KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

blank

Robert Kubica w Rajdzie Szwecji – wprowadzenie [Aktualizacja wtorek godz. 15 – wypowiedź Kubicy po zapoznaniu, warunki]

blank

Zaczynamy tydzień wielkich rajdowych emocji z Robertem Kubicą i Maciejem Szczepaniakiem. W Rajdzie Szwecji, również ze względu na trudne warunki, będzie bardzo trudno, a Kubica po raz pierwszy pojedzie na śniegu i lodzie w WRC. Poniżej znajdziecie pełną zapowiedź rajdu z filmami, harmonogramem czy mapami. Będzie też konkurs.

Przed Robertem Kubicą kolejny legendarny rajd – Szwecja kojarzy się z efektownymi hopami, rynnami śnieżnymi i bardzo trudnymi warunkami. O dobry wynik z wielu względów nie będzie łatwo, ale wierzymy, że Robert i Maciej po raz kolejny pokażą znakomite tempo.

Było testowanie

Przed rajdem Kubica i Szczepaniak przejechali dwa dni testowe – w piątek i niedzielę. Podczas testów obecny był Marcus Gronholm, dwukrotny mistrz świata WRC, który jeździł z Kubicą, służąc radą i dzieląc się doświadczeniem. Poniżej najważniejsze materiały z testów:

Harmonogram

W Szwecji czekają nas 4 dni zmagań kierowców – pierwszy OS zostanie rozegrany w środę wieczorem – będzie to próba na stadionie, a kierowcy będą jeździć parami. Czwartek, piątek i sobota to 24 OS-y o długości od 1,86 km do 24,63 km. Łącznie w całym rajdzie kierowcy przejadą 325,63 km OS-owych.

Środa, 5 lutego:
godz. 08:00 Shakedown Råda (3,99 km)
godz. 12:00 Shakedown Råda (3,99 km)
godz. 20:00 OS1 Karlstad OS (3,99 km)
   
Czwartek, 6 lutego:
godz. 09:30 Serwis A Hagfors
godz. 10:54 OS 2 Torsby 1 (7,03 km)
godz. 12:29 OS 3 Kirkenær 1 (7,16 km)
godz. 13:04 OS 4 Finnskogen 1 (16,82 km)
godz. 13:58 Przegrupowanie Kirkenær
godz. 14:54 OS 5 Kirkenær 2 (7,16 km)
godz. 15:29 OS 6 Finnskogen 2 (16,82 km)
godz. 16:59 OS 7 Torsby 2 (7,03 km)
godz. 18:12 Serwis B Hagfors
   
Piątek, 7 lutego:
godz. 07:00 Serwis C Hagfors
godz. 08:16 OS 8 Lesjöfors 1 (15,00 km)
godz. 09:28 OS 9 Fredriksberg 1 (18,15 km)
godz. 10:15 OS 10 Rämmen 1 (22,76 km)
godz. 10:56 OS 11 Hagfors Sprint 1 (1,87 km)
godz. 11:37 Serwis D Hagfors
godz. 13:08 OS 12 Lesjöfors 2 (15,00 km)
godz. 14:20 OS 13 Fredriksberg 2 (18,15 km)
godz. 15:07 OS 14 Rämmen 2 (22,76 km)
godz. 15:48 OS 15 Hagfors Sprint 2 (1,87 km)
godz. 16:19 Serwis E Hagfors
godz. 19:00 OS 16 Karlstad OS 2 (1,90 km)
   
Sobota, 8 lutego:
godz. 07:00 Serwis F – Hagfors
godz. 07:55 OS 17 – Hara 1 (11,32 km)
godz. 08:33 OS 18 – Torntorp 1 (19,26 km)
godz. 09:07 OS 19 – Vargåsen 1 (24,63 km)
godz. 10:25 OS 20 – Varmullsåsen 1 (15,87 km)
godz. 11:14 Serwis G – Hagfors
godz. 12:24 OS 21 – Hara 2 (11,32 km)
godz. 13:02 OS 22 – Torntorp 2 (19,26 km)
godz. 13:36 OS 23 – Vargåsen 2 (24,63 km)
godz. 15:13 OS 24 – Värmullsåsen 2 (Power Stage) (15,87 km)
godz. 16:02 Serwis H – Hagfors
godz. 17:27 Meta – Karlstad City

Mapę odcinków zobaczycie poniżej:

blank

Trasa

Śnieg i lód – tak określana jest nawierzchnia, po jakiej poruszają się kierowcy w Rajdzie Szwecji. Jeszcze w ubiegłym tygodniu padał śnieg, a temperatury były ujemne. Teraz jednak do Szwecji, podobnie jak do Polski, powoli zaczęła wkraczać odwilż, która prawdopodobnie utrzyma się również w trakcie rajdu. Braku śniegu oczywiście nie należy się spodziewać, nadal będzie go bardzo dużo, ale nawierzchnia zmieni się w śnieżno – szutrową. Pisał o tym po testach Maciej Szczepaniak na swoim profilu na portalu Facebook.

Poniżej możecie zobaczyć próbkę tego, co czeka kierowców w Szwecji:

Prognozy

W Rajdzie Szwecji niezwykle ważne będą warunki atmosferyczne.Prognozy nie są dokładne, ale delikatna “odwilż” powinna utrzymać się do środy. Od czwartku temperatury nieco spadną – w okolice zera i kilku stopni poniżej. Opady śniegu mogą pojawić się około weekendu, ale raczej nie będą zbyt intensywne.

Co w TV?

Ponownie nie będziemy mieli bogactwa relacji telewizyjnych z rajdu WRC, ale oprócz tradycyjnych kronik TVP i podsumowań WRC, będziemy mogli obejrzeć aż 3 OS-y na żywo, wszystkie oczywiście na streamach z Internetu – linki zostaną podane we właściwym czasie. Oto rozkład relacji:
Środa, 5 lutego:
godz. 20:00 – Live 1. OS – SVT, BT Sport, Canal + (Hiszpania, Francja), Supersport, Fox
godz. 20:05 – Kronika TVP 1

Czwartek, 6 lutego:
godz. 20:05 – Kronika TVP 1
godz. 22:30 – Podsumowanie MotorsTV (Wielka Brytania)

Piątek, 7 lutego:
godz. 20:07 – Kronika TVP 1
godz. 22:30 – Podsumowanie MotorsTV (Wielka Brytania)

Sobota, 8 lutego:
godz. 10:20 – Live 20. OS – SVT, BT Sport, Canal + (Hiszpania, Francja), Supersport, Fox
godz. 15:00 – Live 24. OS – SVT, BT Sport, Canal + (Hiszpania, Francja), Supersport, Fox
godz. 20:07 – Kronika TVP 1
godz. 22:30 – Podsumowanie MotorsTV (Wielka Brytania)

Rywale

Rajd Szwecji będzie niezwykle mocno obsadzoną imprezą z czołówką WRC oraz wieloma znanymi kierowcami, w tym lokalnymi zawodnikami, którzy mogą być niezwykle groźni na swoich trasach, podobnie jak jest to w Finlandii. Faworytem imprezy jest Sebastien Ogier, który jest jednym z dwóch kierowców spoza Skandynawii w ostatnich latach, którzy wygrywali ten rajd. Bardzo groźni będą również Pontus Tidemand i Henning Solberg, a szczególnie bacznie będziemy przyglądać się występowi drugiej polskiej załogi WRC – Michał Sołowow i Maciej Baran. Wszyscy pojadą w Fordach.

blank

W Skandynawii wystartują również Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford
Fiesta R2) oraz Łukasz Kabaciński i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio
R3). Łącznie w rajdzie wystartują 44 załogi.

Konkurs

Przed Rajdem Szwecji mam dobrą wiadomość dla wszystkich lubiących bloga użytkowników Facebooka – konkurs, w którym do wygrania będzie oficjalny kalendarz Lotosu – Robert Kubica, mistrz WRC 2. Otrzyma go pierwsza osoba, która w komentarzu pod zdjęciem kalendarze poprawnie wytypuje sumę miejsc zajętych przez Roberta Kubicę podczas wszystkich OS-ów Rajdu Szwecji. Dla przykładu – jeżeli ktoś uważa, że Robert wygra wszystkie OS-y, to musi wpisać 24. OS-ów, których Robert nie ukończy lub nie wystartuje do nich nie liczymy. Wasze odpowiedzi mogą zatem wahać się w przedziale od 0 do 1056. Można typować tylko raz, w przypadku, gdy nikt nie trafi, wygrywa osoba, która była najbliżej. W przypadku remisu decyduje kolejność typowania. Konkurs będzie przeprowadzany wyłącznie na Facebooku i tylko tam – gdy pojawi się zdjęcie (ok. godz. 16) będzie można typować.

blank

Bardzo dziękuję Tomaszowi za pomoc w organizacji konkursu.


Cały rajd będziemy oczywiście śledzić na blogu – w środę pojawią się linki do live timingów, live streamingów czy radia rajdowego.

Aktualizacja


Robert Kubica i Maciej Szczepaniak odbywają dziś zapoznanie z trasą.

blank
fot. Twitter.com @rallytravel

Aktualizacja godz. 18:00


Jak napisano na oficjalnym Twitterze WRC, wszyscy modlą się o śnieg w Szwecji. Dzisiejsze zapoznanie było mocno szutrowe. 

blank
fot. Twitter.com/@officialwrc

Aktualizacja godz. 19:30


Marcus Gronholm powiedział w wywiadzie dla Autosportu, że Robert Kubica jest najbardziej utalentowanym kierowcą, z jakim kiedykolwiek jeździł.

TUTAJ znajdziecie wspomniany wyżej konkurs.

Aktualizacja godz. 22:30

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego Rajd Szwecji jest
jednym z najszybszych (obok Finlandii) rajdów w kalendarzu WRC? Przecież to
rajd rozgrywany w zimowych warunkach, a logika mówiłaby, że po śniegu jeździ
się wolno (vide tegoroczny Rajd Monte Carlo). Czynników  wpływających na taki stan rzeczy jest kilka:

Charakterystyka oesów – gdyby rajd
odbywał się w lecie, odcinki byłyby bardzo zbliżone do tych z Rajdu Finlandii. Trasa z
reguły przechodzi płynnie z łuku w łuk. Co kilka kilometrów na kierowców
czekają skrzyżowania, które mogą być najwolniejszymi zakrętami na odcinkach.

Wąskie opony z kolcami – choć w tej chwili już nie tak
ekstremalnie wąskie, jak choćby 5 lat temu, to jednak śniegowe opony są
znacznie węższe od normalnych typów ogumienia używanych na szutrze i asfalcie.
Dzięki niewielkiej powierzchni kontaktu z gruntem zwiększa się nacisk opony na
podłoże, przez co kolce mogą się wbić głębiej i dać więcej przyczepności. Na
każdą oponę przypada łącznie 380 kolców z wolframowymi końcówkami. Gdyby użyto innego
materiału, kolce po kontakcie z kamieniami i lodem po prostu by się stopiły
(stąd często widoczne iskry spod kół, szczególnie na partiach, gdzie koleiny
sięgają szutrowego lub asfaltowego podłoża). Zawodnicy będą mieli do dyspozycji łącznie 24 sztuki opon w całym rajdzie (+4 dodatkowe na shakedown). Do wyboru jest tylko jeden typ opon i jedna mieszanka, niezależnie od warunków panujących na trasie.

blank
Obecne opony są znacznie szersze niż kiedyś (powyżej Juho Hanninen w sezonie 2013)
blank
Sebastien Loeb w Rajdzie Szwecji 2004

Lód pod śniegiem – o ile w przypadku zwykłych opon taki
układ jest zazwyczaj katastrofalny, o tyle w przypadku Rajdu Szwecji są to najbardziej
pożądane warunki. Dzięki twardemu lodowemu podłożu, długie kolce (wystające na
7mm) mają się w co wbić i napotkać opór, dzięki czemu generują przyczepność. Lód
nie powoduje tak szybkiego zużycia kolców jak np. wygrzebany szuter, dzięki
czemu można spokojnie przejechać pełną pętlę odcinków, mając przez cały czas
dostępne optymalne opony.

blank
Śniegowa opona firmy DMACK stosowana obecnie

blank

Dla porównania tak wyglądały najbardziej “ekstremalne” zimowe opony
dostępne podczas Rajdu Monte Carlo

Zaspy śnieżne – opierając się o nie, można przejechać
przez zakręt z większą prędkością, niż można by to było zrobić bez nich. Mówiąc
kolokwialnie „napada się” szybciej, niż to teoretycznie możliwe i  przy wyjściu z zakrętu liczy się na to, że samochód
zostanie skierowany na właściwy tor jazdy po kontakcie z bandą. Widok
śniegu wysoko wyrzucanego przez samochody to jeden z
największych uroków rajdów zimowych dla kibiców. Trzeba się jednak mieć na
baczności, bo gdy któreś przednie koło „chwyci” zbyt szybko bandę, kierowca
praktycznie nie ma szans na reakcję i samochód zostanie „wciągnięty” do
śnieżnej zaspy.

Ofiarą szwedzkich zasp padali najwięksi tego sportu, między innymi Tommi Makinen, Sebastien Loeb, a także w zeszłym roku Mikko Hirvonen:

Inny ceniony skandynawski kierowca, Per-Gunnar Andersson w zbliżonej przygodzie w 2011 roku:

Ten krótki filmik (przepraszam, strasznie podłej jakości) przedstawia typowe użycie śnieżnej zaspy we właściwy sposób:

Jak widać rozpoczynający się pojutrze Rajd Szwecji jest zadaniem najbardziej odległym swoją charakterystyką od jazdy po torze spośród wszystkich dotychczasowych rajdowych przygód Roberta. Filmy z testów, podobnie jak przed Monte Carlo, napawają wielkim optymizmem. Miejmy nadzieję, że uda się przejechać rajd bez przygód jak na filmach powyżej i Robert zaskoczy nas po raz kolejny swoim tempem.

Aktualizacja wtorek

Auto Roberta w parku serwisowym – jest to auto, którym wcześniej jeździł m.in. Mads Ostberg, a jego historię zobaczycie TUTAJ. Szykuje się również mała zmiana malowania na Rajd Szwecji. Fot. Twitter.com / F_Gustavsson

blank

Aktualizacja wtorek godz. 14

Robert Kubica udzielił wywiadu szwedzkiej telewizji vf.se po zapoznaniu:

Warunki są bardzo zdradliwe. Temperatury są dodatnie więc jest sporo błota i śniegu, a na niektórych fragmentach pojawia się już szuter. Warunki są bardzo zmienne, ale wszystko jest w porządku. Moje doświadczenie to jedynie 2 dni testów. Mieliśmy okazję pojechać w podobnych warunkach, mieliśmy okazję do nabrania odrobiny doświadczenia, ale rajd jest zupełnie inny więc przed nami dużo pracy i długi rajd” – powiedział Kubica.


Na pytanie, kto jest faworytem, Kubica odpowiedział w swoim stylu: “Najszybszy. Na pewno nie my.

Oto ten wywiad:

TUTAJ zobaczycie pełny materiał z zapoznania. 

Aktualizacja godz. 15:00

Jak widać na zdjęciach w Szwecji odwilż i nie jest to dobra informacja ani dla kierowców, ani dla kibiców.

blank
fot. Twitter.com/Worldofrally

blank
fot. Twitter.com F_Gustavsson

 

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Austrii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Sao Paulo

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 28 czerwca
godz. 12:30 – Pierwszy trening
godz. 16:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 29 czerwca
godz. 12:00 – Sprint
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 30 czerwca
godz. 15:00 – Wyścig

Popularne tagi