KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Jaki jest Rajd Wielkiej Brytanii

W przyszłym tygodniu czekają nas emocje związane z finałową rundą Rajdowych Mistrzostw Świata 2015. Kierowcy pojadą w legendarnym Rajdzie Wielkiej Brytanii, który jest kultową rundą WRC, przede wszystkim ze względu na swoją unikatową i bardzo trudną trasę oraz duże zainteresowanie załóg.

Historia

Rajd po raz pierwszy odbył się w 1932 roku. Wzięły w nim udział… 362 załogi. Przez pierwsze kilkadziesiąt lat rywalizacja toczyła się w Anglii, Szkocji i Walii, ale od 2000 roku impreza ta rozgrywana jest tylko w Walii. Jego bazą jest Cardiff.

Rajd nie odbywał się w latach 1940-1950, 1957 i 1967. Rajd od początku istnienia WRC czyli od 1973 roku jest eliminacją Rajdowych Mistrzostw Świata.

Dominatorzy

Co ciekawe, w Rajdzie Wielkiej Brytanii dominowali przede wszystkim Skandynadowie. Po cztery zwycięstwa na koncie mają Hannu Mikkola oraz Petter Solberg.

Po trzy zwycięstwa na koncie mają Richard Burns, Erik Carlsson, Juha Kenkkunen, Sebastien Loeb, Timo Makinen i Colin McRae.

Spośród kierowców, którzy wystartują w tym roku, zwycięstwa odnosili Sebastien Ogier (2) i Jari-Matti Latvala (2).

Najczęściej na podium tego rajdu, aż 10 razy, stawał Kankkunen. Po osiem miejsc na podium mają Stig Blomqvist, Loeb i Mikkola. Spośród tych, którzy pojadą w przyszłym tygodniu w tej imprezie, zdecydowanym liderem klasyfikacji podiów jest Latvala, który plasował się na nim aż 5 razy. Ogier jak nie wygrywa, to na podium nie staje.


Najwięcej startów w rajdzie  – po 26 – mają Stig Blomqvist, Gavin Cox i Philippe Gobert.

Charakterystyka i wyzwania

Rajd Walii to oczywiście impreza szutrowa, ale jest to tylko nomenklatura, bo trasy te nie mają nic wspólnego z np. portugalskimi czy hiszpańskimi szutrami. Bardzo podobne są do fińskich, a lepiej nawierzchnię w Wielkiej Brytanii oddaje słowo “żwir”.

Trudno wyobrazić sobie Rajd Wielkiej Brytanii bez deszczu – OS-y zazwyczaj są mokre i bardzo śliskie, o czym miał już okazję przekonać się Robert Kubica. Nawet jednak w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych, zabronione jest tu używanie opon z kolcami. Temperatury są niskie i załogi prawie zawsze korzystają z miękkich opon.

Odcinki są bardzo szybkie i często wiodą przez las, nie brakuje też zboczy, po których łatwo jest się ześlizgnąć do rowu czy nawet dachować. W rajdzie sporo jest też krótkich hopek, a na lądowaniach potrafią robić się dziury, które mogą wiele kosztować załogi. Wystarczy spojrzeć na ten film z 2011 roku:

Rajd jest niezwykle niebezpieczny, o czym niestety przekonaliśmy się w 2005 roku kiedy w tragicznym wypadku zginął tu Michael Park, pilot Markko Martina.

A jaka będzie tegoroczna edycja? Przekonamy się w przyszłym tygodniu! Oto jej zapowiedź:

Więcej o rajdzie przeczytacie TUTAJ.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 2 maja:
godz. 18:30 – Trening
godz. 22:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 3 maja:
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 4 maja:
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi