Długo czekaliśmy na pierwszą w pełni asfaltową rundę w tegorocznym kalendarzu WRC i się doczekaliśmy. Już w tym tygodniu Robert Kubica i Maciej Szczepaniak będą rywalizować w Rajdzie Niemiec. Nasze oczekiwania są duże, ale rywalizować z kilkunastoma najlepszymi kierowcami rajdowymi świata w ciasnych nawrotach nie będzie łatwo. Poniżej znajdziecie wszystko, co trzeba wiedzieć przed tą imprezą.
“Następny w kalendarzu jest prawdziwy rajd asfaltowy. Oczywiście w Monte Carlo warunki były mieszane i też było sporo asfaltu, ale Niemcy są bardziej typowe – bardzo wąskie i kręte drogi asfaltowe. Wiele nawrotów, wiele wolnych sekcji, a równocześnie dużo krótkich, szybkich zakrętów na wąskich trasach sprawiają, że odcinki są ekstremalnie trudne i techniczne.
Mamy za sobą testy i wyczucie na asfalcie było całkiem dobre. Pogoda była zmienna i szczególnie pierwszego dnia, w winnicach, trudno było wykonać większą i miarodajną pracę nad ustawieniami samochodu. Poza tym wszystko poszło gładko. Jesteśmy przygotowani do Rajdu Niemiec.
Niektóre osoby wiążą wielkie nadzieje z moimi wynikami, ale bądźmy realistami. Myślę, że czeka nas trudny rajd. Charakterystyka tych tras, z wieloma nawrotami i ciasnymi krzyżówkami, jest ekstremalnie trudna przy moich ograniczeniach. Już w zeszłym roku miałem tam kilka problemów, a w tym może być jeszcze trudniej, ponieważ niektóre oesy przebiegają w odwrotnym kierunku. Z tego, co pamiętam przez to na trasie będzie wiele bardzo ciasnych nawrotów pod górę, a tam zawsze trudniej jest skręcić niż w nawrotach prowadzących w dół.
Ponadto uważam, że przynajmniej 6-7 kierowców może walczyć w ten weekend o zwycięstwa i miejsca na podium i każdy z nich ma większe szanse, niż my. Dlatego musimy być realistami. Z pewnością Volkswageny będą bardzo mocne, podobnie jak Citroeny, które wygrały 12 poprzednich edycji Rajdu Niemiec. Te samochody są prowadzone przez bardzo dobrych kierowców, a my skupimy się na swoim rajdzie, pamiętając, jak jest zdradliwy. Jeśli pogoda okaże się zmienna i będzie padało, będzie ekstremalnie trudno” – powiedział Robert w wypowiedzi umieszczonej na jego profilu na portalu Facebook.
Było ostre testowanie
Robert i Maciej mieli okazję do dwudniowych testów przed Rajdem Niemiec. Ukazało się mnóstwo zdjęć i filmów z nich, a wszystkie je znajdziecie w specjalnym wpisie z relacją z testów tutaj.
Poniżej przedsmak tych testów:
O Rajdzie Niemiec
Rajd Niemiec to wyjątkowa runda WRC, mimo że dołączył do Mistrzostw Świata dopiero w 2002 roku. Co ciekawe, od tego czasu rajd wygrywali jedynie kierowcy Citroena – Sebastien Loeb, Sebastien Ogier i Dani Sordo. Uważana jest za najtrudniejszą w drugiej części sezonu WRC. Zmiany przyczepności są bardzo częste, bo ten rajd to tak naprawdę 3 różne rajdy złączone w jedną imprezę. Charakterystyczne winnice w dolinie rzeki Mosel to przede wszystkim ciasne dróżki wiodące zboczami stromych gór z licznymi ciasnymi nawrotami. Sporą część rajdu stanowić będą oesy na terenie amerykańskiej bazy wojskowej Baumholder, w której drogi budowane były przede wszystkim pod… czołgi. Ich granice wyznaczają często tzw. “Hinkelsteiny”, czyli wkopane głęboko w ziemię betonowe bloki, które mają za zadanie nakierowywać na właściwą drogę zjeżdżające z trasy czołgi. Jak nietrudno się domyślić, spotkanie z taką przeszkodą nigdy nie kończy się dobrze dla załogi, o czym najbardziej dobitnie przekonał się Petter Solberg w roku 2004, kiedy to doszczętnie zdemolował Imprezę WRC rolując kilkukrotnie.
![]() |
fot. WRC.com |
Trzecim typem oesów jest część rajdu w okolicach St. Wendel w Saarlandzie, gdzie mamy do czynienia z gładkimi asfaltami i najbardziej konwencjonalnymi drogami. Teoretycznie Robertowi Kubicy najlepiej powinno iść właśnie podczas oesów ostatniego typu, bo na nich liczy się przede wszystkim płynność i tor jazdy.
O ile w rajdach szutrowych dość niska pozycja w mistrzostwach pomagała Robertowi pierwszego dnia, umożliwiając jazdę po “odkurzonej” trasie, o tyle w Rajdzie Niemiec może to bardziej stanowić problem niż pomoc. Zawodnicy jadący na początku stawki będą wyciągać ziemię i wszelkiego rodzaju “syf” z cięć, przez co Kubica nie będzie miał podczas pierwszych przejazdów oesów łatwego zadania. Sytuację może utrudnić dodatkowo deszcz, który podczas Rajdu Niemiec praktycznie zawsze występuje na którymś z oesów. Na szczęście podczas testów Robert mógł jeździć w różnych warunkach, więc do tegorocznego startu powinien być bardzo dobrze przygotowany.
Oto przedsmak emocji:
Jak było w ubiegłym roku?
Ubiegłoroczną rywalizację najlepszych kierowców rajdowych w Niemczech zapamiętamy na długo. W Rajdzie Niemiec 2013 Robert Kubica wywalczył najlepsze miejsce w historii polskich występów w WRC. Jak przebiegała rywalizacja rok temu? Dowiecie się tego w specjalnym wpisie tutaj.
W zeszłym roku miejsce miał m.in. ten wykład 🙂
Harmonogram
Na kierowców czeka 18 OS-ów o łącznej długości ponad 326 kilometrów. Będą one liczyły od 3,31 km do 42,23 km. Największe wyzwania czekają na kierowców w sobotę, kiedy przejadą prawie 150 km.
Czwartek, 21 sierpnia
godz. 09:00 – Shakedown Konz (4,60 km)
godz. 20:30 – Oficjalny start
Piątek, 22 sierpnia
godz. 08:38 – OS 1 Sauertal 1 (14,14 km)
godz. 09:56 – OS 2 Waxweiler 1 (16,40 km)
godz. 11:19 – OS 3 Mosseland 1 (21,02 km)
godz. 12:34 – Serwis
godz. 14:42 – OS 4 Sauertal 2 (14,14 km)
godz. 16:00 – OS 5 Waxweiler 2 (16,40 km)
godz. 17:23 – OS 6 Moselland 2 (21,20 km)
godz. 18:38 – Serwis
Sobota, 23 sierpnia
godz. 07:38 – OS 7 Stein & Wein 1 (17,53 km)
godz. 08:38 – OS 8 Peterberg 1 (11,08 km)
godz. 09:51 – OS 9 Arena Panzerplatte 1 (3,31 km)
godz. 10:06 – OS 10 Panzerplatte Lang 1 (42,23 km)
godz. 13:15 – Serwis
godz. 14:31 – OS 11 Stein & Wein 2 (17,53 km)
godz. 15:31 – OS 12 Peterberg 2 (11,08 km)
godz. 16:44 – OS 13 Arena Panzerplatte 2 (3,31 km)
godz. 16:59 – OS 14 Panzerplatte Lang 2 (42,23 km)
godz. 19:29 – Serwis
Niedziela, 24 sierpnia
godz. 07:28 – OS 15 Dhrontal 1 (18,03 km)
godz. 08:04 – OS 16 Grafschaft 1 (19,27 km)
godz. 10:55 – OS 17 Dhrontal 2 (18,03 km)
godz. 12:08 – OS 18 Grafschaft 2 (Power Stage) (19,27 km)
Mapy
![]() |
Piątek |
![]() |
Sobota |
![]() |
Niedziela |
Bardziej szczegółowe mapy znajdziecie tutaj.
Pogoda
Przez najbliższy tydzień będzie ona zmienna, a co najgorsze, na zapoznaniu i rajdzie mogą panować różne warunki. Temperatury będą raczej niskie.
Co w TV?
Tym razem prawdopodobnie czeka nas tylko jeden OS na żywo – Power Stage. Jeżeli pojawi się więcej relacji, zobaczycie je oczywiście na blogu.
Czwartek, 21 sierpnia
godz. 20:05 – Kronika TVP 1
Piątek, 22 sierpnia
godz. 20:05 – Kronika TVP 1
godz. 20:30 – Relacja z dnia 1 (BT Sport 2)
Sobota, 23 sierpnia
godz. 7:30 – Relacja z dnia 1 (BT Sport 2)
godz. 15:45 – Relacja z dnia 1 (BT Sport 2)
godz. 20:05 – Kronika TVP 1
godz. 21:00 – Relacja z dnia 2 (BT Sport 2)
Niedziela, 24 sierpnia
godz. 12:00 – Power Stage Live (BT Sport 2)
godz. 20:08 – Kronika TVP 1
Lista zgłoszeń
Na liście zgłoszeń znajduje się blisko 90 załóg, a miłym zaskoczeniem jest obecność
17 aut WRC. Oprócz czołówki mistrzostw, która uczestniczy w każdej
rundzie, pojawią się Brian Bouffier, Jaroslav Melicharek, Sam Moffett,
Craig Breen, Juri Protasov i Dennis Kuipers.
W rajdzie wystartuje jeszcze jedna polska załoga – Szymon Kornicki z Przemysławem Mazurem. Na starcie nie pojawi się natomiast chory na grypę Hubert Ptaszek. Pełną listę zgłoszeń można znaleźć TUTAJ.
Relacja
Jak zwykle na blogu przeprowadzona zostanie relacja live z rajdu, na
miejscu będą “nasi ludzie”, dzięki którym relacja z rajdu będzie jeszcze
pełniejsza.
Aktualizacja środa:
Portal Autosport zamieścił następujące słowa Roberta dotyczące jego startu w Rajdzie Niemiec i oczekiwań kibiców:
“Charakterystyka tych odcinków, z dużą ilością ciasnych nawrotów, jest bardzo trudna biorąc pod uwagę moje ograniczenia. Miałem tam nieco problemów w 2013 roku, a w tym roku może być jeszcze trudniej, bo odwrócono część odcinków. Z tego co pamiętam, będzie sporo bardzo ciasnych nawrotów pod górę, a to zawsze jest trudniejsze, by wrzucić auto w taki zakręt jadąc pod górę, niż jadąc w dół.”
“Niektórzy mają spore nadzieje, jeśli idzie o mój wynik w tym rajdzie, ale trzeba być realistą. Wykonaliśmy trochę testów i wyczucie na asfalcie jest całkiem dobre. Pogoda była zmienna i nie mogliśmy popracować nad dokładnym dopracowaniem ustawień. Poza tym jednak wszystko poszło gładko i uważam, że jesteśmy dobrze przygotowani. Spróbujemy pojechać nasz własny rajd, mając w pamięci jak trudne są te oesy.”
Gotowe do startu jest już auto Roberta. Egzemplarz o numerach rejestracyjnych PX12 CPZ to auto, którym Robert jechał w tegorocznym Rajdzie Monte Carlo. W zeszłym sezonie Thierry Neuville właśnie tym egzemplarzem zanotował serię świetnych wyników, w tym drugie miejsca na Sardynii, w Finlandii, w Niemczech i w Australii. To jeden z najnowszych egzemplarzy, o numerze nadwozia #32. Auto zadebiutowało 2 lata temu podczas Rajdu Niemiec i Jari-Matti Latvala dojeżdżał nim do mety na drugich miejscach we wszystkich asfaltowych rundach WRC 2012. Pełną historię startów tego samochodu można prześledzić na portalu ewrc-results.
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na onestopstrategy.com