![]() |
fot. Ford Europe |
Rajd Australii to chyba najmniej znana nam runda Rajdowych Mistrzostw Świata. W przyszłym tygodniu kierowców czekają nie lada wyzwania, a kluczową rolę mogą odgrywać pogoda i pozycja na trasie. W ubiegłych latach zdarzało się, że kierowcy celowo zwalniali przed metą, byle nie jechać kolejnego dnia z przodu. Przeczytajcie więcej o Rajdzie Australii.
Rajd Australii dołączył do WRC w 1989 roku, a do 2006 roku jego bazą było Perth na zachodnim wybrzeżu Australii. Teraz baza rajdu znajduje się na drugim końcu kontynentu – Coffs Harbour.
Najlepsi
Rekordzistą pod względem wygranych w Rajdzie Australii jest Juha Kankkunen, który wygrywał czterokrotnie. On również najwięcej razy stał na podium. Tylko czterem innym kierowcom udało się wygrywać tę imprezę więcej niż raz.
Kombinacje
Kierowców czekają bardzo trudne i zdradliwe trasy – wiele drzew, dużo zbocz i bardzo śliska nawierzchnia – to główne wyzwania, jakie czekają na nich na Antypodach. Jarri Matti Latvala w ubiegłym roku powiedział po jednym z OS-ów, że czuł, jakby jechał po szklanych kulkach.
Bardzo ważna jest pozycja na trasie, szczególnie przy deszczu. Kierowcy jadący z przodu, muszą rozjeżdżać piach przez co ci jadący z tyłu będą mieli znacznie lepiej. To dobra informacja np. dla Roberta Kubicy, który będzie jechał jako jeden z ostatnich w WRC, a w piątek przed kierowcami aż 8 OS-ów.
W ubiegłych latach zdarzało się tak, że kierowcy specjalnie zwalniali przed metą aby tylko nie prowadzić i nie ruszać na trasę z pierwszych pozycji.
Z drugiej strony, przy bardzo suchej pogodzie, kierowcy jadący dalej mogą mieć problem z unoszącym się kurzem.
Utrudnieniem przy odcinkach rozgrywanych wieczorem będą przebłyski słońca między drzewami. Zobaczcie, co czeka kierowców:
Cel: ukończyć
Przy 11 autach w WRC, dojechanie do mety w Australii bez przygód będzie oznaczało punkty. Stawka w Australii w ostatnich latach nie jest liczna. Transport do Australii jest bardzo drogi, a ryzyko nieukończenia bardzo duże. Dla przykładu, w 2009 roku rajd ukończyło 25 z 40 startujących załóg, a w 2004 zaledwie 29 z 63 czyli – mniej niż połowa. W powyższych wyliczeniach nie wymieniam tych, którzy korzystali z Rally 2! W związku z tym często historyczne wyniki odnosili tu kierowcy słabszymi autami.
O tym, jak trudny jest rajd, przekonał się swego czasu Marcus Gronholm (od 14 minuty):
Oraz dwukrotnie Sebastien Loeb:
Jaka będzie tegoroczna runda? Przekonamy się za kilka dni, ale na pewno będzie bardzo ciekawie! Więcej informacji o rajdzie znajdziecie tutaj.
Aktualizacja:
Ciekawe informacje dobiegają z obozu Hyundaia. Koreańska ekipa niedawno świętowała swoje pierwsze zwycięstwo w rajdowych MŚ, ale na tym etapie w przyszłym sezonie powinniśmy już widzieć w akcji nowe auto ekipy bazującej w niemieckim Alzenau. Nie będzie to ewolucja całkiem udanego i20 WRC, ale samochód bazujący na zupełnie innym modelu. Będzie to zupełnie nowy model, którego cywilna wersja premierę będzie miała podczas październikowego salonu samochodowego w Paryżu. Trzydrzwiowe coupe z pewnością będzie bardziej efektowne od obecnego modelu.
Szef zespołu, Michel Nandan, w wywiadzie dla Rallye-Magazin powiedział, że pierwszy prototyp jest już gotowy i wkrótce rozpoczną się jego testy. Nowy model auta WRC powinien zadebiutować około połowy przyszłego roku. Projekt ma podobno niewielkie opóźnienie, ale zespół chce zadebiutować z nowym samochodem dopiero po dokładnym sprawdzeniu i przetestowaniu wszystkich jego aspektów. Francuz nie ukrywa, że na projekt przewidziano bardzo dużo środków i roboczogodzin.
![]() |
Koncepcyjny szkic nowego modelu Hyundaia |
Aktualizacja godz. 15:40
Oto wywiad z Maciejem Szczepaniakiem przed Rajdem Australii:
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na onestopstrategy.com