![]() |
fot. Otire Shoot |
Robert Kubica na pewno rozpoczął już przygotowania przed Rajdem Szwecji, drugą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Polak prawdopodobnie już w ten weekend rozpocznie testy na śniegu. M-Sport musi jednak uporać się ze zbyt wolną zmianą biegów w aucie Roberta, ale to nie będzie dużym problemem. W Rajdzie Szwecji wystartuje dość silna polska ekipa, a szczególną uwagę będziemy przykładać do występu dwóch załóg w Fordach WRC.
Rajd Szwecji rozpocznie się dokładnie za 2 tygodnie. Dla Roberta Kubicy będzie to pierwsza okazja do jazdy w śnieżnych rynnach, charakterystycznych dla rajdu. Nowa nawierzchnia to nowe wyzwania, a jak napisał po Rajdzie Monte Carlo Maciej Szczepaniak na swoim profilu na portalu Facebook, przygotowania do występu w Skandynawii rozpoczną się już w ciągu kilku najbliższych dni.
Pewnym problemem podczas Rajdu Monte Carlo była zbyt wolna zmiana biegów w aucie Roberta. Jak wiemy FIA wydała zgodę dla M-Sportu na używanie systemu zmiany biegów przy kierownicy, wszystko oczywiście ze względu na ograniczenia prawej ręki Polaka. System używany w M-Sporcie jest inny niż w Citroenie – przede wszystkim bardziej niezawodny, ale jak przyznają ludzie z ekipy, potrzebuje jeszcze dopracowania.
“Zmiana biegów odbywa się poprzez kompresor i skrzynię biegów. Używamy pneumatycznego systemu, w przeciwieństwie do Citroena, który używał systemu hydraulicznego. Musieliśmy dopasować elektronikę i odpowiednio spowolnić zmianę. Nie może być ona szybsza niż u innych kierowców a zatem Robert nie ma żadnej przewagi. Na tę chwilę opóźnienie jest nawet zbyt duże, przez co Robert traci do innych kierowców, a system działa na jego niekorzyść. Ze względu na późno podjętą przez niego decyzję o dołączeniu do ekipy mieliśmy mało czasu na rozwinięcie systemu – instalowaliśmy go dopiero na 5 dni przed rozpoczęciem pierwszego rajdu, a to za mało. Póki co jednak Robert radzi sobie z tym” – mówi Christian Loriaux, inzynier M-Sport, cytowany przez rallye-magazin.de.
Jest to zatem na pewno zadanie nad którym obecnie toczy się praca. System nie może dawać Robertowi żadnej przewagi, ale nie może również działać na jego niekorzyść. Zapewne pierwsze efekty poprawek wprowadzonych przez M-Sport zobaczymy już podczas Rajdu Szwecji, który zbliża się wielkimi krokami.
Oprócz załogi Robert Kubica/Maciej Szczepaniak, zobaczymy w nim trzy inne polskie załogi. Jak już zapewne wiecie, do współpracy z Michałem Sołowowem powróci Maciej Baran. Rok temu ta sama załoga Synthos Cersanit Rally Team zajęła w tej imprezie 12. miejsce, wyrównując polski rekord, należący do “szpiega” Roberta Kubicy, Tomasza Kuchara (2002 rok).
W Skandynawii wystartują również Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) oraz Łukasz Kabaciński i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio R3). Łącznie w rajdzie wystartują 44 załogi w tym 18 w klasie WRC.
Zarówno na Facebooku, jak i na Twitterze namawiam Was dziś do głosowania na Roberta w plebiscycie portalu onet.pl na najlepszego polskiego sportowca 2013. Dziś, w piątej parze 1/8 finału, Robert “zmierzy się” z Katarzyną Pawłowską (Kolarstwo torowe). Warto oddać głos na Kubicę i sprawić, że przejdzie do następnej rundy. Głosowanie TUTAJ.
Aktualizacja
Cesare Fiorio, który jako menadżer Lancii wielokrotnie zdobywał tytuł
mistrza świata konstruktorów WRC, a potem był m.in. szefem Ferrari w F1,
wyraził ostatnio opinię, że Robert Kubica popełnia błędy na rajdowych
trasach ze względu na swoje ograniczenia fizyczne:
“Kubica to
utalentowany kierowca, któremu zawsze szło dobrze. W rajdach – według
mnie – musi się jeszcze bardzo poprawić. Jego ograniczenia fizyczne,
porównując z jego rywalami, nie są w pełni rekompensowane przez talent.
Jego ograniczenia sprawiają, że ostatecznie popełnia więcej błędów od
innych. W rajdach wygrywa ten, kto popełni ich najmniej” – powiedział
Fiorio.
No cóż, Robert z tego co wiemy mówi, że w rajdówce nie czuje prawie zupełnie ograniczeń. Chyba lepiej zaufać Robertowi.
Źródło: Rallye-magazin.de
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy