz zespoły rywalizują na sześciu słynnych, europejskich torach – Silverstone, Imola, Red Bull Ring, Le Castellet, Spa-Francorchamps oraz Estoril (sezon 2016). Oprócz pierwotnej serii – ELMS – możemy podziwiać zmagania w: Eurocup Formula Renault 2.0, Renault Sport Trophy oraz Michelin GT3 Le Mans Cup. Seria ta z roku na rok rozwija się bardzo dynamicznie: wystarczy spojrzeć na poprzednie sezony, żeby dostrzec, iż wzrasta nie tylko liczba wyścigów, ale też ilość serii i kategorii, w których mogą startować teamy. Jeszcze dwa lata temu rund było pięć, kategorii wyścigowych trzy, jedyną serią była ELMS, a w niedzielę kierowcy w ogóle nie rywalizowali. W obecnym sezonie organizatorzy pozostali przy 4-godzinnych wyścigach, jednak główną zmianą jest wydłużenie weekendu – z dwóch do trzech dni. I tak oto piątek został dniem przejazdów treningowych, w sobotę mamy kwalifikacje (wyjątkiem jest druga sesja kwalifikacyjna Formula Renault 2.0, która odbywa się w niedzielę) oraz popołudniowe wyścigi, a niedziela jest dniem, w którym odbywa się główny wyścig ELMS. Poniższa tabelka wyjaśnia jak wygląda schemat czasowy podczas weekendu wyścigowego:
if (typeof CeneoAPOptions == “undefined” || CeneoAPOptions == null)
{
var CeneoAPOptions = new Array();
stamp = parseInt(new Date().getTime()/86400, 10);
var script = document.createElement(“script”);
script.setAttribute(“type”, “text/javascript”);
script.setAttribute(“src”, “//partnerzyapi.ceneo.pl/External/ap.js?”+stamp);
script.setAttribute(“charset”, “utf-8”);
var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
head.appendChild(script);
}
CeneoAPOptions[CeneoAPOptions.length] =
{
ad_creation: 57178,
ad_channel: 11474,
ad_partner: 9209,
ad_type: 1,
ad_content: ‘470,540,850’,
ad_format: 6,
ad_newpage: true,
ad_basket: true,
ad_container: ‘ceneoaffcontainer57178’,
ad_formatTypeId: 2,
ad_contextual: true,
ad_recommended: false,
ad_forceCategory: false,
ad_includePrice: true,
ad_includePicture: true,
ad_includeRating: false,
ad_customWidth: 640,
ad_rowCount: 1,
ad_columnCount: 3,
ad_bdColor: ‘9370db’,
ad_bgColor: ‘ffffff’,
ad_txColor: ‘000000’,
ad_pcColor: ‘FF7A03’,
ad_boldPrice: false,
ad_fontSize: 12,
ad_imageHeight: 100
};
Renault Sport Trophy – kto i kiedy jedzie
Skoro wiemy już z grubsza czym jest ELMS, przyjrzyjmy się temu, co będzie się działo podczas weekendu w Spa, pod kątem najbardziej chyba nas interesującej serii, czyli Renault Sport Trophy. Co prawda pisałam, że weekend zaczyna się w piątek, ale we czwartek mają miejsce typowo „papierkowe” sprawy oraz piesze zapoznanie kierowców z torem. W piątek odbędą się trzy 55-minutowe treningi oraz konferencja prasowa. W sobotę, po dwóch sesjach kwalifikacyjnych, będziemy mogli emocjonować się pierwszym wyścigiem w ramach Renault Sport Trophy. W niedzielę odbędą się kolejne dwa wyścigi oraz zakończenie weekendu. Partnerem Roberta Kubicy w zespole Duqueine Engineering będzie Christophe Hamon, który jest kierowcą amatorskim.
Kubica i Hamon będą jechać jednym samochodem w wyścigu Endurance, będzie zatem zjazd do boksów, zmiana kierowcy i fotela. Dodatkowo, każdy z nich pojedzie w jednym “sprincie” trwającym 25 minut + jedno okrążenie. W jednym z tych sprintów będą jechać tylko kierowcy klasy AM czyli tzw. “dżentelmeni”, a w drugiej kierowcy klasy Pro, a zatem kierowcy wyścigowi z krwi i kości. W tym drugim wyścigu zobaczymy oczywiście Roberta Kubicę, który ma najwyższą kategorię wśród kierowców biorących udział w Renault Sport Trophy i jest tzw. kierowcą “platynowym”. Będziemy mogli zatem porównać tempo Roberta do tempa innych kierowców klasy Pro. Oczywiście, do obu tych wyścigów odbywać będą się osobne kwalifikacje.
Oto harmonogram startu tej załogi na ten weekend:
Piątek, 23 września
godz. 9:00 – 9:55 – Trening 1
godz. 10:15 – Odprawa techniczna
godz. 10:20 – Sesja autografów
godz. 13:05 – 14:00 – Trening 2
godz. 17:05 – 18:00 – Trening 3
godz. 18:20 – Briefing kierowców
Sobota, 24 września
godz. 9:00 – (;20 – Kwalifikacje 1
godz. 12:45 – 13:05 – Kwalifikacje 2
godz. 15:50 – 17:05 – Wyścig 1
Niedziela, 25 września
godz. 9:50 – 10:20 – Wyścig 2
godz. 12:15 – 12:45 – Wyścig 3
Tak wyglądał ten wyścig w ubiegłym roku:
Zespół
Sam zespół Duqueine Engineering dołączył do zmagań w Renault Sport Trophy dopiero podczas trzeciego weekendu wyścigowego w tym sezonie, który obywał się na słynnym Red Bull Ring. Poniżej, w tabeli, możecie prześledzić wyniki kierowców teamu w tym sezonie:
Renault R.S. 01
Zabezpieczenia samochodu, którym będzie się ścigał Robert Kubica są zgodne ze specyfikacją FIA LMP1 z 2014 roku. Przy wadze 1145kg, auto generuje 6800 obrotów na minutę i osiąga moc 550 km. Półautomatyczna skrzynia biegów obsługiwana jest za pomocą łopatek. Auto jeździ na oponach Michelin o średnicy 18 cali. Jest długie na 471
cm, szerokie na 2 metry, wysokie na prawie 112 centymetrów a rozstaw osi
to 2744 milimetry. Więcej o aucie dowiecie się z poniższych filmów:
Robert będzie miał okazję spotkać się podczas tego weekendu ze swoim zespołowym kolegą z czasu startów w F1, Vitalyem Petrovem. W 2010 roku panowie jeździli dla Renault w modelu R30.
Podczas swoich ubiegłotygodniowych treningów Robert Kubica jeździł z manetkami zmiany biegów przełożonymi na lewą stronę i należy się spodziewać, że podobnie będzie również w najbliższy weekend. Nie można jednak wyciągać z tego zbyt daleko idących wniosków. Wiemy, w jakim stanie nadal jest dłoń Roberta i zmiana biegów lewą ręką to konieczność, ale jak wiemy technicznie nie jest to skomplikowana modyfikacja auta.
O torze
Tor w Spa-Francorchamps został wybudowany w latach 20 ubiegłego wieku, na bazie uliczek trzech miejscowości. Początkowo liczył 14 kilometrów długości. W 1979 roku powstał nowy, liczący 7 kilometrów długości, tor, z większą ilością technicznych partii. W 2006 i 2007 roku tor przeszedł kolejne modyfikacje ze względu na konieczność dopasowania do nowych wymogów F1. W chwili obecnej tor mierzy dokładnie 7004m, posiada dziewięć lewych zakrętów oraz jedenaście prawych. Jest jednym z ulubionych torów kierowców, głównie ze względu na szybkie zakręty.
TV
Oba wyścigi Roberta Kubicy zostaną pokazane na żywo w głównej antenie Eurosportu. Pierwszy w sobotę o godz. 16, drugi w niedzielę o godz. 12.
Coś więcej?
Pewne jest, że w następny weekend czekają nas duże emocje. Po pierwsze dlatego, iż dawno nie widzieliśmy Kubicy w oficjalnym starcie. Po drugie – myślę, że dla fanów wielu będzie to też odpowiedź na ile Robert pozostał kierowcą wyścigowym. Pojawiają się oczywiście głosy, że być może będzie próbował wrócić do królowej motosportu i że to jest swojego rodzaju test. Osobiście uważam, że ten start nie jest żadnym testem, a po prostu gościnnym występem na zaproszenie zespołu Renault. Oczywiście nie będę mieć nic przeciwko, jeśli moje przypuszczenia okażą się błędne Nie sądzę też, by cokolwiek się wyjaśniło za dwa tygodnie. Kubica w jednym z wywiadów wspominał, że „pod koniec roku wydarzy się coś dobrego”, a znając poziom wylewności Roberta, nie liczyłabym w najbliższym czasie na jakieś wieści dotyczące jego planów na przyszły rok. Tak więc – STAY CALM AND SUPPORT KUBICA!
Wspólny wyjazd?
Przypominamy o osobnym poście, w którym możecie organizować się na wspólne wyjazdy na Spa! Znajdziecie go TUTAJ.
Aktualizacja
Poniżej zobaczycie zdjęcia przygotowanego auta Roberta Kubicy.
![]() |
fot. Cyril Tondut www.cyriltondut.fr |
![]() |
fot. Cyril Tondut www.cyriltondut.fr |
![]() |
fot. Cyril Tondut www.cyriltondut.fr |
![]() |
fot. Cyril Tondut www.cyriltondut.fr |