KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Jaki jest Rajd Niemiec?

Wszyscy z utęsknieniem czekamy na pierwszą w pełni asfaltową rundę WRC 2015. Robert Kubica wreszcie będzie mógł pokazać potencjał swój i nowych opon Pirelli. Łatwo jednak nie będzie, szczególnie ze względu na ogromną ilość nawrotów w winnicach. Jaki jest ADAC Rally Deutschland.

Historia

Rajd Niemiec dołączył do WRC w 2002 roku. Wcześniej – od powstania w 1982 roku, był rozgrywany jako runda Mistrzostw Europy.

Charakterystyka rajdu

Rajd Niemiec uważany jest za najtrudniejszą rundę w drugiej części sezonu WRC. Zmiany przyczepności są bardzo częste, bo ten rajd to tak naprawdę 3 różne rajdy złączone w jedną imprezę. Charakterystyczne winnice w dolinie rzeki Mosel to przede wszystkim ciasne dróżki wiodące zboczami stromych gór z licznymi ciasnymi nawrotami. Sporą część rajdu stanowić będą oesy na terenie amerykańskiej bazy wojskowej Baumholder, w której drogi budowane były przede wszystkim pod… czołgi. Ich granice wyznaczają często tzw. “Hinkelsteiny”, czyli wkopane głęboko w ziemię betonowe bloki, które mają za zadanie nakierowywać na właściwą drogę zjeżdżające z trasy czołgi. Jak nietrudno się domyślić, spotkanie z taką przeszkodą nigdy nie kończy się dobrze dla załogi, o czym najbardziej dobitnie przekonał się Petter Solberg w roku 2004, kiedy to doszczętnie zdemolował Imprezę WRC rolując kilkukrotnie.

Trzecim typem oesów jest część rajdu w okolicach St. Wendel w Saarlandzie, gdzie mamy do czynienia z gładkimi asfaltami i najbardziej konwencjonalnymi drogami. Teoretycznie Robertowi Kubicy najlepiej powinno iść właśnie podczas oesów ostatniego typu, bo na nich liczy się przede wszystkim płynność i tor jazdy.

O ile w rajdach szutrowych dość niska pozycja w mistrzostwach pomagała Robertowi pierwszego dnia, umożliwiając jazdę po “odkurzonej” trasie, o tyle w Rajdzie Niemiec może to bardziej stanowić problem niż pomoc. Zawodnicy jadący na początku stawki będą wyciągać ziemię i wszelkiego rodzaju “syf” z cięć, przez co Kubica nie będzie miał podczas pierwszych przejazdów oesów łatwego zadania. Sytuację może utrudnić dodatkowo deszcz, który podczas Rajdu Niemiec praktycznie zawsze występuje na którymś z oesów. Na szczęście podczas testów Robert mógł jeździć w różnych warunkach, więc do tegorocznego startu powinien być bardzo dobrze przygotowany.

Oto relacja z ubiegłego roku, która oddaje charakterystykę rajdu:

Dominatorzy

Co ciekawe, od kiedy Rajd Niemiec jest rundą WRC, aż do ubiegłego roku, wygrywali do wyłącznie kierowcy Citroena – Sebastien Loeb, Sebastien Ogier i Dani Sordo. Dopiero w ubiegłym roku dominację francuskiego producenta przełamał Thierry Neuville w Hyundaiu. Teraz czas na Volkswagena?

Najwięcej razy rajd ten wygrywał Sebastien Loeb – aż 9 razy. Z obecnie jeżdżących kierowców po jednym triumfie mają tu wspomniani wyżej Sordo, Ogier i Neuville.

Wyczyn Loeba jest o tyle ważniejszy, że startował on w rajdzie 10 razy, zawsze był na podium i tylko raz nie wygrał. Aż 6 razy na podium meldował się tu specjalista od asfaltów, Dani Sordo.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 13 czerwca:
godz. 19:30 – 1. trening
godz. 23:00 – 2. trening

Sobota, 14 czerwca:
godz. 18:30 – 3. trening
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 15 czerwca:
godz. 20:00 – Wyścig

Popularne tagi