Zbliżający się wielkimi krokami Rajd Hiszpanii to wyjątkowa runda Rajdowych Mistrzostw Świata, głównie ze względu na połączenie nawierzchni szutrowych i asfaltowych. Jaka jest historia i charakterystyka tej rundy? Przeczytajcie poniżej!
Rajd Hiszpanii został rozegrany po raz pierwszy w 1957 roku, a 18 lat później został on włączony do mistrzostw Europy. W 1991 roku impreza staje się rundą WRC.
Od 2002 roku bazą rajdu jest Salou, położone niedaleko Barcelony. Wcześniej było nią Lloret de Mar na Costa Brava. Park serwisowy znajduje się na terenie parku rozrywki Port Aventura. W 2010 roku do rajdu włączono odcinki asfaltowe i stał się on jedyną mieszaną rundą w kalendarzu WRC.
Rajd – w obecnej formie – charakteryzuje się raczej wysoką dojeżdżalnością kierowców i nie obfituje w wiele wypadków.
Kto tu rządzi(ł)?
Najczęściej, bo aż 8 razy, rajd wygrywał Sebastien Loeb. Co ważne, Francuz swoje zwycięstwa zanotował z rzędu – wygrywał nieprzerwanie od 2005 do 2012 roku. Po dwa zwycięstwa mają Didier Auriol, Dario Cerrato, Colin McRae, Gilles Panizzi, Carlos Sainz, Fabrizio Tabaton i Antonio Zanini. Najwięcej podiów ma Loeb – 9. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji jest Sainz, a na trzecim – z szansami na powiększenie dorobku w tym roku – Mikko Hirvonen (6 podiów).
Największe doświadczenie w tym rajdzie spośród startujących w tym roku mają Mikko Hirvonen i Dani Sordo, którzy startowali w Hiszpanii aż 12 razy. Tylko jeden start mniej ma Jari-Matti Latvala.
Charakterystyka
Największym wyzwaniem w rajdzie jest oczywiście jego mieszany charakter. Zespoły po pierwszym, szutrowym dniu, muszą zmienić ustawienia aut podczas wieczornego serwisu. Z tego powodu jest on nieco dłuższy niż zwykle. Jari Matti Latvala wyjaśnia niektóre tajniki tej zmiany:
Kierowcy muszą zmienić oczywiście swój styl jazdy, ale dla nich to raczej nie problem. Same OS-y asfaltowe to raczej szerokie i szybkie drogi. Niektórzy mówią, że nieco przypominają tor wyścigowy. Dla nas to chyba bardzo dobra wiadomość… Co więcej, niektóre OS-y, przynajmniej fragmentami, biegną po częściach byłych torów F1…
Przy wysokich temperaturach (a takie raczej się nie zapowiadają) problemem może być zużywanie się opon, dlatego ważne będzie ich oszczędzanie w takich warunkach.
Ciekawostki
Rajd Hiszpanii jest uwielbiany przez kibiców – znakomicie położony park serwisowy, efektowne OS-y i pędzący kierowcy.
W tym roku – na 50. edycję imprezy – stworzony został specjalny OS liczący 50 kilometrów.
Filmowo
A taki Rajd Hiszpanii był w ostatnich latach.
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com