KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Artur Janosz o Kubicy, kartingu i przyszłości [Aktualizacja – testy przed Francją]

Artur Janosz znakomicie spisuje się w trwającym sezonie Euroformula Open. Polak zajmuje 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, ale zapowiada walkę o zwycięstwo w całym cyklu. W wywiadzie dla bloga opowiada o swojej karierze w kartingu, obecnych startach, a przede wszystkim o Robercie Kubicy. Zdradza też, że w przyszłym roku możemy go zobaczyć w jeszcze bardziej prestiżowej serii.

Artur Janosz swoje pierwsze kroki w motorsporcie stawiał w polskim zespole kartingowym UNIQ Racing. Ekipa ta wielokrotnie zdobywała mistrzostwo Polski, a jej kierowcy reprezentowali nasz kraj na najbardziej prestiżowych zawodach, m.in. mistrzostwach świata. Jeden z nich, Karol Dąbski, jest obecnie kierowcą fabrycznego zespołu Praga, a Janosz wygrywa w Euroformula Open.

Artur był uprzejmy odpowiedzieć na kilka moich pytań związanych z kartingiem, jego karierą i Robertem Kubicą. Zapraszam do lektury!

Pytanie: Jak to się stało, że trafiłeś do sportów motorowych? Chciałeś jeździć już jako dziecko? A może talent został odkryty przypadkiem?
Artur Janosz:
Od dziecka interesowałem się wszystkim co ma silnik i da się tym jeździć. Najpierw jeździłem tylko no gokartach halowych i nadszedł czas aby pójść wyżej. Dzięki znajomym trafiłem UNIQ Racing Team. Zaczęło się od testów na włoskim torze i po kilku jazdach profesjonalnym gokartem poczułem, że to jest to.

Pytanie: Na ile karting i występy w nim ukształtowały cię jako kierowcę?
Artur Janosz:
Karting nauczył mnie walki oraz zachowania na torze bez którego było by mi bardzo ciężko rywalizować na wyższym poziomie. Karting jest jedną z najważniejszych dróg jakie kierowca musi przejść w swojej karierze.

Pytanie: Które z sukcesów osiąganych z UNIQ Racing zapamiętałeś najbardziej i dlaczego?
Artur Janosz:
Wielkim sukcesem był udział w mistrzostwach świata Rotax Max Challange oraz zdobycie Mistrza Polski w tej samej kategorii.

Pytanie: Patrząc z perspektywy czasu – choć nie jest ona odległa – jak zmienia się karting? Jest lepiej/gorzej niż gdy Ty jeździłeś?
Artur Janosz:
W moich czasach dużo później się zaczynało, teraz dzieci które maja już 4 lata jeżdżą na profesjonalnych torach i szkolą swoje umiejętności. Myślę, że przez te kilka lat karting nie zmienił się aż tak bardzo by powiedzieć czy jest lepiej czy gorzej.

Pytanie: Spodziewałeś się takich sukcesów w tym roku? Poprzedni nie należał do najłatwiejszych.
Artur Janosz:
W zeszłym roku nie ważny był dla mnie wynik, bardziej chodziło o to, aby jak najwięcej się nauczyć. Pod koniec zeszłego sezonu regularnie bywałem w TOP 10 i spodziewaliśmy się, że w tym sezonie będziemy walczyć o wysokie lokaty, ale może nie od samego początku. Dobrze przepracowałem zimę i wyciągnąłem dużo wniosków co zaowocowało od początku tego roku walkę o jak najwyższe pozycje na podium.

Pytanie: Jakie to uczucie wygrać w tak prestiżowej serii jak Euroformula Open?
Artur Janosz:
Jest to niesamowite uczucie. Docenia się ten trud, który się włożyło i można odetchnąć z ulgą, że w końcu udało się spełnić marzenie o wygranej.

Pytanie: Jesteś jednym z najlepszych polskich kierowców wyścigowych. Czy po ostatnich sukcesach odczułeś wzrost zainteresowania twoją osobą? Pojawia się jakaś presja?
Artur Janosz:
Na pewno dużo więcej się teraz dzieje niż było to na przykład w zeszłym roku. Bardzo dużo dają również transmisje wyścigów na Polsacie Sport. Poprzez telewizję zainteresowanie znacznie wzrosło.

Pytanie: Masz już praktycznie gwarantowane podium Euroformula Open, a przed Tobą jeszcze 4 wyścigi, w których będziesz walczył o 1. miejsce – jakie jest twoje nastawienie przed ostatnimi rundami?
Artur Janosz:
Samo podium nie wystarczy, będę walczył do samego końca aby uzyskać jak najwyższe miejsce. Jestem pozytywnie nastawiony i przede mną tory które raczej lubię więc mam nadzieje, że nie będzie dużych problemów aby walczyć o podium a może nawet o wygraną.

Pytanie: Jak widzisz swoją przyszłość w sportach motorowych? Są już jakieś plany, czy póki co jeszcze wolisz o nich nie mówić?
Artur Janosz:
Póki co nie mogę za bardzo mówić o planach jakie mam na przyszły rok ale jeśli pójdzie tak dobrze jak do tej pory, to będzie bardziej prestiżowa seria.

Pytanie: Porozmawiajmy o Robercie Kubicy. Czy śledziłeś karierę Roberta? Szczególnie w F1? Można powiedzieć, że był on/jest jednym z idoli? Miałeś okazję go spotkać?
Artur Janosz:
Gdy Robert jeździł w Formule 1 to chyba nie było Polaka, który by nie śledził jego wyników. Na pewno był moim idolem ponieważ był jedynym Polakiem, który dotarł do F1. Niestety, nigdy nie miałem okazji się z nim spotkać.

Pytanie: Wiele osób uważa powrót Roberta Kubicy do sportu za coś niesamowitego i wielkiego, jak Ty to odbierasz? Czy po wypadku jaki mu się zdarzył wierzyłeś, że uda mu się wrócić?
Artur Janosz:
Robert miał niesamowitą siłę w sobie aby walczyć z utrudnieniami i wrócić znowu do motorsportu. To niezwykłe.

Pytanie: Czy gdyby nie wypadek – według ciebie – Kubica miałby szanse na zostanie mistrzem świata F1?
Artur Janosz:
Robert był jednym z najlepszych zawodników w F1 wiec miał bardzo duże szanse aby zostać mistrzem świata F1.

Pytanie: Jak postrzegasz obecne starty rajdowe Kubicy? W zeszłym roku było mistrzostwo WRC2, teraz idzie trochę gorzej na szczycie WRC…
Artur Janosz:
WRC to już jest trochę inna liga więc jest dużo trudniej. Na torze można jechać na 100% i nawet gdy gdzieś się przedobrzy, to jest zapas asfaltu na który można wyjechać. W rajdach gdy się trochę za późno zahamuje to ląduje się w lesie. Na pewno nie jest mu łatwo lecz cały czas walczy i nie odpuszcza.

Pytanie: Czy gdyby teraz kazano ci wsiąść do auta rajdowego, byłoby łatwo? Da się porównać single-seatery i auta rajdowe?
Artur Janosz:
Gdyby dano mi taką szansę to raczej bym z niej nie skorzystał. Na pewno nie byłoby łatwo ponieważ są to dwa różne światy i potrzebowałbym dużo treningów.

Pytanie: Co według ciebie Robert Kubica może jeszcze osiągnąć w motorsporcie?
Artur Janosz:
Jak na razie to Robert musi się jeszcze uczyć, przede wszystkim kończenia rajdów ale jest na dobrej drodze aby zostać mistrzem w rajdach.

Aktualizacja wtorek

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak rozpoczęli testy przed Rajdem Francji.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na onestopstrategy.com

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi