KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Artur Janosz o Kubicy, kartingu i przyszłości [Aktualizacja – testy przed Francją]

Artur Janosz znakomicie spisuje się w trwającym sezonie Euroformula Open. Polak zajmuje 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, ale zapowiada walkę o zwycięstwo w całym cyklu. W wywiadzie dla bloga opowiada o swojej karierze w kartingu, obecnych startach, a przede wszystkim o Robercie Kubicy. Zdradza też, że w przyszłym roku możemy go zobaczyć w jeszcze bardziej prestiżowej serii.

Artur Janosz swoje pierwsze kroki w motorsporcie stawiał w polskim zespole kartingowym UNIQ Racing. Ekipa ta wielokrotnie zdobywała mistrzostwo Polski, a jej kierowcy reprezentowali nasz kraj na najbardziej prestiżowych zawodach, m.in. mistrzostwach świata. Jeden z nich, Karol Dąbski, jest obecnie kierowcą fabrycznego zespołu Praga, a Janosz wygrywa w Euroformula Open.

Artur był uprzejmy odpowiedzieć na kilka moich pytań związanych z kartingiem, jego karierą i Robertem Kubicą. Zapraszam do lektury!

Pytanie: Jak to się stało, że trafiłeś do sportów motorowych? Chciałeś jeździć już jako dziecko? A może talent został odkryty przypadkiem?
Artur Janosz:
Od dziecka interesowałem się wszystkim co ma silnik i da się tym jeździć. Najpierw jeździłem tylko no gokartach halowych i nadszedł czas aby pójść wyżej. Dzięki znajomym trafiłem UNIQ Racing Team. Zaczęło się od testów na włoskim torze i po kilku jazdach profesjonalnym gokartem poczułem, że to jest to.

Pytanie: Na ile karting i występy w nim ukształtowały cię jako kierowcę?
Artur Janosz:
Karting nauczył mnie walki oraz zachowania na torze bez którego było by mi bardzo ciężko rywalizować na wyższym poziomie. Karting jest jedną z najważniejszych dróg jakie kierowca musi przejść w swojej karierze.

Pytanie: Które z sukcesów osiąganych z UNIQ Racing zapamiętałeś najbardziej i dlaczego?
Artur Janosz:
Wielkim sukcesem był udział w mistrzostwach świata Rotax Max Challange oraz zdobycie Mistrza Polski w tej samej kategorii.

Pytanie: Patrząc z perspektywy czasu – choć nie jest ona odległa – jak zmienia się karting? Jest lepiej/gorzej niż gdy Ty jeździłeś?
Artur Janosz:
W moich czasach dużo później się zaczynało, teraz dzieci które maja już 4 lata jeżdżą na profesjonalnych torach i szkolą swoje umiejętności. Myślę, że przez te kilka lat karting nie zmienił się aż tak bardzo by powiedzieć czy jest lepiej czy gorzej.

Pytanie: Spodziewałeś się takich sukcesów w tym roku? Poprzedni nie należał do najłatwiejszych.
Artur Janosz:
W zeszłym roku nie ważny był dla mnie wynik, bardziej chodziło o to, aby jak najwięcej się nauczyć. Pod koniec zeszłego sezonu regularnie bywałem w TOP 10 i spodziewaliśmy się, że w tym sezonie będziemy walczyć o wysokie lokaty, ale może nie od samego początku. Dobrze przepracowałem zimę i wyciągnąłem dużo wniosków co zaowocowało od początku tego roku walkę o jak najwyższe pozycje na podium.

Pytanie: Jakie to uczucie wygrać w tak prestiżowej serii jak Euroformula Open?
Artur Janosz:
Jest to niesamowite uczucie. Docenia się ten trud, który się włożyło i można odetchnąć z ulgą, że w końcu udało się spełnić marzenie o wygranej.

Pytanie: Jesteś jednym z najlepszych polskich kierowców wyścigowych. Czy po ostatnich sukcesach odczułeś wzrost zainteresowania twoją osobą? Pojawia się jakaś presja?
Artur Janosz:
Na pewno dużo więcej się teraz dzieje niż było to na przykład w zeszłym roku. Bardzo dużo dają również transmisje wyścigów na Polsacie Sport. Poprzez telewizję zainteresowanie znacznie wzrosło.

Pytanie: Masz już praktycznie gwarantowane podium Euroformula Open, a przed Tobą jeszcze 4 wyścigi, w których będziesz walczył o 1. miejsce – jakie jest twoje nastawienie przed ostatnimi rundami?
Artur Janosz:
Samo podium nie wystarczy, będę walczył do samego końca aby uzyskać jak najwyższe miejsce. Jestem pozytywnie nastawiony i przede mną tory które raczej lubię więc mam nadzieje, że nie będzie dużych problemów aby walczyć o podium a może nawet o wygraną.

Pytanie: Jak widzisz swoją przyszłość w sportach motorowych? Są już jakieś plany, czy póki co jeszcze wolisz o nich nie mówić?
Artur Janosz:
Póki co nie mogę za bardzo mówić o planach jakie mam na przyszły rok ale jeśli pójdzie tak dobrze jak do tej pory, to będzie bardziej prestiżowa seria.

Pytanie: Porozmawiajmy o Robercie Kubicy. Czy śledziłeś karierę Roberta? Szczególnie w F1? Można powiedzieć, że był on/jest jednym z idoli? Miałeś okazję go spotkać?
Artur Janosz:
Gdy Robert jeździł w Formule 1 to chyba nie było Polaka, który by nie śledził jego wyników. Na pewno był moim idolem ponieważ był jedynym Polakiem, który dotarł do F1. Niestety, nigdy nie miałem okazji się z nim spotkać.

Pytanie: Wiele osób uważa powrót Roberta Kubicy do sportu za coś niesamowitego i wielkiego, jak Ty to odbierasz? Czy po wypadku jaki mu się zdarzył wierzyłeś, że uda mu się wrócić?
Artur Janosz:
Robert miał niesamowitą siłę w sobie aby walczyć z utrudnieniami i wrócić znowu do motorsportu. To niezwykłe.

Pytanie: Czy gdyby nie wypadek – według ciebie – Kubica miałby szanse na zostanie mistrzem świata F1?
Artur Janosz:
Robert był jednym z najlepszych zawodników w F1 wiec miał bardzo duże szanse aby zostać mistrzem świata F1.

Pytanie: Jak postrzegasz obecne starty rajdowe Kubicy? W zeszłym roku było mistrzostwo WRC2, teraz idzie trochę gorzej na szczycie WRC…
Artur Janosz:
WRC to już jest trochę inna liga więc jest dużo trudniej. Na torze można jechać na 100% i nawet gdy gdzieś się przedobrzy, to jest zapas asfaltu na który można wyjechać. W rajdach gdy się trochę za późno zahamuje to ląduje się w lesie. Na pewno nie jest mu łatwo lecz cały czas walczy i nie odpuszcza.

Pytanie: Czy gdyby teraz kazano ci wsiąść do auta rajdowego, byłoby łatwo? Da się porównać single-seatery i auta rajdowe?
Artur Janosz:
Gdyby dano mi taką szansę to raczej bym z niej nie skorzystał. Na pewno nie byłoby łatwo ponieważ są to dwa różne światy i potrzebowałbym dużo treningów.

Pytanie: Co według ciebie Robert Kubica może jeszcze osiągnąć w motorsporcie?
Artur Janosz:
Jak na razie to Robert musi się jeszcze uczyć, przede wszystkim kończenia rajdów ale jest na dobrej drodze aby zostać mistrzem w rajdach.

Aktualizacja wtorek

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak rozpoczęli testy przed Rajdem Francji.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na onestopstrategy.com

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi