KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Jaki jest Rajd Hiszpanii? [Aktualizacja – Prokop w Dakarze]

O każdym rajdzie WRC można napisać, że jest wyjątkowy, ale w przypadku Rajdu Hiszpanii jest to absolutna prawda. Jest to jedyny rajd w kalendarzu WRC, który jest rozgrywany zarówno na nawierzchni asfaltowej jak i szutrowej. Stanowi to dla załóg, a przede wszystkim ekip w serwisie, nie lada wyzwanie. Kto najwięcej razy tu triumfował? Jaka jest trasa Rajdu Hiszpanii? Zobaczcie!


Historia

Rajd Hiszpanii został rozegrany po raz pierwszy w 1957 roku, a 18 lat później został on włączony do mistrzostw Europy. W 1991 roku impreza staje się rundą WRC.

Od 2002 roku bazą rajdu jest Salou, położone niedaleko Barcelony. Wcześniej było nią Lloret de Mar na Costa Brava. Park serwisowy znajduje się na terenie parku rozrywki Port Aventura. W 2010 roku do rajdu włączono odcinki asfaltowe i stał się on jedyną mieszaną rundą w kalendarzu WRC.

Rajd – w obecnej formie – charakteryzuje się raczej wysoką dojeżdżalnością kierowców i nie obfituje w wiele wypadków.

Kto tu rządzi(ł)?

Najczęściej, bo aż 8 razy, rajd wygrywał Sebastien Loeb. Co ważne, Francuz swoje zwycięstwa zanotował z rzędu – wygrywał nieprzerwanie od 2005 do 2012 roku. Po dwa zwycięstwa mają Didier Auriol, Dario Cerrato, Colin McRae, Gilles Panizzi, Carlos Sainz, Fabrizio Tabaton i Antonio Zanini. Najwięcej podiów ma Loeb – 9. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji jest Sainz, a na trzecim Mikko Hirvonen (6 podiów).

Największe doświadczenie w tym rajdzie spośród startujących w tym roku ma Dani Sordo, który jechał w tym rajdzie aż 13 razy. Tylko jeden start mniej ma Jari-Matti Latvala.

Charakterystyka

Największym wyzwaniem w rajdzie jest oczywiście jego mieszany charakter. Zespoły po pierwszym, szutrowym dniu, muszą zmienić ustawienia aut podczas wieczornego serwisu. Z tego powodu jest on nieco dłuższy niż zwykle. Jari Matti Latvala wyjaśnia niektóre tajniki tej zmiany:

Kierowcy muszą zmienić oczywiście swój styl jazdy, ale dla nich to raczej nie problem. Same OS-y asfaltowe to raczej szerokie i szybkie drogi. Niektórzy mówią, że nieco przypominają tor wyścigowy. Dla nas to chyba bardzo dobra wiadomość… Co więcej, niektóre OS-y, przynajmniej fragmentami, biegną po częściach byłych torów F1…

Przy wysokich temperaturach (a takie raczej się nie zapowiadają) problemem może być zużywanie się opon, dlatego ważne będzie ich oszczędzanie w takich warunkach. Obecne prognozy mówią o około 20 stopniach Celsjusza.

W piątek kierowcy nie będą mieli serwisu w trakcie dania, co stwarza dodatkowe wyzwanie. Charakterystykę tras szutrowych dobrze widać na poniższym onboardzie Roberta z ubiegłego roku:

Warto dodać, że tegoroczna trasa rajdu została mocno zmieniona i pojawi się w niej aż 8 nowych OS-ów.

Rajd Hiszpanii jest uwielbiany przez kibiców – znakomicie położony park serwisowy, efektowne OS-y i pędzący kierowcy.

Filmowo

A taki Rajd Hiszpanii był w ostatnich latach.

Aktualizacja 

Martin Prokop wystartuje w przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar. Więcej o tym TUTAJ.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Singapuru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Mugello ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 20 września
godz. 11:30 – 1. trening
godz. 15:00 – 2. trening

Sobota, 21 września
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 22 września
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi