W weekend spodziewaliśmy się usłyszeć wiadomości dotyczące testów Roberta Kubicy przed Rajdem Szwecji, ale Robert jeszcze nie testował. Czas zatem pokrótce zapoznać się z tym, co czeka nas w przyszłym tygodniu. A będzie się działo. Poznajcie podstawowe informacje o Rajdzie Szwecji – trochę historii, harmonogram i ciekawostki.
Śnieżne rynny, temperatury sięgające minus 30 stopni, lód i śnieg na drodze – to warunki, w jakich niebawem będą rywalizować kierowcy. W Szwecji cały czas pada śnieg, zatem o typowe dla Szwecji warunki nie musimy się obawiać. Pewnie zastanawiacie się, dlaczego rajd odbywa się pomiędzy środą a sobotą – chodzi o konflikt z Igrzyskami Olimpijskimi w Soczi.
Pierwszy raz Rajd Szwecji został rozegrany w 1950 roku, jednak pod inną nazwą – Rally to the Midnight Sun. Typowo zimową imprezą stał się w 1965 roku. Był w składzie pierwszych mistrzostw WRC w 1973 roku. Co ciekawe, pierwszym kierowcą spoza Skandynawii, który go wygrał był dopiero Sebastien Loeb w 2004 roku. Drugim był Sebastien Ogier.
Najwięcej zwycięstw w rajdzie mają na swoim koncie Stig Blomqvst i Marcus Gronholm – wygrywali oni aż pięciokrotnie. W tym roku, podobnie jak w poprzednim, część OS-ów odbędzie się w Norwegii.
Harmonogram rajdu:
Środa, 5 lutego:
godz. 08:00 Shakedown Råda (3,99 km)
godz. 12:00 Shakedown Råda (3,99 km)
godz. 20:00 OS1 Karlstad OS (3,99 km)
Czwartek, 6 lutego:
godz. 09:30 Serwis A Hagfors
godz. 10:54 OS 2 Torsby 1 (7,03 km)
godz. 12:29 OS 3 Kirkenær 1 (7,16 km)
godz. 13:04 OS 4 Finnskogen 1 (16,82 km)
godz. 13:58 Przegrupowanie Kirkenær
godz. 14:54 OS 5 Kirkenær 2 (7,16 km)
godz. 15:29 OS 6 Finnskogen 2 (16,82 km)
godz. 16:59 OS 7 Torsby 2 (7,03 km)
godz. 18:12 Serwis B Hagfors
Piątek, 7 lutego:
godz. 07:00 Serwis C Hagfors
godz. 08:16 OS 8 Lesjöfors 1 (15,00 km)
godz. 09:28 OS 9 Fredriksberg 1 (18,15 km)
godz. 10:15 OS 10 Rämmen 1 (22,76 km)
godz. 10:56 OS 11 Hagfors Sprint 1 (1,87 km)
godz. 11:37 Serwis D Hagfors
godz. 13:08 OS 12 Lesjöfors 2 (15,00 km)
godz. 14:20 OS 13 Fredriksberg 2 (18,15 km)
godz. 15:07 OS 14 Rämmen 2 (22,76 km)
godz. 15:48 OS 15 Hagfors Sprint 2 (1,87 km)
godz. 16:19 Serwis E Hagfors
godz. 19:00 OS 16 Karlstad OS 2 (1,90 km)
Sobota, 8 lutego:
godz. 07:00 Serwis F – Hagfors
godz. 07:55 OS 17 – Hara 1 (11,32 km)
godz. 08:33 OS 18 – Torntorp 1 (19,26 km)
godz. 09:07 OS 19 – Vargåsen 1 (24,63 km)
godz. 10:25 OS 20 – Varmullsåsen 1 (15,87 km)
godz. 11:14 Serwis G – Hagfors
godz. 12:24 OS 21 – Hara 2 (11,32 km)
godz. 13:02 OS 22 – Torntorp 2 (19,26 km)
godz. 13:36 OS 23 – Vargåsen 2 (24,63 km)
godz. 15:13 OS 24 – Värmullsåsen 2 (Power Stage) (15,87 km)
godz. 16:02 Serwis H – Hagfors
godz. 17:27 Meta – Karlstad City
Mapę odcinków zobaczycie poniżej:
Lista zgłoszeń
W rajdzie wystartuje ponad 40 załóg w tym 17 aut WRC, Pełną listę zgłoszeń zobaczycie TUTAJ.
Transmitowane na żywo będą przynajmniej trzy odcinki specjalne rajdu – pełny program transmisji we wpisie przed rajdem.
Na koniec wpisu jeszcze kilka ciekawych filmów, które prezentowałem ostatnio na facebookowym profilu bloga:
Oficjalna zapowiedź Rajdu Szwecji:
Porównanie 9. OS-u Rajdu Monte Carlo w wykonaniu Mads Ostberga i Roberta Kubicy:
Porównanie dźwięków nowych bolidów F1 z dźwiękami auta WRC Roberta:
Treningi rywali Kubicy przed Rajdem Szwecji:
Aktualizacja
Robert Kubica w „ćwierćfinale” Plebiscytu
onet.pl na najlepszego sportowca 2013 roku „walczy” z Agnieszką
Radwańską. Dla Roberta ten konkurs nie ma zapewne żadnego znaczenia,
wiem, że dla niektórych z Was też, ale
chyba niewiele osób chce, aby na koniec dnia to Isia wygrała, choć
oczywiście doceniamy jej ubiegłorocznej osiągnięcia.
Kto chce, może głosować TUTAJ.
Aktualizacja godz. 11:15
„Już za moment śnieżna Szwecja” – napisał na swoim profilu na portalu Facebook Maciej Szczepaniak, pilot Roberta Kubicy.
Aktualizacja godz. 12:00
W oficjalnym komunikacie prasowym Volkswagena przed Rajdem Szwecji można znaleźć rozmowę z Sebastienem Ogierem:
Pytanie: Kto będzie twoim największym rywalem w tym roku?
Sebastien Ogier: Mój kolega z zespołu, Jari Matti Latvala. Oprócz niego jestem ciekaw, co pokażą Thierry Neuville i Hyundai, po tym jak mieli pecha na Monte. Nigdy nie można nie doceniać Citroena, to zawsze silny zespół i ma dwóch dobrych kierowców – Madsa Ostberga i Krisa Meeke. I oczywiście będę miał oko na Roberta Kubicę, szczególnie po tym, co pokazał w Monte Carlo. Jest niesamowicie szybki na asfalcie. Jego przeszłość w Formule 1 daje o sobie znać na tej nawierzchni. Szkoda, że rozbił się i musiał wycofać się z rajdu.„
P: Kubica nie jest pierwszym kierowcą Formuły 1, który przeszedł do rajdów
SO: To fantastyczne dla rajdów, że wybrał nasz sport. Robert to zdecydowanie duży plus dla WRC – jako kierowca i jako osoba. Nie mogę się doczekać rywalizacji z nim. Intryguje mnie, jak będzie się spisywał w kolejnych rundach, szczególnie na śniegu i lodzie w Szwecji.”
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy