Start Roberta Kubicy w Rally Internazionale del Casentino nie był oczywiście jego pierwszym we Włoszech. Na tamtejszych asfaltach polski kierowca rywalizował już ponad 20 razy – od małych rajdów z jednym przejeżdżanym kilka razy OS-em po imprezy WRC. Wygrał 5 z nich. Poniżej znajdziecie statystyki tych startów i wiele ciekawych filmów z nich.
Włochy to dla Roberta Kubicy druga ojczyzna. Mieszka tam od 13 roku życia, tam uczył się motorsportu, tam bardzo długo startował w kartingu, tam uczestniczył w rajdach podczas swojej kariery w F1 i właśnie tam wracał po wypadku, który miał również w tym państwie.
Jeżeli chodzi o rajdy, to włoskie imprezy należą do bardzo charakterystycznych – wspaniała atmosfera, mnóstwo załóg na starcie, wąskie asfaltowe ulice z częstymi nawrotami, barierami, murkami. Robert czuje się na nich jak ryba w wodzie, dlatego nic dziwnego, że tak uwielbiał i uwielbia tam startować.
Zaczynał w 2009 roku, gdy zakończył współpracę z BMW Sauber i miał zgodę Renault na uczestniczenie w rajdach. Cztery pierwsze starty w tym kraju były dla niego bardzo nieudane. W trzech dopadły go awarie, a w pierwszym w swojej karierze poza Polską rajdzie miał wypadek. Poniżej możecie zobaczyć materiał filmowy z tej imprezy:
W 2010 roku z nowym pilotem, Jakubem Gerberem, szło już lepiej – zajmował miejsca od 3. (Trofeo Maremma) do 37., jeżdżąc Renault Clio S1600. Poniżej zobaczycie kilka ciekawych filmów z tego roku, m.in. efektowny onboard z Rally del Friuli Alpi Orientali:
Rally del Salento:
Rally Internazionale del Taro:
Rally Il Ciocchetto:
W 2011 roku Robert wystartował niestety w tylko jednym rajdzie. Wrócił w drugiej połowie 2012 roku z Giuliano Manfredim na prawym fotelu w Subaru Imprezie WRC. Wcześniej jednak testował auta rajdowe, a jeden film z testów wrzucił na YouTube, czym zaszokował czekających na jego powrót kibiców. Wielu nie wierzyło, że to on prowadził:
Kubica wrócił i wygrał Ronde Gomitolo di Lana, a rajdowi towarzyszyło ogromne zainteresowanie.
Niestety w San Martino di Castrozza Robert wypadł z trasy i nie ukończył rywalizacji:
Później przyszły jeszcze zwycięstwa w Rally Citta di Bassano i Trofeo ACI Como – to drugie odniesione już w Citroenie C4 WRC. Był to początek współpracy Roberta z francuskim producentem.
Pod koniec ubiegłego roku Robert wziął jeszcze udział w dwóch małych imprezach – Ronde Citta dei Mille, w którym był czwarty oraz Ronde Citta di Sperlonga. W obu jechał Peugeotem 207 S2000.
Jako że starty w 2013 i 2014 nie są kluczowe w kontekście tego tekstu, pominąłem opis Rajdu Włoch w wykonaniu Roberta, szczególnie, że nie jest to impreza asfaltowa.
Podsumowanie
Czas zatem na trochę danych statystycznych, dotyczących wyników, samochodów i pilotów.
Rajdy ukończone: 13
Wygrane: 5 w generalce, 1 w klasie
Podia: 1
Rajdy nieukończone z powodu awarii: 4
Rajdy nieukończone z powodu wypadków: 4
Samochody:
Co ciekawe, Robert we Włoszech jeździł aż dziewięcioma różnymi samochodami. Najwięcej razy w Renault Clio – R3, S1600 i Williams – łącznie 14 razy. Robert 5 razy jeździł autami WRC we Włoszech. Wygrać nie udało mu się jedynie w Rajdzie Włoch. W czterech pozostałych imprezach – Trofeo ACI Como, Ronde Gomitolo di Lana, Rally Citta di Bassano i Rally Internazionale del Casentino nie miał sobie równych.
Oto pełne zestawienie aut, jakimi Robert jeździł we Włoszech.
Renault Clio R3 (5 razy)
Renault Clio S1600 (8 razy)
Renault Clio Williams (1 raz)
Skoda Fabia S2000 (1 raz)
Subaru Impreza S12B (3 razy)
Citroen C4 WRC (1 raz)
Citroen DS3 RRC (1 raz)
Peugeot 207 S2000 (2 razy)
Ford Fiesta RS WRC (2 razy)
Piloci:
Pilotów Kubica również miał wielu. W pierwszych dwóch włoskich rajdach był to Michał Kuśnierz w 2009 roku. Ostatni rajd tego roku oraz cały 2010 rok, w rajdach Robertowi partnerował Jakub Gerber, który pilotował Roberta również w jednym rajdzie w 2011 i 2012 roku oraz dwóch w 2013. Co ciekawe Gerber to pilot, który jak dotychczas najczęściej jeździł z Kubicą (13 startów).
Oto zestawienie pilotów Roberta we włoskich startach:
Michał Kuśnierz (2 starty)
Jakub Gerber (9 startów)
Juliano Manfredi (2 starty)
Emanuele Inglesi (2 starty)
Maciej Baran (1 start)
Maciej Szczepaniak (1 start)
Przemysław Mazur (1 start)
Aktualizacja
Michelin zamierza podczas Rajdu Finlandii wprowadzić nowy typ opon LTX Force. Będą one zarówno w wersji szutrowej, jak i asfaltowej. Kierowcy będą mieli okazję wypróbowania ich podczas testów przed tą imprezą.
Robert Kubica otrzyma na przyszłotygodniowe testy tylko 4 takie opony.
„Skupimy się na znalezieniu odpowiednich ustawień zawieszenia dla nowych opon dla Mikko (Hirvonena) – powiedział inżynier odpowiedzialny za ogumienie w M-Sporcie, George Black. – Tym sposobem powinniśmy opracować także dobre ustawienia bazowe dla Elfyna (Evansa) i Roberta (Kubicy), ale oni na swoje testy otrzymają tylko cztery nowe opony” – napisano na stronie WRC.
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na OneStopStrategy