KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Australia – trudna jazda do góry nogami [Aktualizacja godz. 15:38 – wywiad z Maciejem Szczepaniakiem]

fot. Ford Europe

Rajd Australii to chyba najmniej znana nam runda Rajdowych Mistrzostw Świata. W przyszłym tygodniu kierowców czekają nie lada wyzwania, a kluczową rolę mogą odgrywać pogoda i pozycja na trasie. W ubiegłych latach zdarzało się, że kierowcy celowo zwalniali przed metą, byle nie jechać kolejnego dnia z przodu. Przeczytajcie więcej o Rajdzie Australii.

Historia

Rajd Australii dołączył do WRC w 1989 roku, a do 2006 roku jego bazą było Perth na zachodnim wybrzeżu Australii. Teraz baza rajdu znajduje się na drugim końcu kontynentu – Coffs Harbour.

Najlepsi

Rekordzistą pod względem wygranych w Rajdzie Australii jest Juha Kankkunen, który wygrywał czterokrotnie. On również najwięcej razy stał na podium. Tylko czterem innym kierowcom udało się wygrywać tę imprezę więcej niż raz.

Kombinacje

Kierowców czekają bardzo trudne i zdradliwe trasy – wiele drzew, dużo zbocz i bardzo śliska nawierzchnia – to główne wyzwania, jakie czekają na nich na Antypodach. Jarri Matti Latvala w ubiegłym roku powiedział po jednym z OS-ów, że czuł, jakby jechał po szklanych kulkach.

Bardzo ważna jest pozycja na trasie, szczególnie przy deszczu. Kierowcy jadący z przodu, muszą rozjeżdżać piach przez co ci jadący z tyłu będą mieli znacznie lepiej. To dobra informacja np. dla Roberta Kubicy, który będzie jechał jako jeden z ostatnich w WRC, a w piątek przed kierowcami aż 8 OS-ów.

W ubiegłych latach zdarzało się tak, że kierowcy specjalnie zwalniali przed metą aby tylko nie prowadzić i nie ruszać na trasę z pierwszych pozycji.

Z drugiej strony, przy bardzo suchej pogodzie, kierowcy jadący dalej mogą mieć problem z unoszącym się kurzem.

Utrudnieniem przy odcinkach rozgrywanych wieczorem będą przebłyski słońca między drzewami. Zobaczcie, co czeka kierowców:

Cel: ukończyć

Przy 11 autach w WRC, dojechanie do mety w Australii bez przygód będzie oznaczało punkty. Stawka w Australii w ostatnich latach nie jest liczna. Transport do Australii jest bardzo drogi, a ryzyko nieukończenia bardzo duże. Dla przykładu, w 2009 roku rajd ukończyło 25 z 40 startujących załóg, a w 2004 zaledwie 29 z 63 czyli – mniej niż połowa. W powyższych wyliczeniach nie wymieniam tych, którzy korzystali z Rally 2! W związku z tym często historyczne wyniki odnosili tu kierowcy słabszymi autami.

O tym, jak trudny jest rajd, przekonał się swego czasu Marcus Gronholm (od 14 minuty):

Oraz dwukrotnie Sebastien Loeb:

Jaka będzie tegoroczna runda? Przekonamy się za kilka dni, ale na pewno będzie bardzo ciekawie! Więcej informacji o rajdzie znajdziecie tutaj.

Aktualizacja:

Ciekawe informacje dobiegają z obozu Hyundaia. Koreańska ekipa niedawno świętowała swoje pierwsze zwycięstwo w rajdowych MŚ, ale na tym etapie w przyszłym sezonie powinniśmy już widzieć w akcji nowe auto ekipy bazującej w niemieckim Alzenau. Nie będzie to ewolucja całkiem udanego i20 WRC, ale samochód bazujący na zupełnie innym modelu. Będzie to zupełnie nowy model, którego cywilna wersja premierę będzie miała podczas październikowego salonu samochodowego w Paryżu. Trzydrzwiowe coupe z pewnością będzie bardziej efektowne od obecnego modelu.

Szef zespołu, Michel Nandan, w wywiadzie dla Rallye-Magazin powiedział, że pierwszy prototyp jest już gotowy i wkrótce rozpoczną się jego testy. Nowy model auta WRC powinien zadebiutować około połowy przyszłego roku. Projekt ma podobno niewielkie opóźnienie, ale zespół chce zadebiutować z nowym samochodem dopiero po dokładnym sprawdzeniu i przetestowaniu wszystkich jego aspektów. Francuz nie ukrywa, że na projekt przewidziano bardzo dużo środków i roboczogodzin.

Koncepcyjny szkic nowego modelu Hyundaia

Aktualizacja godz. 15:40

Oto wywiad z Maciejem Szczepaniakiem przed Rajdem Australii:

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!  

 
Więcej o całej F1 na onestopstrategy.com

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi