KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Kierownica Roberta Kubicy – zobaczcie ją i przeczytajcie jej opis [Aktualizacja wtorek]

fot. siol.net

Jak wygląda kierownica w Fordzie Fiesta prowadzonym przez Roberta Kubicę? Do czego służą poszczególne przyciski i dlaczego w przypadku awarii Robert ma znacznie trudniej niż inni kierowcy – tego wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu. Będzie również o liście zgłoszeń i harmonogramie OS-oów Rajdu Argentyny.

Dzięki pomocy naszego czytelnika udało się nam dotrzeć do interesującego
artykułu na temat obsługi samochodu przez Roberta. Informacji udziela Nigel
Hoogeveen, inżynier samochodu Polaka.

Jak
widać na powyższym zdjęciu, większość podstawowych funkcji samochodu
kierowca może obsługiwać z kierownicy i robić to samą lewą ręką. Widać
na niej od lewej przyciski od spryskiwacza, „STAGE” – trybu oesowego (mapa silnika itd.), „CAL” – podtrzymania turba, kierunkowskazy, „długie” światła, przyciski
od zapłonu, rozrusznika i kontroli startu (launch control). Jak widać na
zdjęciu, wycieraczki są przez Roberta obsługiwane w standardowy sposób. „BUMPER” to światła dodatkowe na masce, tzw. „elektrownia”.

Ponadto
inżynier z Nowej Zelandii zdradził, że dużo większym problemem było
dostosowanie hamulca ręcznego, którego Robert nie ciągnie, jak każdy
zawodnik, a pcha. Biegi obsługuje się jak w autach WRC z końca ery silników dwulitrowych, czyli pociągając łopatkę do siebie wrzuca się wyższy bieg, a popychając ją od siebie „zbija” biegi w dół.


Samochody
WRC mają dużo szybsze układy kierownicze (zazwyczaj
3/4 obrotu w jedną stronę, niektóre modele w przeszłości miały tylko po
180°, kąt skrętu koła jest też większy niż w normalnym samochodzie),
więc awaria wspomagania powoduje, że skręcanie wymaga włożenia ogromnej siły. W pełni zdrowi zawodnicy po przejechaniu krętego odcinka bez wspomagania są wykończeni, więc nietrudno sobie wyobrazić, że z nie w pełni sprawną prawą ręką, dla Roberta to jeszcze większy problem. Z kolei pneumatyczny system, którego Robert używa do zmiany biegów, w
przypadku awarii również stawia dodatkowy opór, więc zmienianie biegów
normalną dźwignią jest także trudniejsze. Robert stracił w wyniku takiej
awarii sporo czasu w Meksyku.

Jak to wygląda w innych samochodach?

Jak z wieloma rzeczami w rajdach, również kierownice się rozwijają. Ford  w Fieście WRC standardowo ma 6 przycisków na kierownicy, więc obsługa auta przez Roberta (10 przycisków) wcale tak znacząco nie odbiega od standardowej. Nowy trend wyznacza Ford z modelem R5. Różne opcje samochodu ustawia się przez menu zbliżone do cywilnych samochodów i obsługiwane „kursorami” i przyciskiem „OK” na kierownicy.

fot. Faceboook

Peugeot w nowym modelu 208 T16 R5 zrezygnował z przycisków na kierownicy i kokpit nie zawiera żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Zbliżenie zapewne prezentuje się wnętrze DS3 R5, które jest „siostrzaną” konstrukcją.

Peugeot 208 T16 R5 / fot. rallye-magazin.de

Sporo przycisków ma Citroen DS3 WRC, a więc też RRC, którym Robert jeździł w zeszłym roku:

fot. EWRC.cz
fot. fiaerc.com

Tak z kolei wygląda kierownica, którą kręcą zawodnicy startujący Polo WRC:

fot. worldcarfans.com

Na koniec, tak wygląda kokpit w Hyundaiu I20 WRC:

 fot. www.larevueautomobile.com

O Argentynie

W zakładce poświęconej Rajdowi Argentyny znajdziecie już listę zgłoszeń i harmonogram Odcinków Specjalnych Rajdu Argentyny – warto już teraz zobaczyć, co i o której godzinie czeka nas w najbliższym starcie Roberta.

Aktualizacja wtorek

Jenson Button stwierdził w wywiadzie dla motorsport-total.com, że Robert Kubica był jednym z tych kierowców, z którym ścigało mu się najlepiej. Brytyjczyk przyznał, że nie wie, jak potoczyłaby się kariera Roberta Kubicy gdyby nie wypadek z lutego 2011 roku. Według niego najważniejsze byłoby, do jakiego zespołu trafiłby Robert.

A już w najbliższy piątek w miesięczniku F1 Racing będziecie mogli przeczytać odpowiedzi Roberta Kubicy na pytania kibiców. Oto okładka polskiego wydania:

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 
 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi