![]() |
fot. siol.net |
Jak wygląda kierownica w Fordzie Fiesta prowadzonym przez Roberta Kubicę? Do czego służą poszczególne przyciski i dlaczego w przypadku awarii Robert ma znacznie trudniej niż inni kierowcy – tego wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu. Będzie również o liście zgłoszeń i harmonogramie OS-oów Rajdu Argentyny.
Dzięki pomocy naszego czytelnika udało się nam dotrzeć do interesującego
artykułu na temat obsługi samochodu przez Roberta. Informacji udziela Nigel
Hoogeveen, inżynier samochodu Polaka.
Jak
widać na powyższym zdjęciu, większość podstawowych funkcji samochodu
kierowca może obsługiwać z kierownicy i robić to samą lewą ręką. Widać
na niej od lewej przyciski od spryskiwacza, „STAGE” – trybu oesowego (mapa silnika itd.), „CAL” – podtrzymania turba, kierunkowskazy, „długie” światła, przyciski
od zapłonu, rozrusznika i kontroli startu (launch control). Jak widać na
zdjęciu, wycieraczki są przez Roberta obsługiwane w standardowy sposób. „BUMPER” to światła dodatkowe na masce, tzw. „elektrownia”.
Ponadto
inżynier z Nowej Zelandii zdradził, że dużo większym problemem było
dostosowanie hamulca ręcznego, którego Robert nie ciągnie, jak każdy
zawodnik, a pcha. Biegi obsługuje się jak w autach WRC z końca ery silników dwulitrowych, czyli pociągając łopatkę do siebie wrzuca się wyższy bieg, a popychając ją od siebie „zbija” biegi w dół.
Samochody
WRC mają dużo szybsze układy kierownicze (zazwyczaj
3/4 obrotu w jedną stronę, niektóre modele w przeszłości miały tylko po
180°, kąt skrętu koła jest też większy niż w normalnym samochodzie),
więc awaria wspomagania powoduje, że skręcanie wymaga włożenia ogromnej siły. W pełni zdrowi zawodnicy po przejechaniu krętego odcinka bez wspomagania są wykończeni, więc nietrudno sobie wyobrazić, że z nie w pełni sprawną prawą ręką, dla Roberta to jeszcze większy problem. Z kolei pneumatyczny system, którego Robert używa do zmiany biegów, w
przypadku awarii również stawia dodatkowy opór, więc zmienianie biegów
normalną dźwignią jest także trudniejsze. Robert stracił w wyniku takiej
awarii sporo czasu w Meksyku.
Jak to wygląda w innych samochodach?
Jak z wieloma rzeczami w rajdach, również kierownice się rozwijają. Ford w Fieście WRC standardowo ma 6 przycisków na kierownicy, więc obsługa auta przez Roberta (10 przycisków) wcale tak znacząco nie odbiega od standardowej. Nowy trend wyznacza Ford z modelem R5. Różne opcje samochodu ustawia się przez menu zbliżone do cywilnych samochodów i obsługiwane „kursorami” i przyciskiem „OK” na kierownicy.
![]() |
fot. Faceboook |
Peugeot w nowym modelu 208 T16 R5 zrezygnował z przycisków na kierownicy i kokpit nie zawiera żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Zbliżenie zapewne prezentuje się wnętrze DS3 R5, które jest „siostrzaną” konstrukcją.
![]() |
Peugeot 208 T16 R5 / fot. rallye-magazin.de |
Sporo przycisków ma Citroen DS3 WRC, a więc też RRC, którym Robert jeździł w zeszłym roku:
![]() |
fot. EWRC.cz |
![]() |
fot. fiaerc.com |
Tak z kolei wygląda kierownica, którą kręcą zawodnicy startujący Polo WRC:
![]() |
fot. worldcarfans.com |
Na koniec, tak wygląda kokpit w Hyundaiu I20 WRC:
![]() |
fot. www.larevueautomobile.com |
O Argentynie
W zakładce poświęconej Rajdowi Argentyny znajdziecie już listę zgłoszeń i harmonogram Odcinków Specjalnych Rajdu Argentyny – warto już teraz zobaczyć, co i o której godzinie czeka nas w najbliższym starcie Roberta.
Aktualizacja wtorek
Jenson Button stwierdził w wywiadzie dla motorsport-total.com, że Robert Kubica był jednym z tych kierowców, z którym ścigało mu się najlepiej. Brytyjczyk przyznał, że nie wie, jak potoczyłaby się kariera Roberta Kubicy gdyby nie wypadek z lutego 2011 roku. Według niego najważniejsze byłoby, do jakiego zespołu trafiłby Robert.
A już w najbliższy piątek w miesięczniku F1 Racing będziecie mogli przeczytać odpowiedzi Roberta Kubicy na pytania kibiców. Oto okładka polskiego wydania:
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy